Forum

De visne blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. november 2009 kl. 9.33

I weekenden har metologerne lovet at der skulle komme sol igen. Hvis det er tilfælde er der gode muligheder for at indsamle blade mange steder. Jeg har selv indsamlet ca 30 sorte sække blade som jeg har pakket planter ind med. Både min friland banan, mammutblad og roser er dækket til for vinteren. Hvis man bor et sted, hvor der ligger mange blade og vil berige jorden med et ekstra lag humus, er blade et udemærket produkt. Dog skal man være opmærksom på at gødningsværdien er meget ringe og bladene vil tage lidt af kvælstoffet under omsætningen. Ligger man dem ud nu vil de beskytte jorden for slagregn og isolere.

Jeg vil indsamle nogle flere sække og bruge dem til dække for ukrudtet når jeg skal til at dyrke i min køkkenhave. I Havenyt, under dyrknings metoder kan man bl.a læse dette :

Beskyt rodfrugter mod frost

En række rodfrugter, bla. gulerødder, tåler ikke frost. Men hvis man dækker dem godt med blade, kan de klare sig på friland et stykke ind i vinteren – hvor længe afhænger helt af, hvor tykt bladdækket er, hvornår vinteren sætter ind, og hvor hård vinteren bliver. Metoden kan også bruges til persillerødder og julesalatrødder.

Læs mere i artiklen Dyrkning af vintergulerødder

Vinterdæk køkkenhaven

Vinterdækket etableres, efterhånden som man rydder jorden i køkkenhaven i efteråret. Jorden graves ikke, men kan evt. løsnes. Derpå giver man jorden et isolerende dæklag af plantemateriale, som også beskytter jordstrukturen. Nederst kan man lægge uomsat kompost eller frisk dyregødning, så jorden er gødet til næste års afgrøde. Det ser måske ikke så pænt ud, men det giver en god jord og nyttedyrene får gode overvintringsforhold

Læs artiklen En god vinterdyne til haven.

Beskyt din jord – lad det visne ligge ovenpå jorden
I naturen er der ingen bar jord. Heller ikke i vinterhalvåret, hvor visne plantedele og nedfaldne blade dækker jorden og beskytter den mod kulde og slagregn. Det organiske materiale omsættes i løbet af vinteren og det tidlige forår, så plantenæringsstofferne er klar som næring til nye planter til foråret.

I haven kan vi bruge naturens metode og vinterdække al bar jord i havens bede og under træer og buske.

En god vinterdyne til haven
Vintergravning eller vinterdække

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 13. november 2009 kl. 10.29

Hejsa søren

ja nu snakker du om blade nu hvor jeg arbejder som gartner er vi snart træt af alle de blade alle steder men sårdan er det jo nu en gang

jeg snakkede med en colega om det er utrolig hvor maget enegi træer og buske bruger på at lave blade for at klare sig gennem en sommer og så bare smide dem igen

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. november 2009 kl. 11.54

Jeg har også været i gang med dem og så smidt dem ind i bilen (altså sækkene). Lidt personalegoder skal man da have.

Jeg vil prøve og ligge dem ud i mellem mine grønsager til foråret og så ligge et lille lag kompost øverst, så de ikke haver alle andre steder. Jeg har gode erfaringer med halm iblandet kaninmøg.

Ikke lang fra, hvor jeg bor har vi et industri område, hvor der står mange plataner og jeg tror at det er kommunes vejvæsen, som opsamler bladene. Men mon ikke de er ligeglad om jeg tager nogle af dem?. Bare på et af hjørnerne kan jeg snildt indsamle 100 sække. Jeg tror også at de er gode i komposten.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. november 2009 kl. 14.52

Jeg har lige nu været ude og rive valnøddeblade sammen, det er dejlige store blade, og fyldt dem i murerbajler som jeg sætter med bunden opad på jorden, så flyver bladene ikke væk, min banan, nerie har fået hver sin bladbajle og en klar til hørpalmen hvis den hårde frost kommer.

Og til foråret bliver det hele revet ud i bedet, det giver en god humus.

Mvh. Svend Høst

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. november 2009 kl. 19.46

Er bladmuld løsningen på de problemer man oplever med citrustræer plantet i sphagnum?

Af Allan Høxbroe (kilde Havenyt)

I foreslår så udmærket at lave surbundsjord uden sphagnum. Det slår mig, at løsningen måske kan afhjælpe et meget velkendt problem med citrontræer, kameliaer og andre potteplanter i moderat sur jord. De får jo gule blade, når for meget kalk i jorden binder jernet for næsen af rødderne, og det skulle forebygges ved regnvanding og en pottemuld af lige dele sphagnum, bladmuld fra eg, bøg eller fyr, og havejord. Det sidste for at få lidt ler med mineraler i, da citrusplanter kræver meget magnesium, zink og mangan. Men desværre klasker sphagnum hurtigt sammen ved blanding med jord, som kun forbliver porøs i kraft af tilsat (kalkfrit) grus.

Bør man så ikke undgå sphagnum – når bladmuld, fyrrenåle og grus i lige dele jo er Jeres opskrift på den bedste surbundsjord? Medvirker den rådne sphagnum til for stærk binding af de andre mineraler, evt. ved frigivelse af kalium? Mangel på de andre mineraler giver også gule blade og man sprøjter så bladene med en opløsning af magnesiumsulfat ("engelsksalt" hos Matas) og den stærke, rene kvælstofgødning ureasalt, som er nødvendigt for at fremme optagelsen af magnesium – én teskefuld af hvert i en liter regnvand (det lyder af unødvendigt meget urea i mine ører). Men i den sydkinesiske natur hvor mange citrusplanter og kamelia stammer fra behøver de jo slet ikke den slags. Også insektædende planter trives markant bedst i lutter bladmuld og grus, så er det simpelthen svaret på en masse? Måske med lidt mineraljord/markjord tilsat i tilfældet citron?

Har læst meget på emnet, bedst her.).

Med venlig hilsen
Allan Høxbroe, oktober 2002

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. november 2009 kl. 20.34

Søren Duun.

Før lige den historie over til overskriften Citrontræ, så citrus folket evt. kan have glæde af indholdet.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. november 2009 kl. 1.48

Hej Søren

Vil du ikke nok lade være med at indsætte citater, som andre har skrevet. Det er meget forvirrende for læserne. Indsæt i stedet for link til det omtalte sted og skrive hvad du vil med oplysningen. Her viser det sig i øvrigt, at du kun har citeret spørgsmålet, men ikke Sten Porses svar herpå. Linket er her:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/jord/1006.html

Hvis du interesserer dig for jord til citrus, så er der her en artikel om citrus – og en fagmands anbefaling med hensyn til jord til dyrkningen.

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/705.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. november 2009 kl. 11.50

Allan svare nærsten selv på dette spørgsmål, derfor har jeg tage det med og lagt det ind her. Jeg tror at det bliver mere forvirrende at lægge endnu et spørgsmål ind her som f.eks

Er bladmuld løsningen på de problemer man oplever med citrustræer plantet i sphagnum?

Af Allan Høxbroe (kilde Havenyt) Læs mere her :

www.havenyt.dk/spoergsmaal/jord/1006.html

Nyt svar til emnet »De visne blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > De visne blade

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider