Hvor får jeg aluminiumsbøjler til at holde fiberdugen med?

Karne Maj skriver i et indlæg: »De buede aluminiumsbøjler er dem, jeg normalt bruger til at lave tunneler med fiberdug over til mine bede«. Jeg har forsøgt at finde noget jeg kunne lægge fiberdug henover, men hverken planteskoler eller byggemarkeder har disse bøjler. Hvor køber man dem?

Med venlig hilsen
Annemarie Krarup, maj 2002

Svar

Buerne er hjemmelavede af aluminiumrør med en diameter på ca. 10 mm og en materialetykkelse på ca. 1 mm. Rørene er købt i den lokale jernforretning – se under »Stål og Jern« i telefonbogens fagregister.

Mine bede er ca. 120 cm brede og buerne er lavet af 2 m stykker rør – så er de høje nok til, at gulerodstoppen lige kan være der. De stikkes ned i overgangen mellem den løse jord i bedet og den faste jord under gangene mellem bedene, så de står godt fast.

Min mand har bukket dem med håndkraft over rundingen på en gasflaske. Det er nødvendigt for at få en pæn bue, at man bukker dem over noget rundt med en passende krumning.

De har den fordel, at de kan give sig lidt alt efter bedenes bredde – med årene er de ikke helt lige brede mere. De står ude hele året, og er lette at håndtere, da de intet vejer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvor får jeg aluminiumsbøjler til at holde fiberdugen med?