Forum

Kommentarer til »Hvorfor visner knopperne på mine rhododendron?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor visner knopperne på mine rhododendron? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T. Jørgensen, 6. april 2008 kl. 23.04

Jeg har i mange år konstateret at et mindre antal knopper på mine Rhododendron var brune og døde om foråret. Det er sket både i haven hjemme (lermuld + spagnum)) og i sommerhuset i Rørvig (flyvesand + spagnum).

I år er næsten alle knopper på den ene af to planter, som står helt sammenvokset i "hjemmehaven", brune, mens den andens knopper tilsyneladende alle er ubeskadigede.

Ved at søge på internettet under Rhododendron Bud Pest har jeg fundet, at brunfarvning og død af blomsterknopperne skyldes insektet "Rhododendron leafhopper"'s nymfer, som spreder en svamp, der ødelægger knopperne (Bud Blast). (Kilde: James Clark tree surgeon, Skotland).

Insektet lægger sine æg mellem skællene i knopperne sidst på sommeren.

Samme sted angives, at forebyggende behandling ved sprøjtning mod insektet næppe vil have effekt, da det vil indvandre fra andre planter i omegnen.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 8. april 2008 kl. 10.01

Frost giver også beskadigede knopper! især på de tidlig blomstrende buske f.eks. cunninghams white

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 30. maj 2008 kl. 17.54

Cunninghams White er kendt for knopdød i det hele taget...den er bedst kun som rodpodning!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Klemmensen, 22. april 2014 kl. 11.22

Har et kæmpe rododendronbed, som desværre er ramt i år. Og jeg kan slet ikke komme ind til midten. Kan man komme det til livs ved at beskære hele bedet, og så starte forfra. planterne er nok 30 år gamle.

Nyt svar til emnet »Hvorfor visner knopperne på mine rhododendron?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor visner knopperne på mine rhododendron?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider