Forum

Kommentarer til »Hvorfor har vores stenfri Vanessa sten i alle druer?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor har vores stenfri Vanessa sten i alle druer? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. september 2010 kl. 10.22

- min erfaring er at vanessa ikke er helt kernefri - prøv en himrod hvis I vil være helt sikker -
M.M.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. september 2010 kl. 6.51

Eller Einset, hvis den skal være rød...

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja Maria Naef Frandsen, 17. oktober 2010 kl. 12.18

Med hensyn til sten i Vanessadruen...
Vi har den nøjagtig samme oplevelse som den første skribent, der sidste år satte en Vanessa drue i håb om at få en lækker stenløs drue. Det var også sidste år, at vi plantede vores Vanessa (efter alle kunstens regler). Vi havde nøje udvalgt os denne drue, da den synetes at dække de egenskaber vi søgte, og i år kom der et par MEGET små klaser med SMÅ druer. De har på intet tidspunkt opnået noget, der bare antydningsvist kunne minde om sødme, og der har været STORE kerner i dem alle. Vi er skuffede.
De sorter, der bliver nævnt som alternativer, er de egnede til frilandsdyrkning på en solfyldt vestvendt terasse?

VH Maja Maria - Holstebro

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. oktober 2010 kl. 12.27

Himrod kan dyrkes på friland - men er ret sen og bedst i drivhus. Jeg ved ikke med Einset, men prøv at google dem og se, om du ikke kan finde noget den vej...

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Poulsen, 25. oktober 2010 kl. 20.15

Jeg har 2 gange i 2 forskellige planteskoler prøvet at få en Vanessa, og det har hver gang vist sig at være en blå drue med store sten. Den sidste sælger svor endog ved sin sjæls salighed, at det VAR en rigtig Vanessa, så vi må jo håbe for hans videre skæbne at den udvikler røde stenfri druer ad åre. Jeg har mine tvivl men giver den chancen.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stella Madsen, 5. juni 2011 kl. 23.35

Hej til Jer med Vanessa druer med sten.
For det første må man IKKE så gerne høste druer de første par år !! De skal fjernes, fordi vinen skal udvikle et godt rodnet, som skal gøre den hårdfør og kraftigt voksende. Det er først 3´je år, man kan få de første par klaser.
For det andet, så har jeg også en vin med mørkeblå druer (op ad hvid syd-mur), som jeg mener er en Vanessa - og druerne er syrlige + har sten. Har den nu på 5´te år, men det har hidtil været en skuffelse. Sure duer med sten. Jeg er ikke 100 % sikker på, at det er en Vanessa, men jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at jeg skulle have fundet på, at købe en vin med sten - og der har altså hidtil været sten i mine druer også.
Mht det sure, har jeg fået at vide, at det godt kan skyldes for lidt varme - jo mere sol og varme, jo sødere duer, blev der sagt.
mvh Stella

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2016 kl. 18.40

Vanessa er lyserød, har kun rudimentære kerner,( som man ikke finder på at spytte ud), men bør vokse i drivhus, hvor den er 1 måned senere, end Himrod, men til gengæld kan give druer ind i december (med tiltagende råd).
Den "kernefri" blå drue, der omtales er formodentlig Schuyler. Den har små kerner, men man spytter dem alligevel ud.
Spisedruer skal man ikke købe i supermarked, byggemarked eller almindelig planteskole. Man skal besøge et sted, hvor man kan smage på druerne, inden man vælger.
Jeg har 15-20 forskellige spisedruer, hvoraf ca. halvdelen er uden kerner.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. august 2016 kl. 19.52

Kan du nævne sådan et sted Lars - gerne flere?

Kunne godt tænke mig et par stenfri spisedruer, som kan trives uden drivhus.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. august 2016 kl. 21.21

Ja, det burde jeg jo have undersøgt, inden jeg skrev om det. Men det er meget længe siden, jeg selv har købt vinplanter, så jeg er ikke hel opdateret.
Lørdag, den 17/9 afholdes der dansk vindag med åbne vingårde over hele landet. Se mere på www.vinavl.dk (siden er ved at blive helt omlagt, men jeg ved ikke, hvornår skiftet sker). Der bør være omtale i alle landets aviser og ugeblade.
Jeg har fundet 3 annoncører for vinplanter, men de to første har i hvert fald ikke smagsprøver.
www.vinplanten.dk (Ole Bønsdorff's planteskole ved Køge). Ole er den eneste i Danmark, der er godkendt til at lave vinplanter med plantepas.
www.vinmager.dk (Bent Købke formidler salg af vinplanter ved Borup, Sjælland). Planterne bestilles i efteråret til levering i maj det følgende år.
www.kokaerwine.dk (Jens Madsen, vinbonde i Sønderjylland). Halvdelen af mine egne spisedruer har jeg fra Jens Madsen. Jens sælger bl.a. planter som stiklinger, som man selv får til at slå rod, men han har formodentlig også et mindre lager.
Og der må være flere, der blot ikke annoncerer i Vinpressen.
Jeg er formand for ERFA-gruppe Sydsjælland. Vi sælger hvert år vinplanter på det lokale plantemarked arrangeret af Haveforeningen. Vi fik stort set udsolgt i maj, så der kommer først et stort udvalg igen i det kommende forår.
Jeg kan tilbyde, at man kommer forbi Næstved og smager på druerne i september (hvis jeg er hjemme). Når man ved, hvordan de smager, kan man lettere gå på jagt efter en plante.
Hvis der er mange, der vil besøge mig, må vi samle det på en enkelt dag. (larsholt@stofanet.dk)

Nyt svar til emnet »Hvorfor har vores stenfri Vanessa sten i alle druer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor har vores stenfri Vanessa sten i alle druer?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider