Forum

Økonomi og æblemareridt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2018 kl. 12.49

Hej
Hvert år laver jeg gele, mos, marmelade (Camilla Plums himmelske kandiserede æblemarmelade) til hele familien. Desuden mange l bøtter med microovn kogte æblestykker, som bruges dels til æblegrød, æblekager og hvis æblemarmelade slipper op, også til det.
Nu er jeg ged at løbe sur i de mange dejlige Filippa æbler. Hsr afsat 2 timer til æbler hver formiddag…… og nu er det nok. Jeg går for første gang lavet æblesaft i min saftkoger. 10 liter æbler = 1 liter saft.
Nu spørger jeg mig selv: er det umagen og pengene værd? Saften, som jeg ikke plejer at lave skal jo fryses ned. Har nogen regnet på, hvad det i grunden koster, fremfor at købe økologisk saft, som ikke giver stress…. i det mindste kun i pengepungen.
Hvordan ser l andre på det?
Der er så mange æbler at jeg ikke ved, hvor jeg skal gøre af halvrådne, stødte og helt fine æbler.
Jeg har spurgt rundt omkring, men ingen vil have æbler.
Del jorden opslag er desværre ikke mig.
Ingeborg, som ikke gerne ser noget gå til spilde

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 6. september 2018 kl. 17.17

Jeg får nogle år presset æbler på Glud muserum og så i fryseren.
Jeg ved ikke om det kan betale sig. Det er heller ikke det jeg går efter.
Resten kommer ud i surbundsbedene. Det giver (syntes jeg) flotter blomster.
Mvh

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2018 kl. 19.24

Tak for svaret. I grunden har jeg udtrykt mig forkert. P.t. flytter vi om i huset, fordi vi får nye vinduer og døre, så jeg tænkte mere på at de der æbler giver mig stress og om det kan betale sig at få det for nogle æblers skyld :-). Jeg har faktisk æbler i fryseren og gele på hylden fra sidste år...... og så har jeg trøstet mig selv ved at tænke at det jo ikke er gratis at fryse dem ned.
Ingeborg

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 6. september 2018 kl. 19.27

@Ingeborg Hansen

Har du evt. et link til opskriften på den æblemarmelade.?

Ellers ved jeg ikke.... det minder mig om klagesangen fra min mor, og dertil plejer jeg at sige: "ja, vi må nok hellere fælde alle frugttræer, så vi ikke har dem til at stresse os, og så der aldrig mere kan findes et irriterende æble på jorden".
Det plejer som regel at få hende til at falde lidt til ro. ;-)
Hun ændrede også noget syn på det en vinter, hvor en flok udsultede sjaggere viste sig at være helt vilde med æblerne, som lå under træerne.

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 6. september 2018 kl. 19.30

Sorry... svar 3 blev sendt, før jeg så svar 2

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. september 2018 kl. 19.48

Hej Ingeborg.

Jeg tror at æbler skal spises og ikke lave saft af, hvis man skal have alt det sunde ud af dem. Jeg selv køber juice, hvad enten den er økologisk eller konventionel, bare den er billig. Herhjemme bliver der drukket meget juice.

Jeg har en her i nabolaget, der tilbyder at moste folks æbler mod betaling og de har altid travl i æblesæsonen. Om det overhovedet kan betale sig tvivler jeg på, da jeg nogle gange finder juice i vore Netto til kr 5 og lidt mere for den økologiske.
Men jeg ved godt at at ens egen juice smager meget bedre en de, der kan købes og at man også høster en masse efter nogle år, at det er svært ikke at benytte det...

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. september 2018 kl. 19.48

Hej Ingeborg.

Jeg tror at æbler skal spises og ikke lave saft af, hvis man skal have alt det sunde ud af dem. Jeg selv køber juice, hvad enten den er økologisk eller konventionel, bare den er billig. Herhjemme bliver der drukket meget juice.

Jeg har en her i nabolaget, der tilbyder at moste folks æbler mod betaling og de har altid travl i æblesæsonen. Om det overhovedet kan betale sig tvivler jeg på, da jeg nogle gange finder juice i vore Netto til kr 5 og lidt mere for den økologiske.
Men jeg ved godt at at ens egen juice smager meget bedre en de, der kan købes og at man også høster en masse efter nogle år, at det er svært ikke at benytte det...

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. september 2018 kl. 20.01

Nej, jeg tror heller ikke, at det kan 'betale sig' - med mindre det har en stor værdi for én, at kende fødevarens herkomst. At den er dyrket uden sprøjtning med kemikalier osv. Men, - det værdsæter jeg også HØJT. :)
At der er mange frugter på træerne er et luksus 'problem'. Det eneste du BØR gøre, er at fjerne de syge frugter fra din grund, - resten tager sultne fugle sig af, med hjælp fra andre småkravl.
Til næste forår er der stort set ryddet op!

Ja Jakob, der er råd for alle problemer! :)

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2018 kl. 21.33

Selvfølgelig har det en stor værdi at jeg ved at det er usprøjtede æbler jeg tilbereder. Det vil sige både og, for i regnfulde år, som 2017 havde æblerne et tyndt grønsort lag, som jeg måtte skrubbe af med en svamp. Det har æblerne ikke i år. Vi bor tæt op ad motorvejen E20 og af samme grund har jeg ingen køkkenhave. Hvor sunde er mine æbler i grunden?
Når det er sagt, er der jo også stor forskel på om man har æbler i plukkehøjde eller om man er nødt til at vente på at de falder ned på græsplænen eller i hækken og får stød. Det betyder så at jeg må samle op og bruge æblerne straks. Og det er umuligt. Nu vil jeg øve mig i æblelangskud og se om jeg kan samle æblerne op o sende dem i retning af rhododendronbuskene. Der er grænser for, hvad komposten kan tage imod.

Filippa er et herligt æble, men ikke noget gemmeæble. Sidste år gemte jeg 5 kasser til fuglene udenfor i brændeskuret og det kunne lige gå til juletid.
Linket til æblemarmelade
strikinge.blogspot.com/2005/10/karamelliseret-blemarmelade.html
Ingeborg

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. september 2018 kl. 22.15

Herhjemme har vi det princip at vi ikke vil lade os stresse af falden frugt. Vi udnytter det vi når, nogle år meget andre mindre.

Hvorfor fryse saften? Vi opbevarer saft i steriliserede flasker med kliklåg. Det er selvfølgelig noget andet hvis saften rå (presset).

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2018 kl. 22.25

@Claus K. Madsen
Jeg plejer heller ikke at lave saft, men på grund af de mange æbler i år ville det være nemmest at bruge saftkogeren og fryse . Jeg har ingen flasker og vil heller ikke ud at købe nogen til en engangsforestilling.
Iøvrigt kan den saft der kommer ud af saftkogeren og mine æbler højst fortyndes 1:1 og så skal der mange flasker til. Jeg fryser gerne ned, for så søder jeg ikke før jeg skal bruge æblerne.
Ingeborg

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 6. september 2018 kl. 22.33

De fleste æbler her bliver brugt til grød, som fryses. Grøden kan senere anvendes både til kage og grød.

@James. F.

Ja, men hos mig må de syge og dårlige frugter også gerne blive liggende under træet.
Tror du, at det er så farligt, når det kommer til stykket.?
Jeg vil ikke prale af, at træerne er sunde og raske, og jeg har måske været heldig, men de er da ikke døde endnu efter 15 år med den behandling, og der er som sagt masser at høste.
Sygdom skaber modstandskraft. ;-)

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. september 2018 kl. 22.34

Vi genbruger flasker fra købt saft eller et esbjergensisk chokolademælksfabrikat, men jeg kan godt se er håbløst hvis saften ikke er mere koncentreret. Vi plejer ikke at lave saft at æbler.

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2018 kl. 22.52

Jeg kan jo ikke have æblerne liggende på min “fine” græsplæne. Så kommer vi til at vade i æblesnask. Det nægter plæneklipperen at være med til. På grund af træets størrelse og højde falder de ned over et stort areal. Der falder også en masse æbler ned i et tilstødende bed. Dem lader jeg ligge indtil videre, men hvis de dækker hele bunden, ved jeg ikke, hvad jeg gør. Fordi de bliver stødte, går de hurtigt i forrådnelse. Mange har iøvrigt gul
Monilla. Det tager jeg ikke så tungt, for sådan har det været i mange år. Jeg behøver jo ikke at gøre det til et problem, er bare stresset over det p.t. I tidligere år gravede jeg æblerne ned langs hækken .
Ingeborg

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 7. september 2018 kl. 7.21

Det er let at lave juice. Saften tager noget længere tid, da den kræver flere ingredienser og kogning.

Jeg har ikke selv haft æbletræer, før end jeg sidste efterår plantede 5 forskellige sorter (som iøvrigt overlevede sommeren, og som jeg glæder mig til at smage de første frugter fra næste år), men har i stedet hentet ved min lillesøster der også har frugtpresse.

Juicen opvarmer jeg til ca. 80-85 grader og så fylder jeg dem helt op til kanten (uden luft i) i dertil indkøbte 2½ liters plastikdunke eller i de store 5 liters, fra efterårets eddike-sylteri. Det plejer at være et stort hit og de holder sagtens til de er drukket op efter adskillige måneder - og sparer tillige nogle kr på indkøb, når man først har indkøbt dunkene. ;)

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2018 kl. 7.46

Tak, mennjeg aner ikke, hvordan man laver juice uden indkøb af dyrt apparatur.
INGEBORG

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. september 2018 kl. 8.11

Hej Jakob B.

Du skriver, og jeg citerer:

”Ja, men hos mig må de syge og dårlige frugter også gerne blive liggende under træet”

og længere nede:

”Sygdom skaber modstandskraft.”

Den dårligdom, man især tænker på, når man opfordrer folk til at fjerne syge æbler, er jo gul monilia. Det er ikke noget, træerne dør af, og jeg kan ikke forestille mig, at gul monilia giver træerne modstandskraft. Det er jo ikke træerne, denne svamp går efter, men frugterne. Problemet er, at smitten spreder sig.

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/plantesygdomme/416.html

Personligt har jeg havenaboer, der også har denne lemfældige holdning til gul monilia. Hvis de overhovedet gør noget, så sparker de deres syge frugter over i hækken – altså hækken, der danner grænse mellem deres og min have. Herfra spredes smitten til mine æbler og blommer ;-(

Jeg synes, at det er virkelig ærgerligt.

Hvad angår denne tråds emne, så kan jeg godt se problemet. Det er dog især squash, jeg har haft for mange af. hvorimod jeg lige netop kan nå at få brugt mine æbler og endda kan aftage en kasse med Filippa-æbler inde fra en af naboerne, der har virkelig mange. Til næste år vil jeg forsøge at få en ”Begræns madspild-ordning” op at stå i vores haveforening. Jeg har allerede i år lagt en del squash på et bord, der står på en fælles plads. Til næste år skal ordningen formaliseres, så alle ved, at de kan hente gratis mad, og alle ved, at de kan lægge deres overproduktion dér.

M.v.h.

Doris Møller

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2018 kl. 8.24

@Doris Møller
Heldigvis er der ingen nabohaver med æbletræer eller andre frugttræer. Øverste del af nabohaverne ligger brak, fordi vi simpelthen har for store grunde til at folk gider passe dem. 1500 m2. Derfor tager jeg det ikke så tungt med monillaæblerne.
Ingeborg

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. september 2018 kl. 10.45

Hej Ingeborg

Når man ikke har naboer, har man ikke naboproblemer! For det meste har jeg nu heller ikke problemer med mine naboer.

Mit indlæg om monilia var nu også mest rettet til Jakob B., som åbenbart er totalt ligeglad med gul monilia og andre skader på æbler.

M.v.h.

Doris Møller

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. september 2018 kl. 10.58

Vi bruger den gamle kompostkværn (den med knive - vi har en anden til at kværne kompost) til at findele æblerne, og så kommer de i vinpressen. Det kan nemt give 25 l rå æblemost.
Mosten fryser vi ned i plastflasker. Det smager meget, meget bedre, end det billige fra butikken.
Hvis der ikke er plads i fryseren laver vi resten til cider.

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 7. september 2018 kl. 11.24

@Doris Møller

Det er ikke engang sikkert, at det hjælper at gøre grøntsagerne gratis. Befolkningen er nok efterhånden blevet gjort så pengefikseret, at den tror, at der er noget i vejen med produktet, hvis det ikke er dyrt.

Tak for linket om Gul monilia. Det er måske fordi jeg er forhærdet, men jeg forstår ikke, hvorfor den sygdom er så slem.
Det ser ud til, at det kun er nogle få nabofrugter, der kan smittes, og det er kun de frugtmumier, som typisk bliver hængende på træet, der bærer smitten videre til næste år.

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/plantesygdomme/416.html
"De rådnende æbler må gerne komme på komposten, det er kun de indtørrede æbler, der bliver hængende, der giver smitten videre."

Der er selvfølgelig et tab, når nogle af frugterne rådner. Men er det kun 10%, og der alligevel er 100% flere æbler, end jeg kan overkomme at høste, så mærker jeg ikke dette tab. Jeg er jo heller ikke en frugtavler, som skal maksimere sin profit for at overkomme terminen.
Jeg tror også, at jeg frem for at gå rundt og frygte en æblesygdom og ærgre mig over 10% tab, langt hellere vil plante et æbletræ mere, som kan kompensere for tabet. Jeg kan bruge mange timer hvert år på at rense for mistænkelige frugter, men et ekstra æbletræ kan plantes på få minutter, og jeg tror også, at det vil være til langt større gavn for økosystemet.
Filosofien er også, at jo mere en sygdom får lov til at trives, jo større er chancen for, at der opstår naturlige fjender til den. Det er ikke altid sandt, at sygdom skaber modstandskraft. Derfor den blinkende smilie. Men i mange sammenhænge er det sandt, og jeg kan ikke komme i tanke om et tilfælde, hvor de naturlige mekanismer i den angrebne part ikke vil forsøge at kæmpe imod. Det man så kan håbe på, er, at et af mine træer udvikler en form for resistens, som kan gives videre til nye træer, så gul monilia i fremtiden vil ophøre med at eksistere. Den chance forspildes, hvis man fjerne alt det syge, endnu før træet opdager, hvad der foregår.
Jeg argumenterer ikke for, at det er meget forkert at fjerne nedfaldsfrugter. Så polariseret er jeg ikke endnu. Jeg argumenterer blot for, at der kan være flere synsvinkler på sagen, og jeg må vende mig imod enhver rynken på næsen af naboer, som man mener forsømmer deres have, fordi de giver frugt tilbage til naturen i stedet for at støvsuge deres frugtlund.

Men hvis naboer kaster deres syge æbler over i min frugtlund, så er det selvfølgelig en helt anden sag, hvor vi hurtigt kommer til at drøfte, om ikke det var en fejl, at dødsstraffen blev afskaffet. ;-)
Jeg håber at dette er tilstrækkeligt til at overbevise dig om, at der er andet og meget mere i spil end et spørgsmål om ligegyldighed og forsømmelighed.

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2018 kl. 13.00

@ Doris Møller
Jeg har skam naboer, et hold bor til leje og et andet hus skifter jævnligt ejere.
De har bare besluttet at deres haver slutter før grunden slutter og lader de øverste 300 m2 ligge brak. Det er jordstykker som matriklerne har tilkøbt efter at motorvejen, som forløber i en dyb udgravning blev færdigbygget.
Ingeborg

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. september 2018 kl. 0.02

Altså jeg ville købe en mostpresse og et par vinaballoner, og så lave cider/frugtvin.

Nu er Filippa jo gode gemmeæbler, så de kan jo også udfodres til solsortene i vinterens løb.

Ja, i år fik jeg masser af blommer/mirabel- og jeg ægrede mig over, at jeg ikke fik lavet frugtvin. Min mor lavede engang en supergod sauterne (sød desertvin) på mirabel.

Nu skal jeg til at lave hyldeblomstsaft- og pæresnaps om lidt.

(Vi brugte 7000 kr på at få mukkebikken repareret, så ingen penge har vi nok af- og nyt tøj har vi haft! ;-) ) Ellers har jeg gået 2 x 4 km med min taskevogn til Lokalbrugsen siden juli. Jeg er da i bedre form nu, men min ryg HADER det. Og mine knæ.

Men vinballoner mv kan bestilles over nettet. Og mostpressere er billige.

Mvh
Tine- der efter hvepsestikkene er meget mere forsigtig- læs hunderæd. Så må frugten hellere rådne.

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2018 kl. 7.59

@Tine Andersen
Tak for svaret, men det er IKKE mere arbejde jeg efterlyser. Skal heller ikke have mere "køkkenskrammel"....og vi hører nok til de få mennesker, der IKKE gerne drikker vin. ( Jeg er faktisk lidt forarget over at f. Eks Brugsens tilbudsavis ofte er klistret til med vinannoncer, som om det var vores hovedernæringskilde.) Bevares, jeg drikker vin ved festlige lejligheder, men nyder det ikke. Når jeg har fået vin, som har smagt mig, koster det kassen og det er jeg for nærig til når andet flydende smager mig bedre, så at lave vin med usikkert resultat kunne jeg ikke finde på. Jeg sætter en "RUMTOPF" med bærfrugter og rom i gang, men den lider som regel en krank skæbne fordi jeg for ofte smager på den inden tid. Jeg er mere til de "hårde" spirituosa, drikker heller ikke øl.
Filippa er absolut ikke noget gemmeæble. Fint modent er det skørt, saftigt og smager rigtig godt. Dette års tidlige modning mens temperaturen er høj gør det endnu vanskeligere at opbevare og som jeg skrev, kan nedfaldsæbler som alle har en plet, hurtigt gå i forrådnelse.
Ingeborg

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. september 2018 kl. 8.31

Hej Jakob B.

Haver er forskellige, og folk er forskellige ;-)

Hvis man har en park og ingen naboer at tage hensyn til, kan man jo gøre, som man vil! Jeg driver intensivt havebrug på en lille plads og har naboer til alle sider. Det er klart, at der for mig – og for naboerne – er hensyn, som man må tage! Og et af de hensyn er altså, at man forsøger at undgå, at smitte fra syge frugter spreder sig til andre haver.

Og så skriver du angående mit ”Begræns madspild-projekt”:

”Det er ikke engang sikkert, at det hjælper at gøre grøntsagerne gratis. Befolkningen er nok efterhånden blevet så pengefikseret, at den tror, at der er noget i vejen med produktet, hvi det ikke er dyrt.”

Det er ikke min oplevelse. For det første oplever jeg, at folk stadigvæk i stor stil jagter tilbud i butikkerne. For det andet – og mere vigtigt i denne sammenhæng - er der ved at være en vågnende bevidsthed angående klima-problemet og problemet om planetens ressourcer og deres uretfærdige fordeling. Jeg synes måske nok, at det har varet længe, men det ser ud til, at sommerens tørke har sat skub i forandringen af tænkemåde og adfærd.

De folk, jeg kender til, vil i hvert fald gerne aftage produkter fra min have. Det betyder noget, at de ved, at de er dyrket under ordentlige betingelser. Det betyder noget, at produkterne er friske og ikke er transporteret over lange afstande. Selv om folk generelt har svært ved at droppe deres egen bilkørsel, så hylder de princippet om kortest mulig afstand fra jord til bord. Og det betyder noget, at man på den måde undgår at lade god mad gå til spilde!

De 9 squash, jeg lagde frem på et havebord i vores haveforening, forsvandt omgående! Jeg stiller ikke kasser med æbler frem, eftersom jeg godt selv kan bruge mine æbler, uden stress ;-)

M.v.h.

Doris Møller

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2018 kl. 8.47

@Doris Møller
Der har været danske tomater af forskellig slags på markedet i flere måneder. Jeg ved at der er rigeligt af dem, men forretningerne, og her mener jeg især COOP havde 5-6 forskellige slags udenlandske tomater og et enkelt hold danske tomater af den store slags til salg. Det er simpelthen for dårligt, at vi skal have tomater, der er transporteret gennem hele Europa i vore butikker, når vi kunne få danske tomater.
Jeg ved ikke om de store butikskæder har kontrakter på frugt og grønt meget lang tid før sæson.
Ingeborg

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. september 2018 kl. 8.49

Hej Ingeborg Hansen

Tak for et godt udtryk: ”Køkkenskrammel”!

Jeg undgår også helst at få alle mulige apparater ind i mit køkken, hvor de kunne komme til at stå og fylde og ville kræve en masse rengøring.

I flere år har jeg overvejet at købe en juice-presser, men det er jo også køkkenskrammel, som man virkelig skal have brug for, for ikke at komme til at ærgre sig over, at man har investeret i den. Måske køber jeg en, når mine to små æbletræer bliver lidt større.

Jeg lavede selv vin for mange år siden, men forærede alt udstyret væk, eftersom det fyldte for meget, og vinproduktionen tog for meget tid.

Mine forældre havde en stor frugthave med over 50 træer. Jeg husker, at Filippa-æbler blev betragtet som et gemme-æble. Men for at kunne gemme dem, kræves der jo, at dekan plukkes ned og forsigtigt lægges i kasser, der står køligt. Filippa-æbler kunne vi have til januar måned, og Belle de Boskop kunne, under de betingelser, gemmes til maj måned.

Jeg forstår godt, at du ikke har de betingelser, og det er der vel stort set ingen, der har nu om dage.

M.v.h.

Doris Møller

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. september 2018 kl. 9.43

Hej igen, Ingeborg Hansen

Jeg deler din forargelse over tomater, der transporteres hertil langvejs fra – i hvert fald, når det sker i sommerhalvåret.

Nu har jeg ikke selv købt tomater i forretninger i mange år. Jeg elsker tomater, men jeg blev for skuffet over de tomater, man kan købe. Derfor dyrker jeg dem selv, og når det ikke er havesæson, undværer jeg. For første gang har jeg i år henkogt nogle af mine egne tomater til vinterens gryderetter.

Som et kuriosum kan jeg fortælle, at jeg engang i 1990’erne var på ferie på Kreta. Jeg havde en lejlighed og lavede lidt mad selv. Henne om hjørnet var der en lille købmand, hvor jeg købte ind. Da jeg bad om tomater, spurgte købmanden, om jeg helst ville have hollandske tomater eller tomater fra Kreta!

Jeg var ved at få et føl! Købmanden forstod slet ikke min forargelse, for det var jo et fremskridt, at man havde noget at vælge imellem. Transport var billig, og EU og det indre marked var et gode, mente han.

Men at der var folk, der foretrak hollandske tomater, når man boede i et Middelhavsklima, var altså totalt uforståeligt for mig. Når købmanden havde hollandske tomater, var det vel, fordi der var købere til dem.

Omsider er der ved at være forandring i folks holdning – også herhjemme. Men det har godt nok taget lang tid.

M.v.h.

Doris Møller

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2018 kl. 9.45

@Doris Møller
Det undrer mig også ikke så lidt, hvor folk i nye "sterile" huse gør af alle mulige ting, som førhen blev gemt i viktualierum, bryggers og dertil egnede rum.
I vores 70'er hus på 200 m2 fik vi en sauna = pulterrum i dag :=)
Der er et grovkøkken, med plads til hårde hvidevarer, højskabe til støvsuger, koste, spande, skoreoler osv. 4 overskabe, hvoraf de 2 er til plastikskrammel. Desuden et hjørneskab, som fanden har opfundet. Det kan jeg blive helt væk i. Og..... vi har en stribe vinreoler med vin! (Bestikkelsesgaver :-).
Vi taler ofte om at flytte til noget mindre, men det er jo alle de udenomsfaciliteter vi nyder at have og som gør livet lettere. Jeg ved slet ikke, hvad min mand skulle gøre/lave, hvis han ikke havde sit lille værksted i forbindelse med garagen. Det er opvarmet på grund af fjernvarmeinstallationen. Jeg har også en del ting derude, havehynder, bådgrej osv.
Så selvom man har pladsen, behøver man jo ikke at udvide køkkenskramlet med ting man kun bruger en enkelt gang.
Vi nøjes med at presse to appelsiner med håndkraft hver dag.
Ingeborg

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. september 2018 kl. 18.25

@Ingeborg Hansen

Til yderligere inspiration kunne du også overveje at forsøge at udvikle et "Ingeborg Hansen Æble". :-)
Med en grund, som måske er rigelig stor og et godt gammelt æbletræ til at give masser af nedfaldsæbler med frø, så må der være et potentiale, hvis du får lyst.

Nyt svar til emnet »Økonomi og æblemareridt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Økonomi og æblemareridt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider