Forum

Brug af grønne tomater

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 2. oktober 2018 kl. 23.28

Jeg har usædvanligt mange grønne tomater i år. Jeg har også haft rigtig mange modne, men nu modner de langsomt, og jeg har ikke plads til at hænge dem alle til modning inden døre.
Så i dag plukkede jeg nogle af de grønne der står på friland. Dem i drivhuset får lidt mere tid til at modne.
Jeg har gået og grublet over hvad man kan bruge de grønne tomater til, da der er grænser for hvor mange syltede grønne tomater vi kan bruge på et år :-)
Så faldt jeg over denne her opskrift, og tænkte at der måske er andre end mig der har grønne tomater de gerne vil bruge. Jeg valgte nogle meget grønne bøftomater der er meget faste endnu.

Lammekoteletter med grønne tomater 2 -3 personer

6-8 lammekoteletter
3 skalotteløg hakket
2-3 ansjosfileter (de gode i olie)
500 gr- grønne tomater i tern – lidt mindre end 2x2 cm
1-2 fed hvidløg knust
1 stor spiseske honning
Olivenolie

Salt, peber og en smule stødt koriander

Drys lammekoteletterne med salt, peber og lidt stødt koriander på begge sider, og lad dem trække lidt, gerne ½ time

Brun koteletterne grundigt i olivenolien, uden at stege dem helt færdig. Vend dem kun en gang, så du får en god stegeskorpe.
Læg dem på en tallerken dækket med sølvpapir
Fjern det meste a fedtstoffet fra panden uden at gøre den ren, vi vil gerne have smagen fra det brunede.
Brun løgene let i panden, når de er lysebrune, tilsættes ansjoserne. Lad ansjoserne smelte, og tilsæt så tomaternene og hvidløg.
Steg det hele sammen i et par minutter.
Tilsæt honning og smag til med salt og peber, hvis nødvendigt
Læg koteletterne tilbage i panden og læg låg på, lad det simre i 10 minutter.
Server med en lækker salat, eller f.x. kartoffel rösti

Velbekomme
Helle

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. oktober 2018 kl. 0.30

Alle tomater bliver røde før eller senere , læg dem mørkt og i stuetemperatur , så kan du have røde tomater helt til jul .....

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. oktober 2018 kl. 20.33

@Svend.
Jeg kan ikke sige, at du ikke har ret i, at alle tomater bliver røde før eller siden. Men det er nu min erfaring, at der så skal gå flere måneder. Jeg har ikke haft tomater liggende så længe og skal da forsøge. For jeg er ærlig talt i tvivl om hvilken kvalitet de så vil være i.

@Helle.
Vi anvender grønne tomater til syltning og plukker grønne tomater til formålet. Vi kan faktisk ikke huske, at vi har haft en vinter uden syltede tomater.
Syltede tomater bruger vi både hele, halve og også hakkede. Som hakkede får de en chutney konsistens og kan anvendes på samme måde, omend det er en mild form for chutney.
Ellers sætter fantasien - og smagsløgene - kun grænser for hvad syltede tomater kan anvendes til.
... Lige bortset fra, at grønne tomater er giftige på den måde, at de ikke skal spises hver dag i større mængde.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. oktober 2018 kl. 20.45

Blev lidt nysgerrig og fandt nogle links:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/1092.html
www.husmoderen.dk/opskrifter/er-syltede-gr%C3%B8nne-tomater-giftige
... og så dette som også fortæller at det er farligt at spise hele æblet (igen ... hvis man altså spiser mange nok ;)
samvirke.dk/artikler/10-madvarer-der-kan-vaere-giftige

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 4. oktober 2018 kl. 17.07

Tak for input.
Ja de bliver røde efterhånden, men pladsen til at tage dem ind inden frost er begrænset :-)
Og Ja syltede grønne tomater er dejlige, men jeg har mange tomater, og så mange syltede grønne spiser vi heller ikke.

Hvis andre har interessante måder at bruge grønne tomater på, så hører jeg gerne om det.

/Helle

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 4. oktober 2018 kl. 20.39

Tak for at dele opskriften, Helle.

Man kan også lave ketchup og remoulade med grønne tomater. Der er forskellige opskrifter, hvis man googler. Jeg lavede remoulade sidste år. Det blev godt.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. oktober 2018 kl. 22.52

Hvis de grønne tomater bliver lagt sammen med æbler eller endnu bedre bananer helst umodne dvs. grønne , så bliver de hurtige modne (røde) , eller hæng tomatplanten op i roden et frostfrit sted , så kan man plukke røde tomater i lang tid , men da der ikke er nattefrost på vej , i de første 10-12 dage , så lad endelig tomaterne blive på planterne på friland .

Nyt svar til emnet »Brug af grønne tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Brug af grønne tomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider