Forum

Kommentarer til »Kan frøfirma drages til ansvar for frø med dårlig spireprocent?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan frøfirma drages til ansvar for frø med dårlig spireprocent? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juni 2014 kl. 7.10

Jeg vil så tilføje, at enhver seriøs frøhandel som regel leverer en erstatningsvare, hvis man klager over frøene :)

Gør de det ikke, er der jo heldigvis andre steder at handle...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 26. juni 2014 kl. 13.15

Jeg har købt frø i et stort havecenter i Hillerød og de har generelt været fuldstændig "døde" i spireevne.
Jeg tror, at butikkerne opbevarer frøene rigtig dårligt og det er min erfaring, at de frø man køber på nettet er langt bedre, end frøene fra butikkerne.
Nok fordi netforhandlerne behandler frøene bedre, fordi de ikke skal udstilles i varme butiksdrivhuse o.lign.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 26. juni 2014 kl. 14.51

Jeg har gennem mange år lært, at jeg ikke skal være alt for hurtig til at dømme noget uden spireevne.

I år har jeg sået dild nok 6 forskellige steder i haven og på forskellige tidspunkter, og spireprocentern har været meget lav - så der har været utilfredshed med dildforsyningen i foråret. Nu for en halv snes dage siden såede jeg igen og så kommer dilden fra samme pose op som et græstæppe.

Jeg køber aldrig frø, der står i et varmt udstillingslokale. Det er slemt nok i et butikslokale, hvor der er varmt. En varm postkasse kan også være et problem.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. juni 2014 kl. 19.52

Som regel er der angivet en spireprocent på frøposen. Det ville jeg nogenlunde slå mig til tåls med. Men ingen spireevne overhovedet, lyder mystisk.
Jeg køber Tagetes F1 frø hvert år - og de sidste 2 år har jeg klaget. Når der står at posen til omkring 34 kr. indeholder 14 frø - skal der være 14 frø i posen. I en af poserne var der 11 frø - og prisen er jo til at tage at føle på pr. stk. frø. Så det synes jeg er bedrageri. I den erstatningspose, som jeg bad ekspedienten åbne, var der 8 frø og 2 halve frø. Spireevnen var dog næsten 90 %.
Jeg ved ikke rigtig om man kan klage over spireevnen, fordi man jo kan have behandlet frøene forkert. Sået i forkert jord, for varmt, for koldt, for vådt, for tørt. etc.
Mange hilsner
Ingeborg

Ps. Jeg har tidligere skrevet om mine Tagetes i dette forum og fik det råd at købe frø på nettet. Her er de halvt så dyre med dobbelt så mange frø i posen. Det prøver jeg næste år. (De andre var fra Lord Nelson).

5 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2014 kl. 21.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juni 2014 kl. 21.19

De fleste er faktisk villige til at erstatte - de vil jo gerne beholde kunderne :)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. juni 2014 kl. 21.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Kan frøfirma drages til ansvar for frø med dårlig spireprocent?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan frøfirma drages til ansvar for frø med dårlig spireprocent?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider