Forum

Kommentarer til »Hvordan alders- og kønsbestemmer man gæs?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan alders- og kønsbestemmer man gæs? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit, 17. august 2004 kl. 23.22

Jeg har to gæs, og de lader til at være en han og en hun. Der er i hvert fald tydelig forskel på dem. Hannen har en grovere, mere skræppende stemme, den holder hovedet højere – og den prøver at bedække hunnen. Hunnen har en mere pippende stemme, den holder hovedet lidt lavere, og den har en tendens til at være mere tilbageholdende over for nye ting og steder.

Nu skal de slagtes til jul, så de når ikke at få gæslinger, men jeg er ret sikker. Der er en meget tydelig adfærdsforskel.

Det er også meget typisk, at hunnen hele tiden vil være i nærheden af hannen, mens han er mere ligeglad, bare der er græs...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arend Doornbos, 22. februar 2007 kl. 10.25

Ved at køns bestemme gæs bruge jeg tid denne metode, ved at mærke om hvor meget plads der er mellem de to knogle som sidde ved der hvor ægne kommer ud af, meget plads (mere en tre fingre) er en hun ellers en han. Der med får jeg den største sikkerhed men ved unge gæs er det svært og slet ikke sikker, som regel skal de vær 2 år gamle inden de er køns modne til at ruge.

mvh
arend

Nyt svar til emnet »Hvordan alders- og kønsbestemmer man gæs?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan alders- og kønsbestemmer man gæs?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider