Forum

Kommentarer til »Hvorfor ruller bladene på mine roser sig sammen?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor ruller bladene på mine roser sig sammen? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 7. juni 2003 kl. 21.33

Rosenstråleplet, det er simpelthen fandens opfindelse (undskyld). Jeg synes, at jeg gør alt det, som Sten Porse i et tidligere svar anbefaler, og alligevel er det meget slemt allerede nu, så tidligt på sommeren.

Jeg har to China Town, en Heidelberg, tre små potteroser og en middelstor, gul rose af ukendt sort; Heidelberg slipper nogenlunde, men de andre har allerede tabt mange blade.

Er den barske sandhed, at når man først har fået rosenstråleplet indenfor i haven, så slipper man aldrig af med det igen?

Venlig hilsen

Merete

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 10. juni 2003 kl. 9.17

Helt væk med ALLE plettede blade. Især valget af sorter men også rosernes trivsel har betydning for infektionsgraden. Heidelberg er modtagelig og KAN angribes stærkt; også Chinatown er naturligt meget modtagelig. Det er vigtigt at fjerne og destruere inficerede blade for at reducere smittespredning til næste år. I tørre år, ser det ud til at sprøjtning med skummetmælk har en vis forebyggende effekt. Det kan være en god ídé at underbeplante med stauder, så planternes nederste nøgne ben skjules bedre, når bladene falder. Det er derudover vigtigt at være opmærksom på årets første bladpletter; de optræder på planternes nederste blade. Desuden kan hård beskæring og god udtynding være med til at holde angrebe i ave.

Nyt svar til emnet »Hvorfor ruller bladene på mine roser sig sammen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor ruller bladene på mine roser sig sammen?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider