Kan buskene gøre huset fugtigt?

Foran vores ejendom har vi en bred beplantning, bestående af forskellige buske – desværre kender jeg ikke navnene på buskene. Men i ejendommen er der delte meninger om, hvorvidt beplantningen skal blive stående eller ej. Argumentet mod er, at buskene gør ejendommen fugtig! Kan det være rigtigt? Andre mener det modsatte, nemlig at buskene suger vand, og derved modvirker fugt.

Med venlig hilsen
Susanne Farganis, maj 2002

Svar

Buske kan ikke gøre ejendommen fugtig. Planter skal bruge meget vand for at holde deres fotosyntese i gang, så deres rodsystemer er faktisk med til at fjerne vand fra jorden. Nogle gange kan der naturligvis under en busk med tæt med blade blive så meget skygge, at det føles køligt og lidt klamt. Det har dog ikke nogen negativ virkning på bygningerne, tværtimod kan buske virke isolerende, selv buske, der vokser op ad husgavlene, som rådhusvin eller vedbend, virker isolerende.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Kan buskene gøre huset fugtigt?