Forum

Kommentarer til »Kan vi selv måle pH-værdi af jord?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan vi selv måle pH-værdi af jord? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. december 2009 kl. 21.35

Hej

Køb almindelige pH-stiks pH0 -pH14. Kom jordprøve i rent syltetøjsglas med låg og tilsæt så meget vand, at der efter omrystning og henstand optræder en klar vandfase. Dyb en pH-stiks i vandfasen og aflæs på skalaen.
Jeg har sammenlignet måleresultaterne med laboratorieresultater (reaktionstal) på min jord og det passer fint sammen. Rigelig nøjagtig metode til at afgøre om jorden er sur, neutral eller alkalisk.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: - -, 5. januar 2010 kl. 21.02

Hej Tom
Fin ide til selv at måle pH-værdien, det vil jeg prøve. Men spiller vandets hårdhed (kalkindhold) ikke ind når man bruger den metode ?
Det er måske så lidt at man kan se bort fra det, eller skal man evt. bruge demineraliseret vand ?
pH-sticks kan bl.a. købes på apoteket hvis nogen er i tvivl.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. januar 2010 kl. 22.36

Du skal bruge kalkfri vand , for ellers vil kalken i vandet give et andet resultat . Her hos mig (Gladsaxe kommune) har vi det man kalder hård vand og det kan ses som kalk aflejringer . Hvis jeg brugte det ville jeg få et basisk udsving i min måling . Hvis ph i min jord er lav vil kalken i vandet give et mere basisk resultat .

Du kan også købe en rulle af noget orange bånd , hvor du så stikker lidt ned og på en skala fra 1 - 11 kan du måle ph . Men dem som Tom nævner er ganske udemærket . Jeg ved ikke om der er penge at spare ved køb af den ene frem for den anden .

Nogle haveejere gør det at de tager ca 10 forskellige jordprøver fra køkkenhaven, blander det og tager herefter en prøve og så kalker efter dette , hvis ph er for lav .

Bruger du meget kompost kan du regne med at din jord ikke behøver kalk , da det meste kompost er fra neutral til lettere basisk ( fra en ph på 7 - 8 ). Du skal bruge meget kvælstof , kombineret med en del spagnum, for at nedsætte ph -værdien . Derimod er det altid nemmere at hæve ph -værdien . Hvis du kalker en basisk jord risikere du at visse gødninger ikke bliver tilgængeligt for planterne og så opstår der gødnings mangler . Derfor betyder en ph på 5,5 - 6-5 ikke så meget , da de fleste planter foretrækker dette .
Har du derimod en ph på 8 er det straks være . Derfor er det også vigtig at være omhyggeligt med dine målinger .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Trolle, 9. januar 2010 kl. 22.22

Der skal bruges demiraliseres/destileret vand. Ellers skal du måle ph på dit lednings vand hvis det er neutralt kan det bruges.
Med venlig hilsen Trolle.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. januar 2010 kl. 15.01

Jeg syntes ellers at jeg havde gjort så stort arbejde ud af , at forklare det men jeg kan godt se at det er meget på en gang .
Jeg ville også benytte mig af destilleret vand , som koster kr 10 ,-. pr liter i Netto .
Selv har jeg aldrig tage en PH-aflæsning af mine jorder , men ser på mine planters trivsel . Ofte er jorden med meget ler basiske og sand eller mosejorder sure ...

Nyt svar til emnet »Kan vi selv måle pH-værdi af jord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-post-adresse):
Vitavia drivhus fra OPJ.
Juliana drivhuse
Clematis Danmark
Bjarne’s frø og planter
Gartneri Toftegaard
Land Højbede – højbede og plantekasser til den spændende have.
Solsikken

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan vi selv måle pH-værdi af jord?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…