Forum

Klipper man toppen af tomater?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2018 kl. 9.41

Siden ingen har reageret på mit spørgsmål vedr.FAVORITA tomater, forsøger jeg igen:
Klipper man toppen af tomatplanten for at de mange tomater kan modnes hurtigere?
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. juli 2018 kl. 11.56

Hej Ingeborg Hansen

Noget er du nødt til at gøre, så vidt jeg kan se. Enten har du alt for mange planter på for lidt plads, eller også nipper du ikke sideskuddene af.

Jeg ved godt, at der findes busktomater, som ikke skal nippes. Er det sådan en, du har?

Hos mig er der én, og kun én lodret stængel på hver plante, og der er mindst 60-70 cm mellem hver plante.

Frilandstomaterne plejer jeg at kappe over, når de har sat 6 klaser. Der plejer alligevel ikke at kunne modnes flere end det. I år kan det være, at jeg lader dem gro lidt mere. Det vil afhænge af vejret og en eventuel smitte med kartoffelskimmel.

Nogle af mine drivhustomater har en meget langstrakt måde at gro på. Dem lader jeg bare vokse, til de når loftet. Derefter vokser de videre op ad de skrå bjælker, der bærer taget. Men der er stadigvæk kun én hovedstængel.

Mens jeg har skrevet, er jeg kommet i tanker, om, hvad jeg ville gøre, hvis jeg var dig:

Jeg ville først og fremmest tynde lidt ud, så antallet af lodrette stængler bliver mindre. Fjern de spinkleste. Du kan også roligt fjerne noget af alt det grønne, så frugterne får lys og sol. Når der er afsat 6 klaser på hver af de tilbageværende stængler, ville jeg kappe toppen af.

Men det kan jo være, at du har en speciel slags busktomater, som jeg ikke kender. I så fald må der være andre, der kan råde.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2018 kl. 13.34

Tak for svaret.
Der er 2 planter med 40 cm mellemrum. Desværre kom jeg til at knække topskuddet af den højre tomat, som derefter fik lov til st vokse videre med to sidezkud, som blev dannet efter bruddet. Den venstre tomat vokser op med en hovedstamme. Jeg nipper sideskud. Alligevel er der vokseværk. Planterne står også et godt sted. Jorden er skiftet, blandet med kompost og så har jeg nedgravet et rør, som jeg vander i. Indtil i dag har jeg ikke tilført gødning.
Jeg vil følge dit råd og tage nogle blade væk, som skygger for tomaterne.
Sorten er Favorita, som skal have fjernet sideskud.
Ingeborg
Ps. Billedet er fra midt i juni, lige efter plantning.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. juli 2018 kl. 19.11

Næ Ingeborg, jeg svarede ikke, for jeg tror bestemt du har haft flere tomater end jeg. Jeg har haft Favorita og gjort med dem som med de andre (har kun frilands, for har ikke drivhus)
Når der er 4-7 klaser alt efter størrelse, plejer jeg at klippe. De gange jeg har ladet dem gro, har jeg haft en masse grønne tomater i september, som (tror jeg da det er) den kolde dug der falder om natten, giver dem svamp. Og så er de ikke til noget alligevel.

Men det beror jo nok også lidt på voksestedet, hvor langt henne på året man kan modne tomater.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. juli 2018 kl. 19.15

Meen, det der med at fjerne blade,- og det afhænger naturligvis også af voksestedet -, det er jeg varsom med. For meget sol giver grønne nakker. Her er der masser af sol fra før middag til solnedgang.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2018 kl. 20.02

@Anne Demant
Nu har jeg fjernet en masse blade, selvom jeg tror at planten får "liv" gennem bladene. Jeg har også kun friland til tomaterne og de står ved en sydvendt mur. Efter kl. 14 er der dog skygge fra et skur. Hvis det bliver for hedt, kan jeg skygge ved at lade skurets dør stå åben. Måske skal jeg prøve en anden sort næste år, hvis tomaterne ikke modner inden efteråret. Med det vejr vi har nu, tror jeg dog på at vi snart kan få tomater.
Ingeborg

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 20. juli 2018 kl. 15.16

Hej igen, Ingeborg Hansen

Jeg havde håbet, at flere eksperter udi tomatdyrkning ville melde sig med råd. Men nu vover jeg at komme på banen igen. Jeg synes, at det seneste billede ser o.k. ud, bortset fra, at der, så vidt jeg kan se, er ca. 5 lodrette stængler. Det er mange, synes jeg.

