Hvilke forårsblomster kan plantes sammen med hortensia?

Hortensia står jo som beskrevet flotte med blomster fra juni til ca. oktober måned, men hvad kan man have stående i bedet sammen med hortensia, så man også har lidt pænt at kigge på i det tidlige forår, ellers kan bedet jo godt virke lidt kedeligt i foråret med de tørre hortensia.

Med venlig hilsen
Pia Conradsen, marts 2003

Svar

Hvis det er almindelig hortensia, Hydranga macrophylla, vi taler om, så blomstrer den juli–september, hvorefter den godt nok beholder blomsterskærmene, men de afbleges gradvist. Det er i øvrigt helt afgørende for at få flotte blomster, at den ikke mangler vand i blomstringstiden.

I foråret får den blade ret sent, og det er derfor oplagt at sætte forårsløg under dem. Du kan også plante primula, som vil nyde godt af skyggen om sommeren, og at du er nødt til at vande i tørre perioder. Primula trives bedst i halvskygge om sommeren og en fugtig jord.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvilke forårsblomster kan plantes sammen med hortensia?