Forum

Kommentarer til »Kan mit Ginkgo biloba, tempeltræ have 2 toppe uden at tage skade?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan mit Ginkgo biloba, tempeltræ have 2 toppe uden at tage skade? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Færden, 1. august 2017 kl. 8.15

Jeg bor i Norge og har akkurat fått en Ginkgo i gave. Treet er nå ca 30 cm høyt og står foreløpig i en potte i hagen. Vi har en hagestue der jeg blant annet pleier å sette inn et oliventre for overvintring. Ginkgo er et herdig tre som burde klare norske vintre. (Vi bor ca 60 km syd for Oslo, hvor det er innlandsklima.) Men jeg har hørt at Ginkgoen skal dekkes til de første vintrene fordi det som ungt tre er ømfintlig for frost. Spørsmålet er: Kan jeg la det overvintre i hagestuen de første årene - eller vil det svekke evnen til senere overvintring? Bør jeg med andre ord heller sette det et lunt sted utendørs, dekke det godt til mot frosten og satse på at det greier seg?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 1. august 2017 kl. 10.07

Hej Else!
Tillykke med dit nye træ! Træet vil være sart de første vintre, men jeg ville stadig plante det ud i haven. Gør det gerne nu, i august, så får det langsomt vænnet sig til klimaet på stedet og afhærder sine skud bedst. Husk at vande det grundigt de første par år.
Når vinteren kommer, og "træet" har tabt alle sine blade, dækker du det med et par grangrene eller noget fiberdug. Det er vigtigt at der kan komme luft til, så det må endelig ikke være plastik. Lad vinterdækket blive til det for alvor er forår. Fjerner du dynen for tidligt, får dit træ helt sikkert frostskader. Forårssolen i kombination med nattefrost er skidt for planten.
I hvor mange år du skal vinterbeskytte, er svært at spå om, men jeg tænker de første 3-5 år.
God fornøjelse med et dejligt træ!
venlig hilsen
Hanne Søgård

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else Færden, 1. august 2017 kl. 10.28

Hei Hanne -
Takk for hurtig og nyttig svar! Jeg skal gjøre som du foreslår.
Ha en fortsatt god sommer!

Else Færden

Nyt svar til emnet »Kan mit Ginkgo biloba, tempeltræ have 2 toppe uden at tage skade?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan mit Ginkgo biloba, tempeltræ have 2 toppe uden at tage skade?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider