Forum

Gødning til græsplænen nu?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2018 kl. 9.37

Jeg fik ikke gødet min græsplæne i forsommeren på grund Af tørken. Er tiden inde nu, hvor vi har fået mere end 30 mm regn og plænen viser tegn på at blive grøn igen?
Mine roser har lige fået deres dosis ANIMIX.
INGEBORG

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 13. august 2018 kl. 12.33

Det er et rigtigt godt tidspunkt at giv græsset gødning.
Skal selv give når jeg kommer hjem.
Mvh

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. august 2018 kl. 7.59

Hej Ingeborg Hansen

Græsplænen gøder jeg stort set aldrig. Den må klare sig med det formuldede græsafklip, for jeg mener, at det er spild af både min energi og af elektricitet at klippe græsplæne meget tit. Men min plæne er heller ikke så flot som din ;-)

Umiddelbart ville jeg dog sige, at en helt gul og vissen græsplæne ikke kan bruge gødning lige med det samme. Der skal vel lidt gang i væksten, før gødningen kan udnyttes. Men det er som sagt bare et gæt.

Derimod ved jeg, at det er for sent at gøde roser nu. Jeg prøver lige at finde noget om det:

”Fra august må roserne ikke gødes, da de i så fald vil sætte nye skud for tæt på vinteren, hvilket øger risikoen for frostskader.”

Citatet stammer fra:

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/roser/1397.html

Jeg gødede mine roser for sidste gang i denne sæson for 3-4 uger siden.

M.v.h.

Doris Møller

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. august 2018 kl. 8.12

@Doris Møller
Tak for svaret. Da jeg normalt samler græsafklippet op, må jeg gøde og det skal være omkring dette tidspunkt, hvor jeg sikkert også kommer til at efterså. Jeg gøder småt, men. 3 gange i løbet af en sæson. Mine roser har fået gødning nu, fordi jeg slet ikke har gødet i år og jorden er dækket af hjemmelavet kværnet materiale, som forbruger kvælstof for at formulde.... og så gør jeg noget helt forkert..... jeg klipper mine Nina Poulsen roser ned til 20- 30 cm inden vinter og ikke om foråret. Det har jeg stor succes med.
Ingeborg

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. august 2018 kl. 12.24

Ja, hvis plænen skal være glansbilledsmuk, så skal der nok bare tonses noget gødning på.
Det gjorde min far engang, så min mor ikke kunne lave andet end at slå græs det år, og græsklipperen kom til mekaniker tre gange.

Men ønsker man at optimere økologisk bæredygtighed i sin have, så må gødning til græsplænen for at gøre den smuk nok ikke være en prioritet. Det trækker kun nedad.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. august 2018 kl. 13.03

undskyld Jakob, men det er nu noget jeg selv bestemmer.... og jeg elsker glansbilleder, hvis de er er ægte og ikke photoshoppede. Please lad nu mig og min sans for æstetik være markant anderledes en din :-)
Ingeborg

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. august 2018 kl. 16.39

@Ingeborg Hansen

Man kan ikke selv bestemme, at det er økologisk bæredygtigt at gøde unødigt meget. Det er lidt som med tyngdekraften, den kan man heller ikke ophæve i en have, bare fordi man ejer den.
Du spørger i et økologisk forum, om tiden er inde til at gøde din græsplæne, og så får du et venligt svar ud fra en økologisk synsvinkel om bæredygtighed. Please lær at leve med det.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 14. august 2018 kl. 18.04

Så fik(pryd)plænen en gang hønsegødning(og det stinker)
Og så en gang eftersåning i alle de huller hvor græsset døde.
Resten er i ful gang så skal da vist lige have tjekket klipperne.
Når der så bliver en periode med tørvejr skal den lige have en gang topdressing
Mvh

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. august 2018 kl. 18.21

@
Hvem gøder unødigt? Det koster skam mange penge at gøde mere end der er behov for. Det afklippede græs indeholder en del kvælstof, som igen bruges andre steder. Jeg spurgte ikke om andet end om tiden var inde NU. IKKE OM ALT DIT ÆVL OM TYNGDEKRAFT, som ikke har relevans her, bortset fra at en håndfuld gødning kastet i luften falder ned som spredhagl.
Ingeborg

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. august 2018 kl. 19.38

@Ingeborg Hansen

Ja, men for mennesker med en interesse for økologisk bæredygtighed, som er større end deres ønske om at få deres have til at ligne et kunstigt glansbillede, så mener jeg altså ikke, at tiden er inde til at gøde græsplænen.
Og det er ikke spredehagl, det er ganske præcist svaret på et enkelt spørgsmål.
Jeg synes også, at det er en forskruet æstetik, der finder et resultat smukt, når det er baseret på en øget skade på klima og miljø, og det reducerer biodiversiteten. Hvad det har kostet er i den forbindelse mig aldeles ligegyldigt. Glansen er gået af skt gertrud.
Og dette er heller ikke et læs møg, det er konkret udfordrende stof til eftertanke.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. august 2018 kl. 12.33

@Jacob B.
Har du ikke et lidt yderlig gående syn på økologi?
Det virker på dine indlæg som om du mener, at jo mindre man gøder sine planter, des bedre økolog er man.

Nu kan vi mennesker jo ikke leve af at gå og græsse på magre overdrev! Det er kun geder, får og måske køer.

Vi skal jo dyrke sunde grøntsager uden at skade naturen, så vi kan leve og blive sunde.

Det virker som om du tror, at alt tilført gødning(kompost) bliver udvasket. Det er kun overskudsgødningen, der bliver udvasket!
Derfor bør du fokusere mere på, hvad planterne har brug for. Jeg bruger Plantedirektoratets »Vejledning og skemaer 2000/01«. Andet kender jeg ikke til, ud over, at jeg jo følger mine planters udvikling gennem året, og det har jeg gjort i 60 år. Og jeg kan se på udbytterne, at jeg er i underkanten af planternes behov. Men det er fint for mig. Jeg skal leve af udbyttet, men ikke sælge det.

Det er vigtigt at så efterafgrøder, så der hele året (minus hård vinter) er planter på jorden, der udnytter tilgængelige gødningsstoffer - så er der ikke noget, der kan sive ned.

En Økolog efterlader jorden bedre, end den var, da hun overtog den!

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. august 2018 kl. 21.03

@Lars Holt

Denne tråd handler om græsplænen, og Jeg tror ikke, at Ingeborg Hansen vil spise græsset. Hun stritter i hvert fald drabeligt imod bare ved tanken om at bide i det.
Mennesker kan uanset græssets farve heller ikke leve af at græsse, og jeg kan ikke se, at det er yderliggående at ville forhindre forurening og spild af gødning og råstoffer, hvor man kan. Jeg kan heller ikke se, at det er yderliggående at foretrække biodiversitet i en græsplæne frem for en stærkt gødet monokultur kun anlagt for et gammelkulturelt syns skyld.

Nyt svar til emnet »Gødning til græsplænen nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gødning til græsplænen nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider