Forum

Kommentarer til »Kan man stiklingeformere hortensia?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man stiklingeformere hortensia? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 19. oktober 2002 kl. 21.46

Jeg vil bare lige nævne at jeg ganske ubevidst har formeret min ene hortensia! Den står i en krukke og et par af grenene hang så lavt at de havde jordkontakt og så begyndte de at slå rødder. Ind til videre klarer mine nye planter sig fint, så måske kan det gøres så enkelt!

Med venlig hilsen

Trine Petersen

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Rømer, 31. juli 2003 kl. 20.34

En anden og hurtigere måde at formere hortensia på, synes jeg selv, er ved at tage nogle urteagtige skud (nye skud fra i år) og sætte dem i et glas vand i vindueskammen.

Her vil de efter få uger sætte rødder. HUSK at skifte vandet dagligt.

Når de har fået en rimelig god rodklump plantes de en passende potte med alm. spagnum eller i Rhododendron-spagnum hvis der ønskes blå blomster.

Jeg har personligt formeret hortensia ved at bruge denne formeringsmetode med succes.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Rømer, 31. juli 2003 kl. 20.46

Tillæg til 2. indlæg af samme forfatter.

Når jeg har skrevet "hortensia" mener jeg alm.hortensia Hydrangea macrophylla

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 15. maj 2009 kl. 22.29

Jeg har klippet nogle stiklinger og sat dem i vand. det gjorde jeg for en uge siden. jeg læste idag at de havde svært ved at sætte rødder hvis det var den stikling der ville komme blomst på. nogle af dem havde lidt knopper. dem har jeg klippet af. gør det nogen forskel? eller skal jeg ud og lave nogle nye?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. maj 2009 kl. 8.52

Hej Kasper
Det er rigtigt, at blomsteranlæg tager kraft fra roddannelsen.

Men hvorfor ikke stikke i ugødet fugtig muld straks, så stiklingen,der har dannet ''vandrødder'' ikke bagefter skal til at danne ''jordrødder''? Det er to forskellige rodcelle typer.

Prøv at stikke dem langs kanten i en plastpotte og sæt en hvid pose over på et lyst (ikke sol)sted.

God fornøjelse.

Anne Marie

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 19. maj 2009 kl. 19.32

Hej igen. jeg fulgte dit råd og den står nu et halvskygget sted. den var begyndt at danne bitte bitte små tråde så det er vidst godt nok.

jeg bor godt i en planteskole og har mulighed for at ta alle de planter jeg vil,, men det er noget sjovere at lave dem selv.

kan man lave stiklinger fra syren eller hjertetræer hvis det er grønne skud?

mvh. kasper jørgensen

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper, 2. juni 2009 kl. 20.15

Stiklingerne ser egentlig fine ud, men de hænger. de er ikke misfarvede eller noget. gør det noget? mvh. kasper.

Nyt svar til emnet »Kan man stiklingeformere hortensia?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man stiklingeformere hortensia?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider