Forum

Sprøjtmiddel i komposteret hestemøg?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 9. marts 2020 kl. 16.43

Jeg har fulgt en del med i en debat fra Englang omkring Aminipyralid forurening af diverse jordprodukter, hvor der er tilsat hestemøg.
Nu har jeg så selv brugt en spirejord baseret på brugt champignonkompost / komposteret hestemøg, og har oplevet en spireprocent på 0,0 påå Auberginer, løg, chili og tomater.
De tomater der var forspiret på køkkenrulle kom op, men fik kun kimblade og gik så helt i stå. Efter de blev ompottet til en anden jord, begyndte de at vokse. Men det der fik mig til at tænke på herbicid forurening, var mine hestebønner der så helt normale ud, indtil de blev 12-15 cm. høje, så begyndte topbladene at krølle meget underligt, og det ligner fuldstændig billedet fr UK.
Er der andre der har oplevet noget lignende?

Billede af Hestebønne er sat ind

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 9. marts 2020 kl. 17.07

ok - jeg troede jeg havde uploaded et billede - jeg prøver igen

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 9. marts 2020 kl. 18.16

Og man kan ikke redigere i sine stave/ tastefejl. Aktivstoffet der er tale om hedder Aminopyralid, og findes blandt andet i produktet Forefront.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 9. marts 2020 kl. 19.25

Hej Helle M.

Når frø ikke vil spire, kan det også skyldes alt for mange næringsstoffer i jorden. Komposteret hestemøg lyder for mig, som om det er for kraftigt gødet.

M.v.h.

Doris Møller

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. marts 2020 kl. 19.25

Jeg kunne ikke forestille mig at Champost brugte udenlandsk hestemøg i deres produktion, men kun dansk, da der er mere end rigelig af det.

Mht til sprøjtemidler så tror jeg ikke at det er årsagen til at dine plante er gået til, men mere noget med for højt ledningsværdi, altså for meget næring...

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. marts 2020 kl. 22.38

Opskrift på såjord og pottemuld

Bland din såjord og pottemuld af tre hovedingredienser: Luftig muldjord, velomsat kom-
post og sand/grus (2 mm). Sand kan du købe i et havecenter eller byggemarked.
Muldjorden skal med, fordi den giver sammenhængskraft og hjælper til at holde på vand
til planternes rødder. Sandet skal med for at gøre jorden mere luftig, så planterne kan få ilt
til deres rødder. Komposten gør ligesom sandet jorden mere luftig. Komposten giver også
blandingen et tilskud af gødning, som frigives langsomt og over lang tid.
Nedenfor kan du se opskrifter på de to blandinger. Opskriften skal tages med et gran salt,
for man er nødt til selv at prøve sig frem for at finde den rette blanding. Næringskrævende
planter som f.eks. tomater kan man godt give en større andel kompost. Andre planter som
f.eks. jordbær er mere sensitive overfor indholdet af næringsstoffer fra komposten.
Pottemuldsblanding
1 del muldjord fra have eller drivhus
1 del velomsat, næringsfattig kompost
1 del sand
- Sandet kan undlades, hvis muldjorden i forvejen er
sandet. Så skal der bare 2 dele muldjord i. Si blandingen
med en 10 mm sold.
Såjordsblanding
4 dele brugt hjemmelavet pottemuld, drivhusjord eller
havejord fra sidste sæson.
1 del velomsat og næringsfattig kompost
Evt. 1 del sand
- Si blandingen med en 5–10 mm sold afhængig af frøene størrelse...

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. marts 2020 kl. 0.37

Der var en tråd herinde for et halvårs tid siden hvor der også var en som mistænkte aminopyralid forurening af noget champost.

Der er nogle restriktioner på brugen af halm fra behandlet korn som skal beskytte mod problemet. Det kan selvfølgelig tænkes at nogen har overtrådt de regler, men umiddelbart tænker jeg også at det er mere sandsynligt at jorden er for næringsrig til spiring.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 10. marts 2020 kl. 13.35

Tak for alle jeres svar. Og ja, jeg kan sagtens tage fejl, og det håber jeg meget at jeg gør.
@Doris
Ja, men nu var det jo netop såjord jeg havde købt, der var blandet op med san og moler. Grunden til at jeg købte netop dette produkt er at der ikke bruges sphagnum, som jo er en begrænset ressource.
@Søren Jeg kan heller ikke forestillemig at Champost bruger udenlandsk hestemøg, eller i det hele taget kontanimeret hestemøg - med vilje. MEN det der kan ske er at een af leverandørerne af hestemøg har fodret med hø som er blevet sprøjtet for tæt på høselt dagan, og dermed er sprøjtemidlet i høet. Det bliver ikke nedbrudt i hesten, men ryger lige igennem, og er dermed i det hestemøg der bliver brugt til kompostering - så leverandøren af hestemøg er måske heller ikke vidende om at der kan være et problem.
@Claus Måske, men det forklarer ikke at mine hestebønner er helt krøllede og forvredne.
Jeg prøver på ingen måde at hænge nogen ud - måske pånær dem der sprøjter (på forkert vis) - så det er mere for at finde ud af om der er andre der har erfaringer med Champosts sphagnumfri såjord, og som har haft underlige oplevelser. Hvis det er tilfældet, bør jeg jo kontakte Champost så de kan blive gjort opmærksomme på problemet. Jeg har diverse facegrupper omkring tomater og køkkenhaver erfaret at jeg ikke er den eneste der har oplevet at INGENTING vil spire i champost spirejord.

/Helle

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 10. marts 2020 kl. 13.40

@Søren D
Fedt -tak for det. Den poskrift vil jeg straks kopiere, og gemme til næste år - har desværre ikke lige noget kompost nu.

*lige en lille kommentar til mit indlæg nr7 - det er ikke mig der har facebookgrupper, men nogen jeg er med i ;-)

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. marts 2020 kl. 14.06

Hej Helle
Jeg beklager at jeg ikke i første omgang fangede at det faktisk er en spirejord du har brugt. Det bestyrker mistanken om en forurening.
Jeg synes du skal kontakte myndighederne og stille din jord til rådighed for analyse. Det er sådan set den eneste måde man kan komme til bunds i det.
Spørgsmålet er så lige hvem der har ansvaret... Jeg ville nok starte med at skrive til landbrugsstyrelsens kontrolenhed. Hvis det ikke er dem burde de i hvert fald kunne sende dig videre.

lbst.dk/om-os/om-styrelsen/organisation/kunder-produktion/jordbrugskontrol/#c43371

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. marts 2020 kl. 19.12

Hej Helle
Da jeg læste dit indlæg, huskede jeg at en anden havde den samme problematik oppe i sommer.

Tænker, at det kunne interessere dig?
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/20047.html

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 10. marts 2020 kl. 21.31

@Claus tak for link, jeg vil følge op på det, for hvis det er AP kontamineret, så skal der gøres opmærksom på det.

Jeg har heldigvis stadigvæk en halv pose af jorden, som kan stilles til rådighed hvis man skulle være så heldig ats nogen vil tage det alvorligt.

@Vibeke - ja det lyder jko akkurat som samme problem.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David Jessen, 28. maj 2020 kl. 22.05

Hejsa alle!

Jeg har haft en væsentlig finger med i spillet i udviklingen af den så og priklejord. Den har vist sig at være rigtig dårlig til bla. peber og tomater.
Vi har tilbundsgående undersøgt denne mulighed, og der er kun hestmøg fra Danmark i vores produktion. Risikoen for sprøjtemiddelrester i møget er i Danmark extremt lille. Der er sprøjtefrie perioder inden høst landmændene SKAL overholde, og denne periode er fastsat efter at evt. sprøjtemiddelrester er væk.
Vi har nu identificeret hvad problemet har været med jorden i en del af de sække vi har produceret. Der er foregået en biokemisk proces i poserne mens de har ligget på lager. Dette ændrede strukturem og, især blev pH forøget. Nu arbejder vi naturligvis med at løse dette. Vi skulle jo gerne have et både sphagnum og problemfrit alternativ.
Billeder af hestebønnen er i øvrigt antageligvis fra en plante der netop har været udsat for aminopyralid. Hestebønner vokser fint i jorden.
David
Biolog. Champost

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. maj 2020 kl. 22.36

@David

Hvorfor tester I ikke for aminopyralid og respekterer det store arbejde som havefolket lægger i deres hobby?

Jeg blander selv min plantejord inkl så- og priklejord, men jeres produkt har fristet mig pga det store arbejde jeg kunne slippe for og samtidigt undgå spagnumprodukter. Mig kan I få ombord, hvis der er test for relevante sprøjtemidler - og så selvfølgelig når I har løst pH problemet :)

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. maj 2020 kl. 22.40

Hej David. Dejligt du kommer her og deltager. Du siger at hestebønnen ser ud til at være udsat for aminopyralid. Hvor skulle det komme fra hvis ikke jeres produkt? Det et uklart for mig om i har fået stikprøver af jorden analyseret for aminopyralid?

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. maj 2020 kl. 22.47

@Claus

Jeg fik tidligere dette svar på en privat henvendelse vedr. dette:

" Hej Tom.

Nej. Der bliver ikke testet for sprøjtemiddelrester i vores produkter. Korn og halm fra de forskellige primære producenter bliver stikprøve-testet og der er kraftige restriktioner iht. sprøjtefrie perioder i Danmark. - Det er muligt, men vil være meget sjældent, at der sker fejl i forhold til dette. Landmændende får nogle gangske klækkelige bøder hvis reglerne overtrædes.

Jeg er i gang med at undersøge om der er nogle af vores leverandører der bruger udenlandsk halm, men det er meget usandsynligt. Al vores hestemøg er lokalt, og så vidt jeg ved er der ikke nogen der benytter halm andre steder fra.

Vi har lige nu opfundet en ny så-og priklejord som både er sphagnum og ukrudtsfri. Den bliver løbende justeret efterhånden som vi får feedback fra vores kunder, så jeg håber da du kunne have lyst til at prøve den!!

Hvad har du tænkt dig at så i den?

Venlig Hilsen
David
Biolog, Champost "

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. maj 2020 kl. 23.04

Tak for info Tom. Som jeg ser det får vi ikke mysteriet opklaret uden analyser. Helst af en jord der har udvist problemet da der kan være batch til batch variation. De dansker regler giver mulighed for at bruge midlet på en måde så halmen faktisk indeholder en virksom restkoncentration. I så fald må halmen ikke fjernes fra ejendommen udover til forbrænding. Hvis nogen sjusker med det krav og f.eks. leverer halmen til en rideskole kunne det i princippet havne i champost produktet.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. maj 2020 kl. 23.21

@Claus

Helt enig - et kvalitetsprodukt vil have testet dette eller på anden måde sikret sig imod situationen (leverandørklausuler).

Men et spændende alternativ som lige skal produktmodnes :)

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. maj 2020 kl. 11.07

Ja, champost fortjener alt mulig ros for at tage hul på udfasningen af sphagnum. På den anden side er det jo vigtigt at forbrugerne ikke får for mange dårlige oplevelser med de nye produkter.

Som jeg forstår deres setup, så indsamler de hestemøg fra rideskoler ol. og disse står selv for halm til strøelse. Det gør dem meget sårbare, som jeg ser det, fordi ansvaret for at overholde reglerne vdr. aminopyralid er deponeret hos et større antal halmleverandører som de ikke engang er i direkte kundeforhold til.

Nyt svar til emnet »Sprøjtmiddel i komposteret hestemøg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sprøjtmiddel i komposteret hestemøg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider