Er der risiko ved at lave krydderurtekasse af trykimprægneret træ?

Jeg har tænkt mig at lave en bænk, i trykimprægneret træ, med forskellige kryderurter. Kan der være en sundhedsrisiko i dette?

Med venlig hilsen
Sigfred Lauridsen, maj 2006

Svar

Allerførst skal du måske overveje, om du overhovedet vil arbejde med trykimprægneret træ – det får man ikke ligefrem lyst til, hvis man læser Arbejdstilsynets vejledning om beskyttelse mod sundhedsfarer ved arbejde med trykimprægneret træ. Heri står bl.a.:

Danske imprægneringsvirksomheder bruger typisk imprægneringsmidler, der indeholder kobber- og borforbindelser og/eller forskellige organiske stoffer. De kaldes for aktivstoffer. Aktivstofferne beskytter træet mod svamp og insekter. Borforbindelser er de mest sundhedsfarlige af stofferne, fordi de kan påvirke mænds forplantningsorganer og evne til at få børn. Der er også risiko for, at borforbindelserne kan skade fosteret under graviditeten. Imprægneringsmidler, der indeholder borforbindelser, er derfor typisk klassificeret som giftige.

Trykimprægneret træ, der er importeret, kan indeholde kobber-, chrom-, bor- eller phosphorforbindelser. Den chromforbindelse, der bruges i trykimprægneret træ, anses for at kunne give arvelige genetiske skader og for at være kræftfremkaldende. Chromforbindelsen omdannes imidlertid under fikseringen af imprægneringsmidlet i træet til en anden forbindelse, der ikke anses for at have disse egenskaber. Det er bl.a. derfor, at denne type trykimprægneret træ ikke må fremstilles i Danmark, men kun importeres.

Når stofferne er inde i træet, fikseres de, men alle som har arbejdet med trykimprægneret træ ved, at der sidder krystaller udenpå, og arbejder man uden handsker og får splinter i, så får man nogle grimme væskende sår. Det betyder at der på nyindkøbt træ sidder imprægneringsvæske udenpå, og det er ikke bundet.

Det er derfor en rigtig dårlig ide ved nyanlæg at bruge trykimprægneret træ i det hele taget, og det er en helt unødig risiko at tage at anbringe det i nærheden af spiselige afgrøder.

Du overvejer antagelig at vælge det trykimprægnerede, fordi det har god holdbarhed ved kontakt med jord – og måske på grund af prisen. Lærk har også en god holdbarhed i kontakt med jord på ca. 12 år. Miljøstyrelsen anbefaler til plantekasser og kompostbeholdere at bruge lærk eller gran. Gran er billigt, og med den hastighed, vi laver ændringer i haven, kan man overveje dette billige materiale, som i kontakt med jord har en holdbarhed på 5 år. Hvis man går efter lang holdbarhed, så bør man vælge robinietræ, som skulle have op til 36 år holdbarhed. Lærk og robinie er lidt dyrere i indkøb, men evt. mistet forplantningsevne og fosterskader kan ikke gøres op i penge. Se mere om holdbarhed og priser i Se artiklen Træ med naturlig lang holdbarhed.

Du kan finde et par forhandlere i Forhandlerguiden i kategorien Træ og hegn af miljøvenlige træsorter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Er der risiko ved at lave krydderurtekasse af trykimprægneret træ?