Men du vil vel mene, at du sørger godt for dem med vand og gødning. Der er bare det, at planter, der får en masse at leve af, somme tider hellere vil sætte en masse grønt, frem for at levere nogle modne frugter. En plante, der derimod presses lidt, vil snarere gør noget for at levere frugt og dermed frø, for det er jo vigtigt for artens bevarelse.

Og hvis du lige holder lidt igen med vandingen, kommer dine tomater også til at smage af andet end vand!

Som jeg sagde til min grønthandler, dengang jeg stadig købte tomater i forretninger: Det er ikke nok, at en tomat er rød og våd – den skal også smage af noget!

Selv øver jeg mig i at vande mine tomater sjældnere. Og jeg synes virkelig, at det betyder noget for smagen, som er meget bedre i år.

Med venlig hilsen

Doris Møller

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. juli 2018 kl. 16.38

Ingeborg.
Doris har helt ret med hele sit indlæg.
Jo mindre vand, des mere smag.
Dine 2matplanter står for tæt, men de klare sig fint, så lad dem bare gro op ad snorene som de vil. Klatre tomatplanter kan blive næsten 2,5m. høje, og de øverste grønne frugter som ikke når at modne kan syltes.
Vedlagte foto har jeg vist flere gange - de får kun vand når topbladene hænger og næsten ingen gødning.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. juli 2018 kl. 17.07

Det er mange år siden at jeg vandede tomatplanter (friland), de får vand når de bliver plantet , og det var det , selv i år med rekord tørke , levere tomatplanterne dejlige smagsfulde frugter , det betyder jo ar de har udviklet et enormt rodnet , og det er ikke kun en plante men 28 som står med en afstand på ca 60-70 cm.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juli 2018 kl. 17.14

Tusind tak for svarene. Jeg vil vande mindre fremover, som Doris og Mogens skriver.
Jeg havde hos Mogens læst at tomater på frlland, plantet i jorden og ikke i krukker kunne undvære vand i op til 8 dage.
Uheldigvis fik jeg knækket topskuddet af den højre plante da jeg monterede espalieret, som jeg fastgjorde mine tråde i. Herved opstod der så to stængler og da jeg ikke vidste, hvad de ville blive til, fik venstre plante også lov til at beholde det første sideskud.
Hermed er der så 4 hovedstammer + et sideskud mere, som jeg ikke nænnede at fjerne da det allerede havde sat blomster
Med jeres bidrag og udsigten til de flotte Tomater Mogens viser, er jeg blevet klogere til næste år.
Jeg plejer at have en busktomat i en krukke, men da jeg flyttede den meget efter solen, gad jeg ikke det sjov i år.
Da jeg købte tomater i FAKTA i går, var de fleste fra Italien og Polen........ hm, købte selvfølgelig danske, selvom der kun var store tomater. Det er da helt hul i hovedet, især når jeg tænker på at lastbiler med tomater fylder op på motorvejene.
Tænk, hvis tingene i stigende grad blev produceret der, hvor de
Blev konsumeret. (Det lærte jeg på Handelskolen for mange år siden).
Ingeborg

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2018 kl. 8.17

Tak for det gode råd om at vande mine to tomatplanter mindre. Se, hvad der er sket i løbet af 12 dage. Mange modnede tomater. Jeg har ikke vandet i 8 dage og ingen blade er slappe endnu.
Men planterne har nået en højde, hvor de ikke selv stopper væksten.
Ingeborg

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2018 kl. 8.18

Så lækre og velsmagende kan de ikke købes!

Nyt svar til emnet »Klipper man toppen af tomater?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Klipper man toppen af tomater?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider