Forum

Kommentarer til »Kan man stiklingeformere skud fra stammen hos datura?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man stiklingeformere skud fra stammen hos datura? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow-Hansen, 3. juni 2003 kl. 0.58

De urteagtige stiklinger, som findes yderst på blomstergrenene rådner let, inden de slår rod, men dyppes skærefladen i pulveriseret trækul eller lignende (for at standse eventuelle svampeangreb) så kan de dog lykkes alligevel. Bedst er halvmodne grene, som kendes ved, at de lige netop har dannet det første fine bark lag. Det som du især skal lægge mærke til er om grenen har dannet bitte små "buler" i barklaget (lenticles, der lidt minder om en ung barket hylde gren). Det er nemlig her, at rødderne dannes.

En ting, der er værd at overveje, inden stiklingen tages er, om du ønsker at forme et træ eller en busk form og hvor lang tid du synes der skal gå, før stiklingen blomstre.

Tages stiklingen fra grunden af træet må man regne med at der kan gå flere måneder, inden den blomstre, fordi den må tilbagelægge hele vækst stadiet først. Til gengæld får man så et smukt, slankt træ med stamme og krone.

Det kan også være man hellere vil forme en smuk busk der meget hurtigt kommer i blomst. Er det tilfældet, så tages stiklingen fra en gren, der i forvejen har (haft) blomster. En sådan stikling vil hurtigt forgrene sig og nogle gange er det set, at de blomstre så hurtigt, at blomsten faktisk er større end selve busken.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Mikkelsen, 9. marts 2004 kl. 8.53

Jeg vil lige gøre dig /jer opmærksom på at der er forskel på datura (oprette tragtformet blomst og urteagtig, gafelgrenede stengeler og den tidliger dature som nu hedder brugmansia og kendetegner nedaf hængene tragtformet blomster vedagtig (træagtig) stængel og grene brugmansia er ikke en datura og har ikke været det siden en gang i omkring 1960erne mener jeg. så lad være med at bland dem, selv om plante skolerne og mange af produktions gartnerne ikke har lavet deres reseach ordenligt.

med
venlig hilsen

plante(dartura)nørd og gartner elev
Tine Mikkelsen

Ps.samler på datura,og er interesseret i evt. frø

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannie Rosendal, 13. oktober 2004 kl. 13.15

Hej Tine!

Da det lyder somom du har prøvet at så disse frø. Vil jeg spørge dig om du ved hvornår disse skal såes. Jeg ved heller ikke hvornår frøene skal tages fra planterne. men jeg har mange. De hvide har rigtig mangr frø, mens det kniber med den dobbelte lilla/blå.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eddie, 6. september 2008 kl. 19.50

Hej tine. den blå datura(metel) er ligesom den hvide. du skal bare lade æblet åbne af sig selv, og frøene skal helst være sorte. den åbner sig ligesom boghveden og smådrysser frøene fra sig, og hvis du mangler frø kan du bare sige til, for jeg har masser af dem.

mvh. Eddie.

Nyt svar til emnet »Kan man stiklingeformere skud fra stammen hos datura?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man stiklingeformere skud fra stammen hos datura?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider