Kan vi espaliere roser op ad en nordvendt mur?

Hvad vil gartneren foreslå at plante op ad en kedelig gavl, hvor kun solen kommer fra kl. 16. Vi har tidligere haft en klatrehortensia, der slap muren og væltede.

Vi har efterfølgende sat fire espalier på den nordvendte mur med tanker om at plante slyngroser. Men vi er kommet i tvivl. Vil en arkitektens trøst mon være bedre at plante op ad espalier?

Med venlig hilsen
Ena Bech, februar 2015

Svar

Havearkitekten vil foreslå klatreroser, hvis I ønsker noget blomstrende, og hvis tagudhænget er max. 60 cm. Det er dog kun ret få klatreroser, der egner sig til så skyggefulde forhold.

Egnede er bl.a.:
Zepherine Drouhin (stærk pink)
May Queen (rosa med lilla skær)
New Dawn (varm rosa, svag duft)
Mme Alfred Carrière (hvid)

Disse er alle flergangsblomstrende. Dog blomstrer ‘May Queen’ somme tider kun en gang. Men førstegangsblomstringen er meget overdådig. Kun ‘New Dawn’ hører til planteskolernes standardsortiment, men de produceres alle i Danmark og kan bestilles hjem. Husk at roserne skal plantes med podestedet 7–10 cm under jordoverfladen.

Klatrehortensier er særdeles velegnede på skyggefulde mure. Men selv om de er selvhæftende, kræver de lidt opbinding, da man risikerer, at de rusker sig fri af muren i stærk blæst.

Arkitektens trøst kan i princippet bruges, men den er meget voldsom. Så espaliererne skal være store og solide, hvis man vælger den.

Akebia, klematis og kaprifolier kan også bruges, hvis tagudhænget er max. 60 cm. I kan f.eks. plante klatreroser op ad de to midterste espalierer og sent blomstrende klematis op ad de to yderste. Sene klematis er f.eks. Clematis viticella hybrider.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan vi espaliere roser op ad en nordvendt mur?