Kan man stiklingeformere hortensia?

Kan man tage stiklinger af en Hortensia? Jeg har simpelthen fået den smukkeste hotensia, og kunne godt tænke mig at lave flere, men hvordan gør jeg?

Med venlig hilsen
Inger Jørgensen, oktober 2002

Svar

Hortensia kan formeres på flere måder. Enten ved deling af moderplanten eller ved træagtige stiklinger, der afklippes nu når bladene falder. De stikkes i lidt spaghnum og dækkes med et par centimeters lag sand, hvorefter de fint kan forblive udendørs i en mistbænk vinteren over. En anden metode går på at stikke to–tre skud i en potte og dække den med et plastpose, så fugtigheden bevares. I sidstnævnte tilfælde bør planten have et par blade eller tages ind i varmen, så knopperne bryder og stiklingen kan danne rødder. Du kan evt forsøge dig med flere metoder samtidig og erfare dig frem mod, hvad der falder dig lettest. Hvis det lykkes plantes hortensiaerne ud i staudebedet næste efterår.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan man stiklingeformere hortensia?