Forum

At vænne sine tomatplanter af med vand!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. juni 2020 kl. 15.46

Jeg forsøger at træne min tomatplanter, så de kan undvære vandingsvand, sådan som en erfaren havemand og debattør her på Havenyt siger, at de kan. Det er frilandstomater.

Jeg vandede dem et par gange, lige efter at de blev plantet ud. Til at begynde med så de temmelig blåfrosne ud, men det havde jo noget med nattekulden at gøre, og den har vi jo ikke mere.

Helt ærligt: Jeg synes, at det er lidt synd for planterne! Jeg kommer til at tænke på en historie fra skolens læsebog, som gjorde et uudsletteligt indtryk på mig:

En mand fandt ud af, at hestefoder var dyrt. Derfor besluttede han sig for, at han ville vænne sin hest af med at spise! Hvis bare han gik gradvist frem, skulle det nok kunne gå, mente han. Han tog derfor en lille smule foder fra den normale ration den første dag, og som dagene gik, fik hesten mindre og mindre foder – indtil den en dag pludselig døde!

Jeg aner ikke, hvorfor den historie stod i en læsebog for de mindste klasser. Og jeg aner ikke, hvad meningen var med fortællingen. Men jeg husker historien stadigvæk, selv om der er gået mere end 6 årtier, siden jeg læste den.

Mine tomatplanter lever dog stadigvæk!

M.v.h.

Doris Møller

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 17. juni 2020 kl. 16.42

For en uges tid siden plantede jeg mine ekstra tomatplanter ud i mine højbede, bare som et forsøg. De var blevet godt lange, så gravede hullet ca 40 cm dybe og satte planterne derned, uden at vande. De første par dage så de noget slatne ud, men så rettede de sig, og de står nu vældigt fint.
Jeg har dog ikke tænkt mig at vande dem - de må klare sig på livsvilje!
Enten overlever de, og giver tomater, eller også dør de - nu har de i alt fald fået en chance for jeg plejer bare at kyle de ekstra planter ud.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. juni 2020 kl. 17.04

Hej Lene Hansen

De skal nok klare det. Og så kommer tomaterne til at smage af mere! Personligt glæder jeg mig meget til at få tomater, der smager af noget. Jeg prøvede for nogle uger siden at købe stilktomater i en forretning, fordi de så lækre ud og duftede af tomat. Men de smagte ikke af noget, desværre.

”Det er er ikke nok, at en tomat er rød og våd indeni”, som jeg engang sagde til min grønthandler. ”Den skal også smage af noget!”

M.v.h.

Doris Møller

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. juni 2020 kl. 17.34

Hej Doris ..... jeg tror at det er mig du henviser til , det er netop sådan jeg dyrker tomater , der bliver gravet et passende hul i jorden , det bliver fyldt op med vand , og når det sunket ned , så bliver tomatplanten plantet , og fra nu er må tomaten selv finde vand , det virker på friland , og også i drivhuse især hvis man planter tæt på soklen..........i starten kan tomaterne se noget usle ud , og det værste man kan gøre er at begynde at vande , for så gider tomaten ikke at udvikle et vandsøgende rodnet .

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2020 kl. 19.09

Jeg har da vandet mine Favorita mindst hver 2. dag, men de står også i et smalt bed omgivet af fliser. Der var masser af velsmagende tomater i flere måneder.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. juni 2020 kl. 14.35

Hej Ingeborg Hansen

Inden vi alle sammen får mindreværdskomplekser, fordi vi ikke har lækre, røde, modne tomater på nuværende tidspunkt, sådan som du, Ingeborg Hansen tilsyneladende har haft i flere måneder, så vil jeg lige nævne, at dit billede må stamme fra sidste år eller året før.

(Nå, ja, jeg ved godt, at du, Svend Høst, har haft modne tomater længe, men det er en anden sag!)

I denne debattråd:

www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/18955.html

skriver du - efter råd fra mig og desuden fra flere erfarne havefolk - at du er begyndt at vande dine tomatplanter sjældnere.

Men det er jo lige meget. Hvis vi alle er tilfredse med den måde, vi dyrker tomater på, er det jo godt!

Jeg vil tro, at jeg har røde tomater om en uges tid.

M.v.h.

Doris Møller

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juni 2020 kl. 16.45

Hej Doris
Billedet er fra 2019. Jeg fulgte jeres råd om mindre vanding med succes, men da var planterne allerede store, så de manglede modningen. Modningen fik et ordentligt skub da jeg holdt op med at vande.
Så langt er mine planter ikke endnu, så jeg vander indtil der er mange tomater der skal modnes.
Der er ikke ret meget vand at hente ellers fordi fliserne er lagt sådan at soklen holdes tør for regnvand.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »At vænne sine tomatplanter af med vand!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > At vænne sine tomatplanter af med vand!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider