Forum

Kommentarer til »Hvordan fjernes en træstub?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan fjernes en træstub? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 55 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Mike Jesper Andersen, 22. november 2003 kl. 11.12

Slettet af administrator 29. november 2009 kl. 17.43.

2 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Bach, 22. november 2003 kl. 11.15

Jeg vil gerne give Mike Jesper Andersen ret, man kan ikke leje sådan en i et byggemarked. udlejnings firmaer udlejer kun stubfræser ud med mand, da de tager hele ansvaret ved skader. Pris ca.1200 kr.

3 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 23. november 2003 kl. 10.15

Netop som jeg var i færd med at skrive mange rosende ord om den lødighed og det høje sproglige niveau, der normalt præger Forum på Havenyt, faldt jeg over denne tråd.

Lad os dog få denne tidsel udryddet hurtigst muligt.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 23. november 2003 kl. 20.45

I kanten af min hæk gror en naur. Stammen er vel 5 cm tyk. Nu vil jeg godt have den væk.

Kan jeg grave jord væk omkring stammen så langt ned, det er muligt, save den over der og evt. klippe rødder over med boltsaks? Vil det være at "underminere" den? Jeg har ikke lyst til at have sort plast over den i 2 år.

Kan samme metode bruges til at fjerne vildskud (el. selvsåede) omkring en gammel syrenbusk? (Vildskuddene er ellers klippet smukt som hæk, men gror efterhånden så langt ud, at det generer passagen forbi busken).

5 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 24. november 2003 kl. 10.13

I anledning af, at jeg må medgive Ole, at der normalt er et ganske normalt og sobert sprog herinde, vil jeg samtidig også gerne forsvare Henrik Ahlmann's indlæg.

Mike Jesper Andersen: Godt nok skriver Henrik at man kan leje den i et byggemarked, men der står ingen steder i hans indlæg, at der ikke følger en uddannet mand med til at betjene den.

Så skulle den ged vist være pelset!

Rent personligt, vil jeg også gerne komme med min kommentar til stub/rodfræser. Man kan også ringe til en anlægsgartner eller et træfældningsfirma.

De råder også over denne maskine og med den konkurrence der i øjeblikket er i dette fag, skulle du nok kunne få fjernet den billigere end lejen i byggemarkedet.

6 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 18. april 2004 kl. 21.40

Hey
Nogen der ved hvordan det ser ud med stubbefræsning idag? Findes der et firma i det østjydske som foretager stubbefræsning? Kan man evt. selv ordne det hvis man nu sætter sig grundigt ind i det og det ikke er i nærheden af beboelse osv. og man kun er en person som står bagved fræseren?

7 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Knudsen, 24. april 2004 kl. 11.21

Der findes et alternativ til at anvende en rodfræser. Dette alternativ går ud på at man går i gang med spade, håndskovl, grensaks, gren sav, økse etc. og graver/saver/klipper den fri.Desværre er elektriske save eller motersave nærmest ubrugelige til dette, da de blive sløve med det samme pga. jorden.(det er heller ikke het ufarligt at anvende). Jeg har dog med et vis held anvend en elektrisk grensav, men klinen skulle smides ud bag efter.

På Vanskelig tilgængelige steder (f.eks. haver med flere niveauer) er denne "manuelle" metode den eneste mulighed, hvis man vil plante noget nyt med det samme (og altså ikke vil acceptere, at roden bliver).

Undertegnede havde en rod på 70 cm i diameter (fyr), som jeg fjernede på 4 af mine feriedage. Det var hårdt, men en dejlig fornemmelse da roden var væk.

8 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Bach, 25. april 2004 kl. 23.11

Okay. niels knudsen!

nu har jeg selv en stubfræser og 4 feriedage på at grave en stub op som kunne være fræset op på 1 til 1½ time for noget der ligner 600–800 + moms, tænk hvad du kunne have udrettet på de 3½ dage i din have! og så vil jeg lige sige at en stubfræser kan komme frem stort set over alt da næsten alle på nær nogle små "hobbymodeller" er selvkørerne og kan forsere de mest utilgængelige arealer!

det vil mange kollegaer kunne give mig ret i!

mvh. flemming bach

9 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 25. april 2004 kl. 23.16

-→ Flemming Bach

Har du en stubbefræser? Er det i forbindelse med arbejde el. lign. for ellers lyder det da vanvittigt, mener den koster over 70k? Du må da gerne komme og fræse mine rødder op, har en cirka 16 stykker af slagsen!

10 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Bach, 25. april 2004 kl. 23.22

Klik på flemming bach...

11 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helge Hübschmann, 9. maj 2004 kl. 10.57

Synd for Mike, at hans sproglige evner ikke rækker længere end til at hælde snavs i hovedet på andre mennesker, der blot retter en forespørgsel. – Ja, en stubfræser er farlig – det er en motorsav også, hvis den ikke anvendes rigtigt – men en stubfræser kan lejes uden fører hos GSV materieludlejing, der har afdelinger i de store byer – se nærmere på asp.gsv.dk/

12 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 9. maj 2004 kl. 11.36

Hehe, har fået fjernet mine 14 rødder, fik en vognmand til at komme med hans kranting som kunne løfte 17 tons, alle rødder var væk på 3 kvarter. Så var det bare at få jorden af rødderne og få skåret dem til og nu skal de snart køres på grenpladsen og træet får en bekendt foræret og så kan der ellers plantes nyt. Stubbefræser er en metode, at få hevet dem op en anden. Det var i øvrigt meget billigt at få hevet dem op "orange".

13 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chau Le, 8. juli 2004 kl. 21.28

Hej Michael,
jeg står med nogle dumme stubbe og en opgravet have, derfor vil sådan en kranting være en udmærket ide. Må jeg få et telefon nummer?

14 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Tangemann, 15. september 2004 kl. 21.11

Hej Alle sammen

Nu lever jeg af bla. at sælge stubfræsere, og jo de er da farlige. Men det er en skovl også, hvis den bruges forkert.

Vi har ca. 200 stubfræser kørende over hele landet, på vores hjemmeside www.vermeer.dk kan der ses infomation over de foreskelige modeller. Og kontakt kan formidles med vores kunder.

MVH. bent

15 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Amtoft, 4. april 2005 kl. 2.07

Til Mike "FUCK" Jesper Andersen
Det er muligt at leje en stubefræser, også uden "mand".

Besøg evt denne hjemmeside.

www.mertznielsen.dk/DanishSite/TextElements/txtStubfrasereMain.htm#RG-1625

På glædelig fucking genhør

Søren Amtoft

16 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Boemaars, 13. juli 2005 kl. 15.05

Hej
Jeg har købt mig et lille hus på landet med ca. 1800 kvadratmeter have. Der står ca. 40–50 stubbe overalt i min plæne og nu mangler jeg så hjælp til at fjerne disse. hvad er billigst og bedst? Jeg er fuldstændig desperat, da det er næsten umuligt at slå græs, plante noget eller på anden måde på en overskuelig have. Håber der er nogen derude med erfaring.

–Gitte

17 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H.Baunsgaard, 14. juli 2005 kl. 19.46

Hejsa Gitte.

Jeg svare dig gerne igen på dit spørgsmål, når du nu ikke har set det, som jeg skrev til dig på Fri debat

Strubfræsning kunne være en mulighed. Metoden går ud på, at fræse den del af stubben, som stå oven for jorden væk.

Hvilket så giver dig muligheden for at efterså med nyt græs, hvis det er dét du ønsker.

En anden metode, som er noget mere barsk, er at leje en randegraver og fjerne ALT og starte forfra.

Forhør om priser, hos den lokale anlægsgartner, på maskinstation eller i lokalavisen, der tilbydes ofte hjælp til disse besværlige opgaver og prisen er ofte noget billigere end de to første steder :-)

18 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Knudsen, 14. juli 2005 kl. 23.45

Hej!

På dissse sider har jeg læst om rodfræser, stubfræser, rendegravet, kran etc. Alle disse løsninger er gode og trods alt ikke så bekostelige. Der er bare et probelm og det er om der er adgang med disse maskiner til alle disse træstubbe. Det er langt fra alle steder en rendegraver, en kran eller en stubfræser kan komme til.

Hvad gør man så?

Jeg har tidligere beskrevet den hårde vej, hvor jeg med "håndkraft" hart gået i gang.

Er der mange stubbe på et mindre område findes der faktisk et alternativ, men jeg ved ikke hvem, der i dag kan hjælpe med det i dag. For 45 år siden ryddede min far en større grund, der var total tilplantet med træer, ved anvendelse af en talje. Kæden satte man kom en "gren" af roden og samtidig rundt om nabo træet (ved jorden). Derefter vippede man med en en stang indtil fik kæden til at hive roden op. For at få fat i en "gren" af roden måtte man selvfølgelig med håndkraft grave noget.

Problemet med denne metode er selvfølgelig at den kun kan anvendes, hvis der er tale om flere træer på et mindre område.

Derudover er det ikke lykkedes mig at finde nogen, som har en talje med kæde, der er kraftig nok. Jeg ved dog fra den gang, at sådant værktøj findes(jeg har prøvet med en af de taljer, man bruger til både og biler, men de er slet ikke kraftige nok).

Måske nogen ved hvor man får / lejer sådan en talje.

19 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H.Baunsgaard, 15. juli 2005 kl. 12.52

Hejsa Niels.

Jo vi er nogle der udemærket godt kender til dem metode du beskriver. Bla. min far har ofte brugt denne metode til at få besværlige rødder op af jorden...Bla. må noget så besværligt, som rødder fra bambus gi efter og "sprøjter" op af jorden i samme fart som ukrut.

Du har da også ret i din betragtning om, at de andre "tunge maskiner" ikke altid har adgang til haven pga. pladsforholdene. Og så må man jo ty til andre brugbare metoder.

Derfor surfede jeg lidt rundt på nettet og fandt dette link:

www.severinsenas.dk.

Som jeg håber hjælper dig lidt på vej.

20 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 15. juli 2005 kl. 12.54

Fjern mig venligst fra mailingslisten.

21 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 16. juli 2005 kl. 23.59

Billigt, godt og nemt er tre kreterier som er vanskelgt at opfylde, ikke mindst samtidig – og dog. Det er jo træstubbe det drejer sig om – ikke sandt? Med de priser som er på opvarmning af huse, og mange mennesker af den grund anskaffer sig brændeovn/-fyr er der måske en mulighed med en annonce, eller svare på de mange dito om ønske til gratis brænde, hvis vedkommende selv skover og afhenter det. Nå men så flinke er disse træforbrugere nok ikke. Som knægt gik jeg med min far i skoven og ryddede træstubbe i skovene. Far var alligevel arbejdsløs i de hårde vintre – den gang – og så kom han da hjemme fra opvasken. Skovarbejdet var knokkel. Efterhåndet gik han/vi over til sprængning, når stubbene først var gravet delvis fri. Bagefter skulle disse krumgroede rødder saves, hugges og stables i sirlige stakke til tørring og om sommeren bæres på lofte. Det var før det var det var nødvendig at oprette motionscentre.

Et syrentræ, omtalt, sætter masser af rodskud, en plage uden lige, det savede jeg bl. a. om, i min have, borede et par huller ned i stubben, hældte lidt saltsyre i hullerne et par gange. Kun i hullerne KM. Plantede et Annanas æble træ tæt på siden af og de forstår udmærket hinandens selskab – og jeg nyder dem. Så enkelt er det at være en "giftig" fidus. En entreprenør ville også skille alle dørene ad, hvis maskinerne skulle indvadere min baghave igennem entre og køkken. Stubbene ville alligevel slet ikke aksepteres af min hobby kompostkværn.

Saltsyre koster bestemt heller ikke en herregård og forløbet er forøvrigt interessant at følge, og det går langsomt med forrådnelsen.

22 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Bach, 24. juli 2005 kl. 16.52

Slap nu af med kæedtaljer m.m.

den mindste stubfræser der er på markedet er faktisk ikke størrer end en almindelig græsslåmaskine, så mon de ikke kan fræses væk. min stubfræser er 88 cm bred og kan da komme ind mange steder.

flemming bach

23 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 24. juli 2005 kl. 20.07

Jeg er meget spændt på at erfare, hvad en "stubfræser" er for et intressant udyr.

24 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gustav, 28. august 2005 kl. 16.28

Jeg ejer en sommerhusgrund, hvor jeg er igang med at fjerne en meget stor mængde slåenbuske. De bliver savet af ca 5 cm over jorden. De tilbageblevne stubbe har typisk en tykkelse som en underarm. Jeg har således mange hundrede små stubbe og jeg efterlyser en metode til at få slåenbusken til at gå ud, så den ikke øjeblikkekelig starter nye skud. Der skulle jo meget gerne blive overskydende tid til hængekøjen på et tidspunkt. Kan metoden med at bore et hul i stubben og hælde saltsyre i mon bruges? Jeg har også hørt om et middel der hedder ''GRASSAT'' man kan pensle med, men har ikke kunnet finde det.

25 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Hedelund, 28. august 2005 kl. 17.01

Grassat er det samme som Roundup. Det virker. Nogen synes det er OK, andre at det bør undgås som pesten.

26 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henning, 11. september 2005 kl. 17.11

Kommer tid kommer råd

Har med held brugt følgende metode,
Skær på kryds og tværs ned i roden,
hæld 2 liter tændvæske ud over roden og stryg en tændstik, (rodens diameter = 50 cm)efter 35 timer var der kun en trillebøre aske der skulle fjernes,
helt uden sved på panden

27 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 11. september 2005 kl. 20.03

Brug Acetone og en smule H2O2(brintoverilte) så er vi fri for både træstub og dumme spørgsmål.

Pas på PET.

28 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Juul Hansen, 21. marts 2006 kl. 15.30

Jeg skal have fjernet en syren, og havde tænkt mig at fjerne den med at graver/saver/klipper den fri. Det er dog ikke muligt at grave alle rødder op der hvor den står. Jeg syntes at jeg har hørt at man kan borer huller i stuppen og fylde hullerne med et eller andet for at dræbe roden... er det muligt eller noget jeg har drømt :-)

29 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 21. marts 2006 kl. 17.44

Marianne, jeg ved jo ikke hvordan du kan drømme og jeg tør næsten ikke oplyse at du bare kan bore et par huller eller tre oveni stubben og og så hælde lidt saltsyre ned i hullerne nogle gange indtil det visner. Dette er nok ikke helt foreneligt med Praktisk Økologi og jeg får nok gok oveni hatten igen. Men med lidt omtanke kan det nok hældes uden at spilde ved siden af. Udviklingen er lidt spændende, men probat – og måske det mindste omsiggribende. håp

30 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. marts 2006 kl. 9.24

Hej Marianne

Du kan fjerne stubben ved at grave en rende rundt om den ned i 40–50 cm dybde, afhængig af størrelsen. Du kan så klippe rødderne over, hvis busken ikke er for gammel, evt. bruge en økse. Er det en gammel busk/træ skærer du rødderne over med en motorsav med en gammel kæde påmonteret, da der vil være jord, som beskadiger kæden. Vi fjernede forrige år et helt hegn af meget store og gamle syrener på den måde. Det var lidt hårdt arbejde og tager selvfølgelig tid, men det er billigere end at få rodfræset. Og motion tager man jo ikke skade af, hvis man er et fysisk raskt mennneske.

Ved rodfræsning eller bortsprængning fjernes alle rødderne heller ikke. Ved begge disse metoder kommer du af med stubben, så du kan plante på stedet. Vi anlagde køkkenhavebede bagefter og måtte derfor også rydde rødder i de øverste 20 cm jord. Og det gjorde at der storts set ikke kom rodskud fra syrenrødder.

Metoden med at bore huller ned i en stub er i øvrigt fin (uden saltsyre, som jeg ikke ville bruge), da det får stubben til at rådne hurtigere, men det fjerner den ikke her og nu. Hvis man hugger barken af en stub ned under jordoverfladen, vil der komme ingen eller få skud fra stubben. Men netop syren vil sætte masser af rodskud.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

31 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt, 27. marts 2006 kl. 16.13

Hejsa
det er faktisk muligt, også for private at leje en såkaldt rodfræser, den er dog ikke helt ufarlig, derfor vil jeg heller ikke lave et link, til div. udlejere, men hvis nogle vil binde an med sagen, så prøv at søge efter "stubfræser" istedet, men pas godt på!

når man læser hele tråden, er jeg lidt chokeret over at der ikke findes en admin. der sorterer lidt i sprog/indlæg

32 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 27. marts 2006 kl. 20.17

Jeg har lige fået at vide at det ikke skulle koste andet end omkring 1.300,00 for at leje en minigravamaskine, vist nok oven i købet med brændstof og transport. Om det er helt rigtigt ved jeg ikke, men en sådanne maskine burde vel nok kunne grave lidt stubbe op, uden den store risiko som en en stubbefræser (?)
Jeg kender kun til at man kan leje den slags på www.ramirent.dk, men der er sikker også andre. Om det er den pris hos Ramirent aner jeg ikke, men det er da værd at undersøge, hvis man altså har mange stubbe der skal væk.

33 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz Thunø, 9. april 2006 kl. 11.19

Træstubbe hurtigt væk.

Sidste år købte jeg en have med tre strore træstubbe i græsplænen.

Jeg tog en boremaskine med et træbor,og borede en hel masse huller,15 centimeter ned i dem.

Hælte lampeolie ned i hullerne,og tog nogle gamle klude,og stoppede ned i som væger.

Nu havde jeg nogle dejlige have blus sommeraften,og de var billige.

Efter nogle aftener med billige haveblus,så var der kun en tynd skal tilbage som jeg kunne fjerne med en spade,fylde jord på og så græs hvor de havde stået.

34 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 20. oktober 2006 kl. 17.58

Man kan pensle der hvor man har ståret træet over med roundup eller lignende. Eller bor et hul ned i stubben og hæld en snaps roundup eller lign derned.

35 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 14. september 2007 kl. 14.59

Håber du er kommet af med dem.

men hvis der er andre der falder over denne tråd kan man nemt grave dem op med en minigraver.

kan lejes her bla.

123-nedbrydning.dk/

36 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte, 4. oktober 2007 kl. 20.16

Hej alle.

Vi har brugt Sorø Ejendomsservice 2 gange i vores have til at fræse rødder. Det er gået hurtigt og har været billigt begge gange. Kan varmt anbefales :-)

Se evt på: www.soroe-ejendomsservice.dk/

Vh Gitte

37 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Berntsen, 14. november 2007 kl. 16.12

Træstubbe bør ikke så store problemer, hos LH Udlejning kan I væle imellem et bredt udvalg af stubfræser med eller uden føre.

Kik ind på www.lhudlejning.dk

38 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz Thunø, 14. november 2007 kl. 16.48

Hej Henrik.

Det er da billigere,at hælde lampeolige i borede huller i træstubben,og så side og nyde næsten gratis bål i haven.

Hav lidt tålmodighed,så er træstubben væk.

hilsen Fritz.

39 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Bach, 14. november 2007 kl. 16.58

Så er der vist også tærsket rigeligt langhalm på de træstubbe...

hvis rigtig meget tålmodighed – lad den rådne
hvis man har tålmodighed – lampeolie / sort sæk
hvis haven skal splittes – kran / gravemaskine
hvis hurtigt stubfræsning / dynamit

Mvh flemming bach
Træfældning-stubfræsning-kloark-nedrivning m.m.

tlf 20414342

40 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Halkjær, 28. januar 2008 kl. 17.34

Hvis man ønsker at leje en stubfræser, eller ønsker at finde en skovhugger, så kan jeg anbefaler at man går ind på:
www.danskskov.dk
Her har du en samlet oversigt over dem der tilbyder stubfræsning.

/John

41 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 4. maj 2008 kl. 20.31

Jeg har så fået gravet alle mine stubbe op. (med rende graver) nu er problemet så bare at jeg jo og så skal af med dem.

er der ikke en som har en ide om hvordan jeg kan gøre det til rimelige penge. for der er mange som er for store til at jeg kan ha dem på min trailer, og hvis avv skal hente dem så koster det jo KASSEN, og hvis jeg skal brænde dem selv, så vil de brænde se næste mange så.

så er der en eller flere som har en go ide. så lytter jeg gerne.

42 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael B, 10. maj 2008 kl. 7.44

Jeg skal fjerne stubbe i dag og er for nærig til at leje både mand og maskine, så jeg går i gang med motorsav og økse. Saver stubben ned i jordhøjde, hvorefter jeg saver felter ud i stubben som jeg hugger ud med økse. Lidt hårdt, ikke uoverkommeligt og så – ikke at forglemme... gratis. Hav en god dag

43 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz Thunø, 19. juli 2008 kl. 13.05

Dræbersnegle dør af edikkesyre.

Jeg tog min havesprøjte med edikkesyre i, og pumpede den bare lidt op, og sprøjtede lidt edikkesyre på sneglene, og de døde øjeblikkeligt.

Ved det sidste regnvejr blev vi indvaderet af dem i haven, de kom alle steder fra, og kunne ikke gå og samle dem op.

Det her var hurtigt, og de ligger bare og skrumper ind til ingen ting, det er bare lidt synd for dem, alt liv på jorden skal også have lov til at være her.

44 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 20. juli 2008 kl. 8.02

Advarsel. Ingen god eller lovlig idé, hverken på snegle eller andre dyr at strikke gifte sammen selv. Øjeblikkelig død er vel så meget sagt. Brug nu godkendte midler (ferramol). Det er ikke for sjov, at Plantedirektorat og Miljøstyrelse blander sig i, hvordan folk udrydder andre arter. Husk på at der også er tale om fødenet/kæder med talrige andre arter involveret.

45 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz Thunø, 20. juli 2008 kl. 14.09

Til Henrik Ahlmann.

Jeg ved ikke om det er ulovligt, men nu er edikkesyre jo ikke sammen strikket gift, men et naturprodukt.

Det kan vel ikke være slemmere end dem der går og hugger dem midt over med en spade.

Pindsvin og fugle tager ikke sneglene bagefter når de lugter af edikkesyre, men bruger du ferramol, så spiser pindsvinene dem bagefter og bliver syge og måske dør bagefter.

46 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn, 29. juli 2008 kl. 20.16

Undskyld FritZ & Henrik

Hvad fanden har dræbesnegle med træstubbe at gøre...?

Hvis I regner med dræbersneglen æder stubbene, kommer I sku'til at vente længe...

47 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per, 12. februar 2009 kl. 12.26

For stubbefræsning og træfældning i østjylland, kan jeg anbefale at kontakte dette nummer:23604024.

Jeg havde 4 høje grantræer der var ca. 15 meter høje og hældte ind mod mit hus.

Han kom og fældede dem og fjernede stubben på 2 dage. Han er billig og yderst kompetent.

48 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fritz Thunø, 12. februar 2009 kl. 13.11

Til Finn.

Der er ingen der har sagt,at dræbersnegle og træstubbe har noget med hinanden at gøre.

Jeg ved godt,at det er vinterferie, og du må have fået en lille for meget siden at du kludre i det.

hilsen Fritz

49 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per, 17. april 2009 kl. 0.00

Jeg kender en billig fyr der laver stubbefræsning.

Kanon effektiv og grundig.

Hans nummer er 23604024.

Har taget 12 stubbe hos mig.

50 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Moster Skrap, 14. juni 2009 kl. 11.37

Du er da sådan set dum at høre på, tag lige et par år mere i skolen og lær det danske sprog og lidt pli.

51 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Moster Skrap, 14. juni 2009 kl. 11.38

Du er da sådan set dum at høre på, tag lige et par år mere i skolen og lær det danske sprog og lidt pli.

52 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Moster Skrap, 14. juni 2009 kl. 11.39

Jeg henviser til brev nr. 1–51

53 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Manley, 3. april 2010 kl. 15.33

Hej.
Jeg har et fyr træ med en pælerod. pænt stor, hvordan fjerner jeg den med håndkraft, har gravet omkring den med skolv og savet hakket rødder over. men i kan tro den sidder godt nok fast stadig.... nogle forslag til hvordan....

54 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Manley, 3. april 2010 kl. 15.33

Hej.
Jeg har et fyr træ med en pælerod. pænt stor, hvordan fjerner jeg den med håndkraft, har gravet omkring den med skolv og savet hakket rødder over. men i kan tro den sidder godt nok fast stadig.... nogle forslag til hvordan....

55 af 55 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2010 kl. 13.43

Fyr har ikke en pælerod , som det kendes fra andre træer, men mere flade rødder og trives derfor godt på bl.a. sandjorder . Det er også en af årsagerne til at de er velegnet til Bonsais dyrkning . Men nogle få rødder vil altid gå i dybden .

Når de vælter ned, efter en storm, ses de med en del af roden stikkende op www.globalhouseholistic.com/image001-1214236167.jpg Så dette er en fordel i dit tilfælde .

Men nok om det....

Hvis du har mod på at grave den op , vil det være vejen frem , da du har jorden klar til dyrkning igen . Hvis ikke kan du også "bare" fjerne de rødder du kan komme af med og som ligger øverst . Fyrtræer kan ikke skyde igen og har man fældet dem er de døde for evigt .
Derfor kan den sagtens stå med stab på herefter, men det vil tage mange år , før den forsvinder (rådner væk). Men i mellemtiden kan den så huse nogle nyttige insekter .

Min svigerfar har mange stabbe stående på sommerhus grunden og efter nogle år (10-15) bliver disse stabbe som regel invaderet af forskellige insekter og når de har moret sig kommer spætten og tager over. Den hakker disse stød i mindre stykker . Herefter kan det sidste som regel fjernes med en mukkert og det rådne træ kan bruges til jordforbedring.
Du kan evt bore nogle huller i stabben for at hjælpe til denne invation . Disse huller kan også huse nogle nyttige (rov)insekter . Hullerne må gerne være 3 - 7 cm dybe .

De andre muligheder er som sagt enten at opgrave stabben og dens rødder og helst med en drænspade, som man kan hoppe på og hakke med. En almindelig spade knækker som regel . Du kan også skære stabben så lang ned (under jordhøjde) med en (motor)sav, at du kan fylde jord på og lade græsset vokse henover . Om nogle år vil jorden omkring stabben og rødderne sunke en smule , men så fylder man lidt mere jord på igen .

Hvis der bor en landmænd/entrepernør, i området, med nogle maskiner, der kan klare denne opgave, var det måske også en mulighed og forhøre denne om en pris . Måske kan stubben og rødderne trækkes op i en omgang .

Du kan også leje en stubfræser og det er mulig at der også følger en mand med, da man skal vide lidt om brugen af denne meget kraftige maskine . Men effektiv er den .

Du skal ikke begynde at hælde kemikalier ud på den , det det er penge ud af lommen og resten behøves jeg ikke at nævne . Desuden kommer den ikke hurtigere væk af denne grund .

Held og lykke med det .

Nyt svar til emnet »Hvordan fjernes en træstub?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan fjernes en træstub?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider