Forum

Opskrifter med havtorn?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 4. september 2003 kl. 9.24

Der gror i nærheden en masse havtorn fulde af smukke orange bær. De smager faktisk glimrende direkte fra planten selv om de vist skal have lidt frost ligesom slåen.

De kan jo laves til både marmelade og saft, men jeg kan desværre ikke finde nogen opskrifter. Er der nogen her som kan hjælpe?

1 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. september 2003 kl. 1.41

Havtorn, også kaldet sandtorn er jo en meget interessant plante, da den har et meget højt C-vitamin indhold. Så jeg blev lidt grebet af tanken om at samle bær og lave markelade. Men du har ret i, at det er lidt svært at finde opskrifter.

Her er en dansk side om havtorn – www.danbbs.dk/~kimak/HAVTORN.HTM

Det botaniske navn er Hippophae rhamnoides, og når man søger på det på Google, får man rigtig mange sider.

Bla. fandt jeg den her med simpelthen alt om havtorn – på tysk og med tysk grundighed. Her kan man bla. læse at den idag især bruges inden for kosmetik – olien fra frøene. Bærene kan bruges til marmelade, gele, vin, likør
www.zeitlhoefler.de/garteninfos/wildobst/Dipl2–4.html

Det lykkedes dog også at finde en tysk side med opskrifter på marmelade, gele og saft

www.lieber.privat.t-online.de/NABU/rezepte.htm#Sanddorn%20(Hippophae%20rhamnoides)

Men det sværeste er dog nok, at få plukket bærene på de tornede grene – har du en god ide til det? Jeg læste undervejs, at i Tyskland, hvor de dyrker havtorn på mange hektar til kosmetikindustrien, har de udviklet særlige rystemaskiner.

2 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. september 2003 kl. 1.56

Jeg prøver en gang til med linket til den tyske side om havtorn:

www.zeitlhoefler.de/garteninfos/wildobst/Dipl2–4.html

Hvis den stadig ikke virker, så prøv at søge på www.google.com på:
Hippophae rhamnoides www.zeitlhoefler.de

3 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 6. september 2003 kl. 10.42

Hej Karna

Tak for linkene. Jeg har endnu ikke prøvet at plukke, men jeg skal nok melde tilbage hvordan det går med tornene!

Jeg kan se at du har problemer med lange links. Er du klar over at der findes nogle gratis services som kan forkorte links? Fx linket til zeitlhoefler.de, det er blevet til tinyurl.com/mft0. Der er adskillige at vælge imellem, det er vel en smagssag hvad man foretrækker:

tinyurl.com/
shorl.com/
www.snipurl.com/
makeashorterlink.com/
shorterlink.com/
www.qwer.org/

Det kan evt. være en god ide også at inkludere det originale link, man ved jo ikke om den valgte tjeneste lukker ned på et tidspunkt!

Hilsen
Martin

4 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 6. september 2003 kl. 15.22

Problemet med at henvisninger ikke virkede, skyldtes ikke deres længde, men en fejl/begrænsning i den kode, som formaterer og aktiverer henvisningerne i teksten.

Koden er nu opdateret.

Venlig hilsen
Jakob Bock

5 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisegrete Blach, 30. september 2003 kl. 1.05

Ang. Havtorn
Sidste år klagede jeg min nød til de mennesker, der er i det nye naturcenter ved Skagen.Det drejer sig om, at det er meget svært at fravriste havtorneplanten sine meget C-vitaminringe bær! Jeg fik et godt råd, som jeg har prøvet med godt resultat og som jeg gerne vil dele med andre: Klip små kviste af havtornebusken, klip disse rene for småblade etc., skyl dem godt og læg dem i en pose i fryseren. De kan senere tages op, og bærrene er nu uhyre nemme at få af kvisten! Der bliver blot en del sorteringsarbejde, men hvis slutresultatet er godt, gør det jo ikke noget! Af 1 kg rensede bær fik jeg sidste år 8 dl saft – det synes jeg var fint! Denne saft blev frosset ned i små portioner. I en af mine indbundne havebøger "Haven" læste jeg om en mand, der havde lavet en lækker fromage af denne syrlige saft. Han erstattede blot citronsaft med havtornesaft. Jeg prøvede det i foråret, og det smagte fint!

6 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisegrete Blach, 30. september 2003 kl. 1.12

Af de øvrige indlæg om havtorn kan jeg se, at der ønskes en opskrift på marmelade af havtorn!

Jeg har slået op i en af mine indbundne havebøger og fundet følgende opskrift – jeg har dog ikke selv prøvet den endnu:

½ l saft af havtornebær
750 g æbler i små stykker
sukker efter smag
100 g svesker
evt. melatin m. pektin

Æbler og svesker koges i saften, til de moser, smages til med sukker og tilsættes evt. lidt melatin med pektin. Da smagen er noget speciel, kan det være en god ide at lave små portione til at fryse og tage frem en gang imellem.

Dette var opskriften ifølge "Haven"!

7 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. september 2003 kl. 9.29

I går så jeg tilfældigvis et program om havtorn/sandtorn på den tyske TV kanal NDR, hvor de besøgte Europas største plantage med Sandtorn, som havtorn hedder på tysk.Her klippede de også de grene af, der var tæt besat med bær, og klippede sidegrene kun med blade af. Derpå frøs grenstykkerne med bær netop for let at kunne få dem af i en maskine. Og det så ud som om, at de faldt meget let af.

Bærrene blev brugt til marmelade, saftkoncentrat, vin og likør. Saftkoncentratet skulle fortyndes med æblemost eller vand – ca. 1:10. I 20 ml saftkoncentrat er der lige så meget C-vitamin som i 2 citroner. I DDR var dyrkningen af sandtorn vigtig, da man havde svært ved at få fat i citrusfrugter.

Kernerne blev der udvundet sandtornolie af til brug i cremer.

I plantagen havde de 3 sorter med forskellig modningstidspunkt.

8 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. oktober 2003 kl. 15.38

Se ny artikel om dyrkning af havtorn – det er faktisk det korrekte plantenavn, selv om sandtorn og havtorn bruges ca. lige meget.

www.havenyt.dk/artikler/365.html

9 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Skovby, 13. marts 2004 kl. 6.01

Jeg har stukket mig på en snadtorne-torn.Er der nogen der ved noget om det giftige,der nogen gange følger med mirabel og havtorn/sandtorn -stik?

10 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 15. marts 2004 kl. 15.08

Da bærrene fra havtorn er sunde, c-vitaminholdige frugter, skal du næppe være bekymret for stikket. Men der kan naturligvis altid følge en infektion med, så vær opmærksom på betændelse etc.

11 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Larsen, 23. oktober 2004 kl. 10.34

I Finland kan man bestille tornløse havtorn, der giver op til 20 kg bær pr plante. Om de kan trives i Danmark må man eksperimentere sig frem til.Links:
www.jalajaroses.com
www.blomqvistplantskola.com

12 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Aagaard, 10. marts 2005 kl. 7.26

Der er også en del opskrifter på denne side:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/703.html
Jeg kunne bare godt tænke mig også at vide hvor man kan få fat i havtorn henne.

Jeg ved de vokser ved stranden, men er der nogen der kender et specifikt sted?

I øvrigt kan jeg heller ikke finde ud af om havtorn indeholder b12. Nogen hjemmesider sisger at den gør, andre at den ikke gør. Hvis der er nogen der ved noget om emnet vil jeg meget gerne have det at vide.

13 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 11. marts 2005 kl. 8.20

Der er masser af havtorn på Kalvebod Fælled – i rimelig gåafstand fra Vestamager Metro.

14 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jim Eriksen, 23. september 2006 kl. 19.12

Prøv at søg efter Sea buckthorn så kommer der mange sider på English, for her hjemme er alt meget begrænset

15 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Martensen, 18. oktober 2006 kl. 22.18

Jeg har en forrespørgsel angående en god opskrift på slåen gele eller marmelade.

16 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 19. oktober 2006 kl. 8.26

Men hvad har det med havtorn at gøre?

Det du gør kaldes at kapre en tråd. Lav en ny tråd om slåen, tak!

17 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Evy Jørgensen, 21. februar 2007 kl. 19.11

Havtorn (tindved (på norsk) olje kan også lages hjemme. 1 av 4 måtene å lage den på er følgende:

bærene knuses, saften presse ut, rester fra saftpressingen tørkes på rist eller sil (dekket med gasstoff) i tørkeskap, stekeovn eller vedovn. Tørketemperaturen skal ikke stige 100°C. Det er mer olje i hele tørkede bær enn i disse som er knust først og deretter tørket. Tørre rester (skall) eller bær knuses i kaffekvern, frø kan siles ut om man ønsker det. 1/3 tørkede, knuste skall eller bær has i glass- eler emaljert glass/bolle, helles over med like mye rafinert solsikkeolje (eller en annen vegetabilsk olje), og dekkes tett. Blandingen trekkes på et mørkt, varmt (50–60 °C) sted i 2–3 døgn. Røres om minst 2 ganger daglig. Oljen presses og vris ut gjennom en ren klede. Dette oljeuttrekket, helles over en ny porsjon med rester eller bær, mens de allerede brukte plantedelene overhelles med en ny porsjon av matolje. etter tre gangers ekstraksjon (bløting i vegetabilsk olje), med tre porsjoner skall eller bær er oljen ferdig til bruk.

18 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. februar 2007 kl. 1.04

Kære Evy Jørgensen

Jeg tror, at dine anvisninger på at lave havtornolie kan give risiko for pølseforgiftning.

Udtræk lavet med olier giver risiko for Botulisme (pølseforgiftning). C. botulinum forekommer naturligt overalt i verden. Bakterien findes især i jord og i mavetarmkanalen hos en række fisk og pattedyr. Under ilt-fattige forhold danner bakterien toksiner. Toksinerne er meget farlige og kan være dødelig selv i meget små mængder.

Udtræk i olie foregår under iltfattige forhold, og når der så oven i købet er tale om varme forhold, kan opformeringen gå virkelig stærkt. Det er et spørgsmål om tørringstemperaturen er så høj, at bevt. bakterier i bærrene drbes. Planter nedlagt i olie skal opbevares i køleskab og har begrænset holdbarhed.

Der er også forekommet tilfælde i købt produkt med hvidløg i olier. Se her:
www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/Arkiv/2003/Poelseforgiftning.htm

Der er derimod ingen fare ved at lave kryddereddiker, da ufortyndet eddike er så sur, at den forhindrer disse bakterier i at formere sig.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

19 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frede Frandsen, 4. august 2007 kl. 16.18

I mange år har jeg haft en Lærkehæk ved mit sommerhus. Denne er nu gået til de evige kompostbunker.

Årsagen skyldes formodentlig, at vi havde en oversvømmelse, der var temmelig alvorlig. Hele området stod under havvand i et par døgn.

Det sker ca hver tiende år, at vi får sådan en oversvømmelse.

Dem der bedst klare denne most et egetræerne, de står fortsat grønne og frodige efter oversvømmelsen.

Tilbage til hækken.

Nu påtænker jeg at plante en hæk bestående af Havtorn(Sandtorn), for det første er den fuld af frugter og fuglene vil gerne besøge den og der er bier i området, så den kan da også bestøves.

Men kan den tåle mosten med en eventuel oversvømmelse og er den egnet som hækplante for eventuel beskæring, så den ikke bliver for bred?

Plantemediet er sandjord, der er blevet jordfarvet med årerne.

Venlig hilsen
frede Frandsen

20 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 8. september 2007 kl. 10.49

Havtornbærrene ligges på frost efter plukning, og kan derfra benyttes i lækre smoothies, marmelader, safter, chokoladefyld, sylt osv. Nærmeste forhandler af Havtorn er wideum Dk der importerer fra Sverige.

Kontakt Tina 20 67 20 20-hun har helt styr på det:-)

21 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 8. september 2007 kl. 11.06

Der kan også skrives til Wideum Dk på Tina@Wideum.dk
De forhandler Havtorn saft m. pære u. sukker og tilsætningsstoffer, Aronia saft med æble u. sukker og tilsætningsstoffer. Frostbær af begge arter og meget meget mere. tjek eventuelt wideum.se

22 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 8. september 2007 kl. 11.07

Der skal stå UDEN tilsætningsstoffer ved begge safter:-)

23 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 3. november 2007 kl. 16.32

Kære Karna Maj!

Tak! for din interesse for Havtorn.

Jeg var i søndags ved kysten nær hundested, for at plukke Havtorn. En dame var meget fortørnet, da jeg stod med en grensaks. Jeg ton netop nogle grene af, som jeg tager hjem i fryseren, og så ryster dem af. Det er jo nemt. Men jeg tænker, at busken har godt af at blive beskåret, og at der til næste år kommer endnu flere. Er den formodning rigtig?

Med venlig hilsen Lis Koplev

24 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 7. november 2007 kl. 10.11

Kære Lis Koplev

Jeg kender ikke havtorn godt nok til at udtale mig om beskæring af havtorn. Jeg har kun set det i den tyske tv-udsendelse som omtalt i indlæg 7. Men de ville jo nok ikke gøre det, hvis ikke der hurtigt kom nye grene med bær.

Jeg har ikke selv havtorn, da min stive lerjord ikke egner sig til dem. Jeg må derfor vente til frosten har gjort dem så møre, at jeg kan plukke dem ude ved kysten. Jeg er enig med damen om, at man ikke kan tillade sig at klippe grene af havtorn andet end på egen grund eller efter aftale. Ved kysterne er jorden jo også ejet af en eller anden, måske fælles for et sommerhusområde, og ejendomsretten går helt ned til strandskyllet – der hvor tangbræmmen gennemsnitligt ligger.

Så jeg holder øje med "mit havtornsted" og venter. Men man skal være lidt hurtigt, for når de har fået frost, så synes fuglene også, at de er dejlige.

Med venlig hilsen
Karna Maj

25 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 20. november 2007 kl. 9.51

Kære Karna Maj

Tak! for dit svar. Jeg har først set det nu.

Jeg har imidlertid fået lavet en vidunderlig saft af blåbær og havtorn.

Det gik fint med at komme dem i fryseren og derefter ryste dem af.

Med venlig hilsen
Lis Koplev

26 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Giese, 15. august 2008 kl. 21.16

Hej
Jeg er fra Odense og kunne virkelig godt tænke mig at finde havtorn, er der nogen der ved hvor de kan findes i nærheden af mig?

På forhånd tak

Med Venlig Hilsen
Carina

27 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 16. august 2008 kl. 9.23

Hej Carina

Ind til du får et klart svar, vil jeg forslå dig, at gå tur i et naturområde ved vandet.

De Havtorn jeg har fundet på Sjælland, er ved vandet.

Kærlige hilsner til dig og god vind...

Lis Koplev

28 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aase Thorup, 25. august 2008 kl. 11.15

Da Havtorn jo som bekendt indeholder rigtig mange c vitaminer og andre gode ting drysser jeg lidt bær på min A-38 og müsli hver morgen.

De opbevares i fryseren på den gren hvorpå de sidder. – Jeg tager en gren af gangen op og bruger af den.

Bladene tørres og bruges i tepotten sammen med en anden te. De skulle også være sunde.

Med hilsen

Aase Thorup

29 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 25. august 2008 kl. 23.01

Jeg klipper også små tæt bærbesatte grene af havtorn, men jeg sætter mig godt tilrette og tager en broderesaks og klipper bærrene af, det tager såmænd ikke så lang tid, når man først mestrer teknikken.

Jeg bruger havtorn til at lave havtorn-hyben suppe, halvt af hver, og i guder det smager godt.

En ekstra delikatesse er når jeg også kommer lidt ahornsirup i, det er det rene guf, og så er det sundt. Det har også den fordel, at hybenbærrene er med til at søde de sure havtorn, hvorved der skal bruges mindre sukker.

Jeg kommer ca. 500 g bær i en gryde, kommer så meget vand ved, at det dækker godt og vel, koges til hybenbærrene er møre, hældes op i et dørslag og frugtkødet pureres gennem sigten med en spiseske, (derved bliver havtornkernene sigtet fra, medens alt det gode bevares) deles op i 3–4 omgange, saft og frugtkød + evt. lidt ekstra vand gives et opkog og smages til med sukker og evt. lidt ahornsirup, jævnes en lille smule med maizenamel.

Lidt tørristede pinjekerne skader heller ikke.

Det er bare lækkert en kold vinterdag.

Hilsen Grethe Iversen

30 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Yde, 28. august 2008 kl. 21.39

Havtorn gelé

Jeg klipper grene af havtorn med havesaksen. Hjemme klipper jeg grene rene for torne og blade, derefter kommes grenene i fryseren en halv times tid. Herefter kan bærerne „bankes" af grenene.

Selve geléen:
Jeg kommer bærerne i saftcentrifugen, det giver en ren saft uden vand.

Saften kommes i en gryde. Bland geleringspulver i 2 spsk. sukker og hæld i den kolde gryde. Varm langsomt op til kogepunktet under konstant omrøring.

Kom det resterende sukker i gryden og lad gryden komme i kog igen. Forsæt kogningen på lavt blus i 10 min. Nu er geléen klar til at komme på glas.

Mit forhold er: 1/2 liter havtornesaft
500 gram sukker (incl. de 2 spsk.)
10 gram geleringspulver.

Go' fornøjelse fra nordjyden

31 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 29. august 2008 kl. 11.32

Tak for opskrifterne.

Bruger I havtornen nu, eller venter I til den har fået frost som foreslået i artiklen?

Jeg har nemlig tit tænkt på om turen i fryseren gør at man ikke behøver vente til frosten kommer.

32 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 29. august 2008 kl. 21.06

Hej Martin.

Havtornen er ikke moden endnu, bærrene skal være meget saftfyldte og lidt bløde at mærke på (gå let i stykker).

Jeg venter ikke til der har været frost, men plejer at plukke i slutningen af sept. men det kan godt svinge fra år til år.

Jeg klipper dem fri af grenene som tidl. beskrevet, og putter dem i fryseren sammen med hyben, dem plukker jeg også sent, så er de ikke fulde af orm, det taget lidt længere tid, da det er de sidste der modner og derfor ikke er så mange.

Hilsen Grethe

33 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Yde, 2. september 2008 kl. 22.17

Hej Martin

Vi har plukket havtorn heroppe i nordjylland i en uges tid, så tag bare traveskoene på...

Hilsen Jytte

34 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irene Fabricius, 7. september 2008 kl. 21.37

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om man kan tørre havtorn og male bærene i en kaffemølle og blande det med tørrede/malede hyben.

Hilsen Irene

35 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cindie, 8. september 2008 kl. 19.54

Jeg vil megetgerne vide hvor gammel skal busken være for at den kan få bær, jeg fand på en byggeplads en række af havtorn idag og fik gravet en lille en op, men nu har jeg problemet at jeg ikke kan se om det er en han eller en hun plante og står sådan lidt og ikke ved hvad jeg kan gøre for at finde ud af det. Nogen som kan hjælpe mig?

For jeg tror at busken ikke er særlig gammel højst 1 år.

Cindie

36 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jarnit, 15. september 2008 kl. 16.53

Hej.Kan man tage fejl af havtorn og en anden busk? jeg har klippet grene af en busk som jeg mener er en havtorn. Men torne var der ikke mange af.

Susanne

37 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. september 2008 kl. 23.08

Jeg havde engang en busk, som blev kaldt for en bøffelbær – busk og som lignede den meget. Men da jeg havde importerede den fra Holland, var det begrænset, hvor mange andre steder denne busk stod.

umiddelbart kan jeg ikke se andre buske, som den kan forveksles med. På afstand kan der være om en pil...Måske

38 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 16. september 2008 kl. 9.42

Den kan overfladisk ligne ildtorn.

Her er billeder af havtorn:

images.google.com/images?q=havtorn

Or her ildtorn:

images.google.com/images?q=ildtorn

39 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 16. september 2008 kl. 19.28

Kære Susanne
Jeg havde den samme oplevelse forleden på min cykeltur fra Herlev til Brøndby. Her stod til min store forbavselse en Havtorn/Sandtorn i udkanten af Vestskoven.

Jeg tog nogle grene med hjem, da jeg ikke havde værktøj. Disse grene Havde ikke så mange torne, som dem jeg sidste år hentede ved Hald Strand.

Og de er vidunderlige saftige. Jeg spiste af dem medens jeg gjorde dem klar til at lave saft af. Uhm! det er sundt.

Hilsen Lis Koplev

40 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 16. september 2008 kl. 19.32

Mon det er nok at skylle bærerne (Havtorn) godt, da de stod tæt på befærdet vej?

41 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lotus, 17. september 2008 kl. 11.25

Havtornmarmelade eller saft på den smarte måde.

Jeg plukker havtorngrene, klipper de værste torne og lade fra som beskrevet af andre. Derefter i fryseren med grene af passende størrelse i en plastpose. Efter 1–2 dage: tag en pose ad gangen ud. Ryst /bank kraftigt, luk posen op og 98% af bærrene er rystet af grenene. Derefter rystes bær (+ blade) over en smart si, som jeg har købt sammen med en bærplukker. Nu falder næsten alle blade igennem. Skyl bærrene. Dæk med vand i en gryde. Kog ca. 15 min. Blend massen med en stavblender – ikke en kraftigere blender, der også vil finmale kernerne. Kom det igennem en si – nu fjernes trevler og bær. Brug den rene saft sødet med sukker, birkesød el. lign. med lidt vanille – til en vitaminsnaps (smager af mango/papaya) eller til marmelade – det behøver ikke at konserveres hvis glassene er helt rene – da massen har en pH værdi (surhedsgrad) på under 4. Bakterier kan ikke leve under 5.

Det, der blev siet fra: Dæk det med vand, kog det op og si igen. Gentag. Sød denne lidt tyndere saft som ovenfor og brug den som saftevand eller i frugtsupper eller som dressing eller...

Metoden med blendning for at slippe for kerner, dur også til hyben, her skal kernerne bare skummes fra (de flyder af sig selv ovenpå) for at bevare frugtkødet.

God fornøjelse.

42 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jarnit, 18. september 2008 kl. 21.29

Hej. Mange tak for svarene.

Jeg har efterfølgende været på en planteskole og fået at vide det er havtorn.Han sagde der var forskel på planterne og ikke alle havde lige mange torne.Bærene smager jo også af citrus.

Jeg har lige taget en gren fra fryseren og kogt den med lidt sukker.Efter ca. 5 min.tog jeg min kartoffelmoser og moste bærene.Hældte det derefter gennem en finmasket thesi og vupti en dejlig frisk drinks.Så kan det vist ikke være lettere.

Venligst Susanne.

43 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 19. september 2008 kl. 13.54

Tak! Susanne
Hvor herligt
Kærlig hilsen
Lis

44 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Nielsen, 24. september 2008 kl. 14.45

Hej alle.

I formiddag på 96,4 i radioen, stiftede jag for første gang i mit liv bekendtskab med de omtalte og meget spændende bær : Havtornebær.

De fortalte i radioen at bærrene ligger nr.1 på en top 10 skala af hvilke bær der indeholder mest c-vitamin.

Jeg spidsede straks ører, da hele hustanden herhjemme er hårdt ramt af forkølelse og infektion, og at vi sagtens kan bruge et mirakel udover hvidløg o.s.v...

Da vi bor på Nordkysten ved Rågeleje ville jeg lige spørge om der mon skulle være nogen der har set een busk ell. to i nærheden, da vi er så sløje så vi ikke orker at køre mange mil efter dem.

Så vidt jeg kan se er Hundested måske bedste bud?

Og mange tak for dejlige opskrifter og spændende oplysninger.

Og knæk og bræk til alle bærsamlere :-)

Hilsen fra Maria på Nordkysten.

45 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 22.55

I følge Søbogårds hjemmeside, så fremstiller de også Havtorn-saft. Denne forhandles som regel i de fleste helsekost forretninger.

www.snn.dk/produkter/saft-soed.htm#

Jeg mener at en flaske koster ca. 35–45 kr stykket.

46 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Bjørn, 3. oktober 2008 kl. 21.26

Hele Køge-bugt Strandpark er fyldt med Havtorn.

Og eftersom buskene nærmest slåes ned/fjernes helt med års mellemrum(dette gøres af for at hindre at havtorn overtager strandenge og klitter helt) havde vi ingen skrupler med bare at klippe løs i dem.

Det med at fryse grenene er nyt,så istedet klippede vi dem i små stykker og så over i en morter.

Derefter gennem en si og så over i isterninge poser – en tur i fryseren og haps! – sidder lige med en herlig alkoholisk drink med havtorne isterninger!

47 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Wiese, 22. oktober 2008 kl. 21.37

Jeg har lige lavet saft af havtorn, saften er lavet i en gammeldags saftkoger (som jeg husker den fra min barndom). Saften har jeg derfter kogt op og tilsat rørsukker efter smag. Jeg bruger den til at drikke som juice ufortyndet, det smager aldeles glimrende. Man kan også tilsætte vand eller andet efter smag. Måske bruge saften til en blandet drink. Jeg har tænkt at prøve at lave en sirup af saften og måske tilsætte valnødder fra haven også servere dette til en kage eller is.

Er der nogen, der har viden om indholdet i havtorn, så vil jeg gerne vide mere.

48 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 22. oktober 2008 kl. 22.13

Hej Else

Se lige...

Weleda Havtornsaft / sandtorn

Eliksir – Weleda

Klik for større billede

Pris: 87,00 DKK
Antal

Eliksir – Weleda Sandtorn

Saft fra bær rige på C-vitamin tilsat sukker og honning. Sandtorn Eliksir anbefales til styrkelse af kroppens egne modstandskræfter.

Ingredienser:
Økologisk sukker, sandtornsaft med frugtkød, honning.

49 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 22. oktober 2008 kl. 22.16

Hej.

Prøv denne hjemmeside: www.shop4life.dk søg på havtorn, og tryk derefter på havtornjuice, så står der hvad den indeholder.

50 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Hjortkjær, 19. april 2009 kl. 9.28

Hej.

Der står nogle havtorn buske i Klosterhedens Statsskov i Rom ved Lemvig. Jeg fik engang fortalt, hvordan de var kommet derud, men kan ikke huske præcis hvordan. Men det var vist under krigen, at tyskerne har haft frø etc. med deres køretøjer udefra Vesterhavet og ind i Klosterheden.

Jeg ved også, at der står havtorn på skrænterne ved Bovbjerg.

Jeg var egentlig heller ikke klar over, at det er sunde og spiselige bær. Planten/busken synes jeg har nogle flotte bladfarver og flotte orange bær. Og ja, så er det jo en robust plante, som er aktuel, for os der bor nær havet.

Mit spørgsmål er – kan jeg selv formere havtorn – og hvordan?

Vi har muldjord – vil det være godt, at blade det med sand, når vi planter havtorn.

Hvilken plante er uden torne?

Er der forskel på højden af planterne?

KH Bodil H.

51 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Villadsen, 4. maj 2009 kl. 16.03

Angående havtor n- er det så lige så sundt og uskadeligt at bruge bladene som det er at anvende bær til sund kost? Håber nogen ved noget om dette
Venlig hilsen Birgit

52 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Villadsen, 4. maj 2009 kl. 16.03

Angående havtor n- er det så lige så sundt og uskadeligt at bruge bladene som det er at anvende bær til sund kost? Håber nogen ved noget om dette
Venlig hilsen Birgit

53 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Iversen, 4. maj 2009 kl. 22.01

Prøv at se denne kopi fra et andet spørgsmål i havenyt.

Kan man bruge bladene på havtorn?

Jeg vil godt spørge hvordan man bruger bladene på en havtorn.Jeg har læst at bladene indholder alle de gode egenskaber som de orangebær. Skal busken have bær før man kan bruge bladene? Jeg har lige købt en Havtorn/busk men uden bær på – hvordan ved jeg om det er en hunplante, som kan give bær?

Med venlig hilsen
Amelia Ranel, september 2008

Svar
Havtornblade har – så vidt vides – ikke været brugt i Danmark eller Nordeuropa i det hele taget. Derimod har udtræk af plantens blade og bark været brugt i folkemedicinen i det vestlige Kina og Mongoliet, men disse dele indeholder langt fra alle de gunstige stoffer, som findes i bærrene.

Det er forholdsvist let at kende forskel på de hanlige og de hunlige planter, for hanplanterne har allerede nu udviklet knopper, som indeholder de rakler, der skal bestøve hunplanternes blomster. Derfor er hanplanternes knopper på de yderste ca. 20 cm af de nye skud meget større og også tykkere end hunplanternes. Desuden er hanplanternes knopper knudrede modsat hunplanternes slanke, regelmæssige knopper.

Rådet må derfor være at finde en hunplante og så grave et par af dens underjordiske udløbere op med rod. Vent, indtil buskene har tabt bladene, og foretræk planter, som bærer godt med bær.

Vær opmærksom på to vækstbetingelser: For det første er busken meget afhængig af et samliv med en trådbakterie. Derfor må jorden endelig ikke rystes af rødderne. Og for det andet stiller arten krav om fuld sol. Plant den på et sted, hvor der ikke bliver skygge på noget tidspunkt af dagen.

///Læs mere i artiklen Havtorn

Med venlig hilsen
Sten Porse
Pensioneret faglærer, myrica.dk

Hilsen Grethe

54 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cindie, 6. maj 2009 kl. 12.21

Jeg gravede 4 planter op i nærheden af en byggeplads og mine gror fint i de poteter ejg gav dem, nu må jeg bare se hvor mange hunner og hanner jeg fik med hjem, Men jeg gravede 2 op i nærheden af en hunplante og 2 oppe i nærheden af en han. Så jeg håber der er change for at der måske er mindst 1 han og 1 hun imellem.

55 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Christensen, 6. august 2009 kl. 17.22

Jeg har lavet Havtornrmarmelade i flere år, blander saft,æbler og sukker. Men det jeg vil fortælle er hvordan jeg udtrækker saften, det gør jeg vedat skære i mindre stykker, efterser dem grundigt og skyller dem, koger dem med lidt vand,så brister bærrene, og man har den vitaminrige saft.

plukker dem når der har været lidt frost.

56 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Marquardsen, 11. august 2009 kl. 19.17

Havtorneis

Lav en ganske almindelig flødeis og tilsæt havtorneeleksir.

Hvis ikke der er mulighed for at skaffe bær/lave saft kan eleksiren købes i de fleste helsekostforretninger.

57 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 11. august 2009 kl. 19.30

Jeg har haft den oplevelse, at spise på Noma i København (4500kr for to).

Vi bl.a fik kalvefilet med med syltede? havtorn.

Smagte overraskende godt.

58 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 12. august 2009 kl. 11.05

Hvor er det dejligt med dette kommunikationssted – Tak! til Karna Maj.

Og tak! Lilium for oplysning om restauranten på Christianshavn. Spændende og høre om anderledes spisesteder. Jeg har fundet restauranten på nettet, og der er en mange interessante oplysninger, om deres måde at tilberede maden på.

Hilsen Lis Koplev

59 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 16. august 2009 kl. 21.47

Har lige læst om Havtorn, at den netop ikke har godt af beskæring

60 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Lauritsen, 30. august 2009 kl. 15.20

Hvorfor har havtorn ikke godt af beskæring?

61 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Lauritsen, 30. august 2009 kl. 15.23

Jeg har høstet havtorn allerede, området omkring brofæstet ved Øresundsbron på den svenske side er fuld af buske med flotte bær.

Der er både gule og orange. Jeg synes bedst om de orange – har I nogle præferencer?

Er der nogen der ligger inde med en opskrift på syltede havtorn – som man kan bruge til varm mad i modsætning til syltetøj/marmelade.

I min marmelade bruger jeg iøvrigt havtorn/appelsin/ingefær og lidt vaniljesukker runder det fint.

62 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Bering Klausen, 6. september 2009 kl. 17.03

Havtorn – en nem måde at skille bær fra grene og torne.

Klip grenene med bær på, af busken. Put dem i en plastikpose. Læg dem i fryseren, 3–4 timer. Tag dem op og slå bærrene af. Det er meget let når de er frosne.

63 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Børrild, 14. september 2009 kl. 21.05

Er ligesom Jette Lauritsen (indlæg nr 61)meget interesseret i en opskrift på syltede havtornbær – der må være nogen der kan?

Vh Arne

64 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arne Børrild, 14. september 2009 kl. 21.06

Er ligesom Jette Lauritsen (indlæg nr 61)meget interesseret i en opskrift på syltede havtornbær – der må være nogen der kan?

Vh Arne

65 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 15. september 2009 kl. 8.57

Se lige disse vidunderlige billederhttp://www.plantajemtlandica.se/havtornsbilder.html

Her kan du købe syltede Havtorn.

Så det er vel bare at gå i gang og sylte, som du sylter andre bær...

kh.Lis Koplev

66 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette K, 30. oktober 2009 kl. 18.54

Kan supplere med at jeg netop har fået lækker havtornsorbetis fra ismageriet på Kongelunds Vej på Amager. Sikkert fra fælleden. Flot farve og smagt som de der rabarberbilsjer der er gule inden i og røde uden på :0)

67 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Daugaard, 11. september 2010 kl. 16.17

du kan finde mange i liseleje

68 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 11. september 2010 kl. 17.34

Jeg har lige lavet en vidunderlig saft af hyldebær . lidt blommer og Havtorn...waw ...den blev god

69 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Daugaard, 14. september 2010 kl. 10.56

jeg synes ikke at man kan banke bærrene fra grenene-- jeg tog en gren ud af fryseren, 1 ad gangen- for at de ikke skulle smelte- og med en gaffel rev jeg bærrene af- det gik nemt-så skyllede jeg et par gange og skrabede overfladen ren for det jeg ikke havde fået fjernet-- ned i en gryde- jeg havde 1kg og hældte 1 kg sukker på-- nu lader jeg det stå og safte og så koger jeg, og sier, og koger ind til geleprøven( et par dr. saft på en tallerken, til det stivner-- ellers mere kogning-, det er vist lidt omvendt det jeg har gjort, jeg skulle jo ha lavet saft først og så kommet sukker i- nå nu må vi se hvordan det går.

70 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Schlossman, 25. august 2012 kl. 10.36

Hej !

Findes her nogen der kan svare mig på disse spørgsmål ?

1) Hvis man skal lave mamelade af havtorn,og gerne vil benytte skallen med, hvad gør man så med de stive stilke som sidder på bærrene, tager men dem med eller skal man stå og klippe/rive hver enkelte bær.

2) Hvilke tid på året er bedst at høste bærrene, og er det godt at tage lidt halvmodne med pga gelantinen.

Hilsen den uerfarne

Nyt svar til emnet »Opskrifter med havtorn?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Opskrifter med havtorn?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider