Kan Corten stålplade bruge til højbede til krydderurter?

Jeg overvejer at lave et højbed i Corten dvs. jern som kun ruster på overfladen. Da bedet er til krydderurter må materialet dog ikke afgive nogen form for skadelige stoffer. Jeg kan ikke finde noget konkret på nettet om Corten – er det noget i kan hjælpe med?

Med venlig hilsen
Brian Hansen, marts 2009

Svar

Corten (COR-TEN®) har sin kvalitet i, at produktet kun tilsyneladende ruster. I realiteten dannes der en skorpe på overfladen, som forhindrer yderligere nedbrydning af materialet. Men dette argument holder ikke, når produktet er i vedvarende kontakt med fugt, sådan som det vil være i et højbed. Derfor er der ingen grund til at betale en overpris for den kostbare speciallegering, som det er fremstillet af.

Ganske almindelige stålplader vil opføre sig ligesådan.

Dertil kommer at almindelige stålplader højst afgiver jern til omgivelserne, et stof som allerede findes i jorden, og som findes i drikkevand og i alle de afgrøder, vi spiser. I Corten-legeringen findes desuden bl.a. kobber, krom og nikkel, som er tungmetaller, der kan fremkalde eksem og egentlige forgiftninger. Det er svært at vide, hvor meget, der vil frigives til bedet, men når materialet forvitrer, må man
forvente, at en del af disse tungmetaller bliver fri og afgives til jorden.

Endelig bør det vel også være en overvejelse, om det er formålstjemligt at opmuntre det energiforbrug, det har kostet at udvinde, transportere og sammensmelte tungmetallerne, jernet og alle de andre stoffer i legeringen. Almindelige stålplader er tynget af et højt energiforbrug i fremstillingsprocessen, men det er for intet at regne i sammenligning med disse speciallegeringer.

Så svaret må være: Ud fra et økonomisk synspunkt kan det ikke betale sig at ofre merprisen i forhold til almindelige stålplader. Ud fra et forsigtighedssynspunkt bør man undgå risikoen for jordforurening med tungmetaller. Og ud fra et energi- og miljøsynspunkt bør man foretrække det produkt, som koster mindst energi at fremstille. Altså byg højbedene af almindelige stålplader.

Tekniske data for COR-TEN®

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan Corten stålplade bruge til højbede til krydderurter?