Forum

Kommentarer til »Hvordan bekæmpes andemad?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan bekæmpes andemad? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Koring-Larsen / Mosegaard Skovbrug, 14. oktober 2003 kl. 21.21

Bekæmpelse af andemad i vandhuller / moser bekæmpes let på følgende måde :
I det spæde forår lægger du en eller flere halmballer (20 kg)- afhængig af størrelse – i din sø / mose / vandhul.

Miniballer købes let hos den nærmeste landmand.

Yderligere info hos undertegnede

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Petersen, 24. marts 2004 kl. 15.41

Sidste efterår var der en der spurgte hvordan man bekæmper andemad i småsøer og damme.

Jeg har en løsning på problemet:
Anskaf,på den ene anden måde,en spand levende karusser.Sæt dem ud i dammen og problemet er løst.

Jeg har her hvor jeg bor en del moser og vandhuller,hvor andemad kun optræder i begrænset mængde,men der er masser af fisk.

Jeg har prøvet at flytte levende karusser til smådamme,der var meget plaget af andemad med det resultat at jeg fik en ren vandoverflade.At de så samtidig æder en hel masse myggelarver synes jeg er en tillægsgevinst,som nok er værd at tage med

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanna Ottesen, 29. juli 2004 kl. 19.41

Koi-karper æder ligeledes andedmad – vel og mærket uden at ødelægge åkander og andre "bevaringsværdige" planter. Og hvis man så også anskaffer nogle guldfisk, er man ovre problemet med myg

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin L. Hansen, 15. juni 2008 kl. 13.12

Mit gadekær er rigtig fyldt med andemad, nu har de endelig fisket al det lort op sopm gadekæret var fyldt med møg, og jeg synes det er synd at børnene ikke kan fiske der mere, før kunne vi jo se både guldfisk og andre fisk i vandet og drengene, andre beboer og jeg som er nabo til kæret, synes det var rigtig godt, nu er der imidlertid andemad over hele gadekæret. Hvad gør vi biologisk set?

Jeg ved der er fisk f.eks. der spiser andemad, men hvilke?

Hilsner Karin

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. juni 2008 kl. 15.39

Hej Karin.

Jeg har prøvet, for en del år siden, at sætte en spandfuld karusser ud i et vandhul, hvor der var et tommetykt lag andemad. Allerede året efter var der blankt vand, så det hjalp. I mine moser, hvor der er masser af fisk, forekommer andemad kun sporadisk. Om en flytning er lovlig, er jeg i tvivl om, men karussen er ikke en fremmed fisk i Danmark. Der er et par ulemper ved det. Karusser æder også dafnier, så vandet kan ende som "grønkålssuppe". De æder også haletudser. Hvis hullet ikke har en nogenlunde størrelse med nogen vegetation, kan der ikke være både fisk og frøer. Der må man vælge.

Mvh. Hans

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Jensen, 28. september 2008 kl. 7.48

Hej Hans

Jeg er meget interesseret i at prøve med Karusser – men hvor i alverden skaffer man dem?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Holm Hansen, 1. november 2008 kl. 11.27

Hvis der er snegle (Lymnaea stagnalis) nok, når andemad starter væksten om foråret, er det nok til at udrydde den lille flydeplante. Hvis vandhullet er større end 50m2 og stor dybde, er den bedste andemads-spiser rudskalle (Scardinius erythrophthalmus).

Mvh Palle.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. november 2008 kl. 17.16

Jeg vil også syntes at fisk ville være et hyggelig indslag i havedammen. Men jeg har set at firmaet osmo.dk sælger et produkt, som er velegnet til bekæmpelse af trådalger.Produktet skulle bestå af af nogle bakteirkultur. Om det også kan bruges imod andemad, skal jeg være usagt. Her står der mere om produktet :

www.osmo.dk/pdf/Lake_Relief_test_2007.pdf

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carlo Frederiksen, 21. september 2009 kl. 21.11

Som navnet siger er det mad for ænder,og blot nogle få tamænder kan holde et temmeligt stort gadekær fri for overflødig andemad.Samtidig bliver ænderne dejlig kødfulde og ikke så fede at de nærmest smelter i ovnen.

Nyt svar til emnet »Hvordan bekæmpes andemad?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan bekæmpes andemad?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider