Forum

Kommentarer til »Hvilke af disse planter er giftige?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvilke af disse planter er giftige? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar Kristensen, 12. maj 2003 kl. 17.57

Jeg har et spørgsmål om perlehyacinter er farlige for børn.

MVH
Gunnar Kristensen

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 13. maj 2003 kl. 7.14

Farlige for børn... Nej, perlehyacinter er ikke slemt giftige i egentlig forstand, så der kendes dødsfald eller svære forgiftninger. Men dermed ikke sagt at de er sunde at indtage, hvilket de ikke er. Hyancinter kan give hudirritation efter berøring hos mennesker med sart hud og lettere til allergi. I haver med børn skal perlehyacint ikke fjernes; små børn i vuggestuealderen skal være under konstant opsyn og større børn lære, at man ikke bare kan spise de planter, man finder eller får lyst til. Tulipan, vintergæk og påskelilje m.v. er værre at indtage.

3 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marc Illner, 29. januar 2004 kl. 13.53

Marc spør: er diffenbacium giftig for børn

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Pedersen, 31. januar 2004 kl. 16.10

Diffenb. er også giftige for børn, men jeg og mine 2 kusiner og 3 fætre er alle vokset op med planten i vores hjem, så risikoen for en forgiftning er meget lille.

Husk at flertallet af stueplanterne er usunde at indtage, heldigvis smager de, efter sigende,i de fleste tilfækde også grimt.

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P, 17. januar 2005 kl. 18.25

Er bær fra kristtjørn giftige?

Og så ser jeg her at "den rå bønne" er giftig!? Jeg ved at tørrede bønner skal udblødes og vandet smides væk, men rå, grønne bønner (haricots verts) – er de virkelig giftige når de er rå? Da jeg lærte at nippe gule og grønne bønner som barn, spiste vi af dem, og siden har jeg tit puttet dem rå i salater... Det burde jeg åbenbart ikke have gjort?

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 18. januar 2005 kl. 21.50

Rå bønner er giftige. Især de rå eller tørrede frø, men i nogen grad også bælgene indeholder et giftigt lektin (en proteinforbindelse). Forgiftningssymptomerne er mavepine, opkastning, diarre, og i alvorlige tilfælde blødninger. Der findes beretninger om børn, der er blevet endog meget syge efter at have spist ganske få rå bønner. Der er forskel på indholdet af giftige stoffer for forskellige sorter, ligesom der tilsyneladende også er forskel på, hvordan forskellige mennesker reagerer på giftvirkningen.

Det giftige lektin nedbrydes ved kogning. Rå bønner skal koge i 10 minutter, mens tørrede bønnefrø skal stå i blød mindst 10 timer og koge mindst ½ time, for at man kan være sikker på, at det giftige stof er helt nedbrudt.

Det er ikke alle rå bønner, der er giftige. F.eks. kan man godt spise rå bønnespirer fra azukibønne (Vigna angularis) og mungbønne (Vigna radiata). Men havebønne (Phaseolus vulgaris), limabønne (Phaseolus lunatus), pralbønne (Phaseolus coccineus) og hestebønne (Vicia faba) bør altid koges.

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Larsen, 28. juni 2005 kl. 10.15

Vores nabo har en stor guldregn.

Hele vores indkørsel er dækket af henholdsvis blomster og senere de ærtelign.frø.

Mit spørgsmål går på om de er faglige får børn.der går mange rygter om det, men jeg ville gerne have facs. Om vi skal være nervøse for vores søn.

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 11. juli 2005 kl. 22.39

Hej Mette Larsen
Det Danske Haveselskabs planteleksikon skriver: der findes to guldregn-arter der begge indeholder det giftige alkaloid cytisin, fortrinsvis koncentreret i frøene (3%), i mindre grad i blade og blomster. Næsten halvdelen af alle planteforgiftninger skyldes Guldregn, og i overvejende grad er det børnene, som spiser frøene eller sutter på blade eller blomster. Selv store dyr som heste kan blive forgiftede, mens geder, køer og harer æder af guldregn uden at tage skade.

Forgiftningen giver sig til kende ved sved, tørst, brænden i halsen, kvælningsfornemmelse, svimmelhed, hovedsmerter, pupiludvidelse og langsom puls, endvidere gentagne opkastninger.

Jeres nabo må selvfølgelig ikke have planter der hænger ind over skel – måske kan Guldregnen beskæres? Det er meget vigtigt at lære sine børn at der både er spiselige og ikke-spiselige planter, frugter og bær. I et område hvor det lille barn skal kunne være uden konstant opsyn, skal alle giftige planter fjernes.

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michella, 30. juli 2005 kl. 18.38

?

10 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Stensgaard, 2. juli 2006 kl. 11.15

Er kartoffelplanten med/uden blomst giftig for heste?

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert Foss, 1. august 2006 kl. 17.36

Spørgsmål vedr. Lathyrus: vi har Lathyrus i børnehaven, hvad menes med moderat giftige hvor store mængder skal de indtage før de får symtomer og hvilke symtomer er der ved for stor indtagelse?

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 1. august 2006 kl. 19.38

Hej Robert,

Jeg undersøgte for nogen tid siden lidt om lathyrus og giftighed ved indtagelse, fordi jeg hos en bekendt blev præsenteret for en salat fremstillet af lathyrus frø.

Jeg skal understrege, at jeg udtaler mig som lægmand – ikke fagmand, men her er i korte træk, hvad jeg fandt:

Der findes mange forskellige lathyrus arter, og de er stort set alle giftige. Ved for stor indtagelse kan man få lathyrisme, som er lammelse af primært arme og ben forårsaget af at nervesystemet bliver angrebet af et giftigt stof i lathyrus (det er mest frøene, der er giftige).

Der findes ingen kendt helbredelse af sygdommen.

Ingen af de kilder, jeg har set, har været særligt specifikke om hvor store mængder, der skal til for at få lathyrisme. Den mest præcise nævner, at lathyrisme sædvanligvis optræder hos personer, der gennem de sidste 3–6 måneder har indtaget en kost, hvoraf lathyrus udgør mellem en trediedel og halvdelen af kosten. Med andre ord, skal man tilsyneladende indtage store mængder gennem lang tid for at få problemer.

Jeg kan tilføje, at salaten med lathyrusfrø var særdeles velsmagende, og at jeg umiddelbart ikke vil have nogle forbehold for igen at spise retten.

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 11. januar 2007 kl. 10.53

Jeg har en hest som har spist bark fra en fældet guldregn for en uge siden. Der har ikke været nogle symptomer før igår da hun ikke ville spise sin mad og havde en smule feber. Kan det være forgiftningssymptomer og hvad gør man ved det? Dyrlægen har været her og kunne ikke sige hvad det var og gav hende noget pennicilin.

Hjælp!

Pia

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 11. januar 2007 kl. 12.28

Pencilin hjælper intet mod forgiftning, få dyrlægen til at gøre noget ved forgiftningen istedet. Kender intet til heste, men generelt hjælper aktivt kul, men ved ikke om det er for sent så længe efter giften er indtaget

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. januar 2007 kl. 21.04

Vores islænder spiste vores guldregn for 18 år siden. Den fejlede ikke spor bagefter, men jeg ved ikke om naturheste er mere robuste end de forædlede. Naturheste plejer at vide hvad de kan tåle og undgår det giftige.

Anne Marie

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 12. januar 2007 kl. 5.32

Tak for svarene, hun spiser stadig ikke så nu ringer jeg igen efter dyrlægen idag, igår drak hun næsten heller ikke. det mærkelige er at hun ellers opfører sig sundt og raskt.

Pia

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Schmidt Eriksen, 21. maj 2007 kl. 18.33

Er tulipanen giftig at spise

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Schmidt Eriksen, 22. maj 2007 kl. 8.27

Kan man spise en tulipan

19 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 22. maj 2007 kl. 9.34

En tulipan er fgiftig, hvilket du også kan læse på denne udemærkede artikel:

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/676.html

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Catja, 31. august 2007 kl. 15.58

Er blomsten blåkvast giftig? den smager nemlig godt...

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simone, 29. januar 2008 kl. 17.47

Hej. I dag opførte min hest sig mærkeligt da den skulle spise sit foder. den lavede nogle mærkelige bevægelser med hovedet. hvad er det?den havde det ikke da den spiste halm og wrap kun da den skulle have det foder. hjælp hjælp for jeg ved ikke hvad det er.

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 29. januar 2008 kl. 17.52

Kan den have problemer med tænderne?

Pia

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Koizumi Mania, 2. maj 2008 kl. 12.19

Hej er tulipan giftige? det ville jeg rigtig gerne have svar på da jeg skal bruge det i en lektie :D

Hjælp

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Koizumi Mania, 2. maj 2008 kl. 12.19

Hej er tulipan giftige? det ville jeg rigtig gerne have svar på da jeg skal bruge det i en lektie :D

Hjælp

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie, 2. maj 2008 kl. 19.23

Hej er tulipaner giftige skal bruge det i en lektie på HP?

26 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P, 2. maj 2008 kl. 19.29

Kig dog lige ovenover, der er svaret på det før. Ja, tulipaner er giftige!

27 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. maj 2008 kl. 20.49

Går man ind på Havenyt's side om giftige planter i haven, står der at figner er giftige.

Kan det være rigtigt. Hver sommer spiser vi mange figner fra haven og vi har ikke taget ska ska ska skade.

Eller er det den hvide saft i grenene der er giftig.

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 13. maj 2008 kl. 10.56

Hejsa! jeg ved at guldregn er farligt for heste, men er det kun blomsten? eller er det også bladene, eller er det rent faktisk hele planten?

Kram Anna

29 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivi Michelsen, 28. september 2008 kl. 13.00

Hej. vi er 20 pensionister som skal ud i naturen og samle planter til at lave kryddersnaps af. Kan i give os en ide om hvilke planter der egner sig til det, og som ikke er giftige. Hilsen Vivi

30 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 28. september 2008 kl. 19.00

Det ville være lettere at sige hvilke ugiftige i kan indsamle!

På den anden side, hvis i er pensionister, kan det måske være en dårlig ide at informere jer, hvis det står til den nuværende regering, som sparer på alt incl. sygehusudgifter.

Så god tur!

Fraråder Taks, stormhat, svampe. Resten skal i nok overleve med de rette læger.

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. september 2008 kl. 22.08

Hej Vivi, jeg syntes du ska gå ind på Google og skrive : kryddersnaps – de forskellige snapselaug bruger ikke farlige ting, undtagen snaps.

I kan fremstille alverdens gode gudedrikke efter deres anvisninger.

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 27. januar 2013 kl. 5.16

Tag ALDRIG ud og samle urter eller svampe uden en urte eller svampekyndig. I skal mindst have en flora og en bog med om emnet. Alt andet er dumdristigt!

Nyt svar til emnet »Hvilke af disse planter er giftige?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvilke af disse planter er giftige?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider