Er trykimprægnerede brædder miljøfarligt affald?

Vil trykimprægnede brædder altid indeholde gift eller kan man regne med, at de er uskadelige efter f.eks. 10–15 år. Vi har en gammel træterresse, hvor træet har ligget i direkte kontakt med jorden i ca. 10 år. Nu vil vi gerne have den fjernet og vil gerne høre, hvad vi gør med brædderne.

Med venlig hilsen
Annette Ejstrup, maj 2002

Svar

Jeres træterrase er så gammel, at det trykimprægnerede træ betragtes som miljøfarligt affald og det skal deponeres som sådant. I skal derfor aflevere det til den kommunale affaldssortering. Der er stadig masser af giftstoffer i det, og det er forbudt at brænde trykimprægneret træ.

Du kan læse mere herom på Gode råd til kommunerne om håndtering af imprægneret træ på Miljøstyrelsen website

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Er trykimprægnerede brædder miljøfarligt affald?