Hvorfor ruller bladene på mine roser sig sammen?

Hvorfor ruller bladene sig sammen på mine roser og planterne bliver mere og mere bladløse. Dette er sket igennem de sidste 2 år – både på min klatrerose, ‘New dawn’, samt på 2 almindelige haveroser. Roserne står langt fra hinanden og allivevel bliver de syge.

Med venlig hilsen
Pernille Waagensen, juni 2003

Svar

Hvis du er sikker på at der er sammenhæng i de sammenrullede blade og bladtabet, kan det være den lille rosenbladhveps, Blennocampa pusilla, som er på spil og forårsager skaderne.

Æglægningen giver misdannet væv (lille galle) og medfører at bladene ruller sammen nedefter. Senere gulner bladene og falder af. Larverne af den store rosenbladhveps æder derimod fra bladranden og ind. Du bør fjerne de sammenrullede blade straks og tilintetgøre dem. Planten kan sprøjtes forebyggende i maj næste år på nye skud med enten insektsæbe, hvidløgs- eller malurtudtræk for at hæmme æglægningen. Flere rosenarter er meget modtagelige, andre mindre.

En anden årsag til sammenrullede blade kan være rosenvikler, men den klistrer bladet sammen. Viklerlarver kan angribe knopperne senere. Rosengalmyg får bladene til at rulle sammen opefter.

Ellers er det almindeligt (senere på sommeren) at mange roser angribes af rosenstråleplet, og får såkaldt nøgne ben, hvor de ældste blade falder. Forinden optræder små mørke pletter på bladene, der gulfarves omkring pletten og breder sig udefter.

Sørg under alle omstændigheder for at fjerne angrebne blade, så snart du observerer dem.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor ruller bladene på mine roser sig sammen?