Forum

Er Aminopyralid et problem i Danmark?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirstine Olafsson, 13. juni 2019 kl. 10.43

Jeg vil gerne høre, om nogen i dette forum ved, om Aminopyralid er et problem i Danmark. I England er det igen et problem, at Aminopyralid er kontamineret i gødning, specielt i hestegødning men også i købt kompost. Problemet er, at Aminopyralid bruges til bekæmpelse af bredbladet ukrudt i græs og hø. Stoffet går uændret igennem hesten, der spiser høet og nedbrydes heller ikke under komposteringen, og derfor sker der en kontaminering. Når man dyrker i jord, hvor der findes Aminopyralid (eller Clopyralid) misdannes nyvæksten og planten mistrives og dør. Haveejere i England oplever i øjeblikket dette fænomen og får ødelagt deres grøntsager og i værste fald jorden i flere år. Jeg er blevet opmærksom på det, fordi bl.a. mine løg er misdannede på den specielle krøllede måde, som Aminopyralid-skader viser sig. Jeg er slet ikke sikker på, om Aminopyralid er årsagen, men tanken har strejfet mig. Jeg har brugt økologisk Champost og har derfor forespurgt firmaet, hvor denne er købt. De oplyser, at halmen, som hestene går på er økologisk, men at man iørvigt ikke ved, hvad hestene er fodret med. Hestene kan altså godt være fodret med hø, der er sprøjtet med Aminopyralid. Sådan har problematikken i England bl.a. været. Hvis det er tilfældet, kan man jo slet ikke stole på nogen form for købt gødning eller kompost - uanset om det er økologisk. Er nogen kloge på dette emne?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. juni 2019 kl. 13.11

Umiddelbart, vil jeg tro, men ved det ikke, at Aminopyralid angriber udelukkende to-kimbladede planter eller "bredbladet ukrudt" som du skriver.
Løg er ligesom f.eks græs og korn et-kimbladet og det er dermed usandsynligt, at det er Aminopyralid, der er årsagen til den misdannelse, du ser i dine løg.

Du skriver "bl.a mine løg" Hvilke andre af dine planter er misdannede?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juni 2019 kl. 15.52

Jeg ved ikke om det er et problem vi har i DK, men midlet er i hvert fald godkendt. I havre (som vist bruges til hestefoder?) må det bruges indtil strået begynder at danne andet knæ. Dvs ikke under selve kernesætningen.
Løg skulle være noget følsomme overfor det, så jeg tør ikke udelukke problemet på den baggrund.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. juni 2019 kl. 16.37

Tak, Claus, for at korrigere min vildfarelse omkring løg og Aminopyralid. :-)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirstine Olafsson, 13. juni 2019 kl. 16.59

Til Vibeke Dyrst: Nogle af mine hestebønner har set forkrøblede ud, og en tomatplante fik krøllede blade og gik ud. Enkelte kartoffelplanter ser heller ikke for godt ud.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juni 2019 kl. 18.34

Må vi ikke se nogle billeder?

Er der noget som kan forklare hvorfor det kun er nogle af planterne som har symptomerne? (er jorden kun brugt der?)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirstine Olafsson, 16. juni 2019 kl. 18.09

Stort set alle planter i løgbedet er angrebet. De vokser som proptrækkere og visner. Løgene er de værst "angrebne".Jeg vedhæfter billede.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. juni 2019 kl. 20.40

Efter at have googlet lidt, vil jeg mene, at de kan være angrebet af nematoder. Det giver netop misvækst og gule blade.
Der er noget om dem her: www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/110.html

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirstine Olafsson, 17. juni 2019 kl. 8.44

Jeg tror ikke, at det skyldes nermatoder. Jordstykket dyrkes som no-dig med pålægning af kompost hvert år med 4-årigt sædskifte. At tomater og hestebønner, der også har fået tilført champosten også viser misvækst - og specielt nyvæksten - synes jeg ikke støtter, at det skulle være nermatoder. Andre løg og porrer i haven, der er tilført min hjemmelavede kompost, gror fint. Nermatode-teorien ville ellers være en rar tanke. At man ikke kan indføre nogen form for gødning eller kompost i haven uden risiko for Aminopyralid eller lignende stoffer er mere uhyggelig. Men det er jo tilfældet i England lige nu. Min bekymring er, om det også er tilfældet i Danmark.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juni 2019 kl. 11.02

Har du mere tilbage af produktet?

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirstine Olafsson, 17. juni 2019 kl. 11.25

Nej desværre. Al champosten er spredt ud over køkkenhaven.

Nyt svar til emnet »Er Aminopyralid et problem i Danmark?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er Aminopyralid et problem i Danmark?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider