Er bladmuld løsningen på de problemer man oplever med citrustræer plantet i sphagnum?

I foreslår så udmærket at lave surbundsjord uden sphagnum. Det slår mig, at løsningen måske kan afhjælpe et meget velkendt problem med citrontræer, kameliaer og andre potteplanter i moderat sur jord. De får jo gule blade, når for meget kalk i jorden binder jernet for næsen af rødderne, og det skulle forebygges ved regnvanding og en pottemuld af lige dele sphagnum, bladmuld fra eg, bøg eller fyr, og havejord. Det sidste for at få lidt ler med mineraler i, da citrusplanter kræver meget magnesium, zink og mangan. Men desværre klasker sphagnum hurtigt sammen ved blanding med jord, som kun forbliver porøs i kraft af tilsat (kalkfrit) grus.

Bør man så ikke undgå sphagnum – når bladmuld, fyrrenåle og grus i lige dele jo er Jeres opskrift på den bedste surbundsjord? Medvirker den rådne sphagnum til for stærk binding af de andre mineraler, evt. ved frigivelse af kalium? Mangel på de andre mineraler giver også gule blade og man sprøjter så bladene med en opløsning af magnesiumsulfat (»engelsksalt« hos Matas) og den stærke, rene kvælstofgødning ureasalt, som er nødvendigt for at fremme optagelsen af magnesium – én teskefuld af hvert i en liter regnvand (det lyder af unødvendigt meget urea i mine ører). Men i den sydkinesiske natur hvor mange citrusplanter og kamelia stammer fra behøver de jo slet ikke den slags. Også insektædende planter trives markant bedst i lutter bladmuld og grus, så er det simpelthen svaret på en masse? Måske med lidt mineraljord/markjord tilsat i tilfældet citron?

Har læst meget på emnet, bedst her.).

Med venlig hilsen
Allan Høxbroe, oktober 2002

Svar

Jeg tør ikke påstå, at bladjord giver svaret på alle de nævnte problemer, men sandt er det, at sphagnum bestemt heller ikke gør det. Problemet er nemlig – som du også skriver – at sphagnum klasker sammen, mister sporøsiteten, og det tåler hverken Camellia, Citrus eller Rhododendron.

Det er min erfaring, at godt dræn og et højt indhold af både let omsat og fuldt omsat, organisk stof giver en jordtype, som de fleste planter kan trives i. Dette gælder også de egentlige surbundsplanter, når man undtager de mest drilske, som f.eks. Multebær, Almindelig Blåbær og de mere sarte typer af Rhododendron.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Er bladmuld løsningen på de problemer man oplever med citrustræer plantet i sphagnum?