Hvad er filtergrus og hvor køber man det?

Sten Porse har til flere formål anbefalet filtergrus 2–6. Hvor kan man købe dette produkt?

Med venlig hilsen
Ole Holm Broløs, april 2009

Svar

Når jeg anbefaler kvaliteten »filtergrus«, skyldes det to ting: For det første er kornstørrelsen velafgrænset. Det er ikke afgørende, om produktet hedder 2–6, 1–4 eller 3–7, men det er væsentligt, at det ikke hedder noget med 0 (altså: nul). Sorteringerne 0–6, 0–8 osv. er ikke brugbare til jordforbedring, fordi nullet betyder, at gruset er ler- og siltholdigt. Det indebærer, at gruset pakker jorden, svarende til en mild komprimering, og det var jo netop det, man ville væk fra!

Vasket grus kan være udmærket til mange ting, for det er lerfrit og næsten kalkfrit, men igen: det dur ikke til jordforbedring. Her køber man sig alle kornstørrelser fra 1 mm i diameter og helt op til 16 mm.

Igen er det et produkt, som pakker jorden på grund af den store variation af mange forskellige kornstørrelser.

Så det bedste er – for nu at konkludere – at købe et produkt, der er lerfrit, og som har så ringe en variation i kornstørrelsen som muligt.

Nu lød spørgsmålet ganske vist: Hvor kan man købe dette produkt? Og svaret er, at det kan man i grusgrave, hvor netop denne sortering giver mest salgbart filtergrus og mindst frasorteret, lerholdigt finsand. I andre grusgrave vil man hellere sælge f.eks. kornstørrelsen 3–7, og den vil være fuldt ud lige så god som jordforbedringsmiddel. Det klogeste er med andre ord at henvende sig til en lokalkendt vognmand. Dér ved man helt præcist, hvad der kan skaffes på egnen, men fasthold, at det skal være filtergrus (eller filtersand som vi jyder siger)!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvad er filtergrus og hvor køber man det?