Hvordan kan vi plante en skråning til?

Vi har lige bygget nyt hus og har måttet hæve vores grund, så vi nu har en stor jordskrænt til 3 af siderne. En ned mod skel til en ikke bebygget grund endnu. For at holde på jorden vil vi gerne plante den til, men det skal være så vedligholdelsesfrit som muligt og helst pænt grønt hele året rundt, gerne med lidt blomst eller andet i. Vi havde tænkt på efeu eller skovjordbær. Men vil efeu klatre for vildt ind på naboens grund, og hvis han ønsker at sætte hæk forneden, vil den så blive kvalt af efeu?

Med venlig hilsen
Nadia Terp, oktober 2006

Svar

Skovjordbær dækker godt en stor del af året, men forsvinder om vinteren. Den gængse sort er Fragaria vesca ‘Rügen’, der kan plantes med 9 stk/m2. Den løber langt og ofte ret usynligt, indtil der pludselig dukker en jordbærplante op et nyt sted.

Skovjordbær er blot en af flere stauder, der kan bruges som bunddække. Jeg kan også foreslå græsarter som blåaks, Sesleria heuffleriana, der bliver 30–40 cm høj med mørkegrønne blade, vintergrønne og tætte.

Efeu eller vedbend (Hedera på latin) dækker fremragende hele året rundt. Det er rigtigt at efeu løber og klatrer, men den kan dog holdes i ave ved at man sætter en grænse, og hver anden måned i vækstsæsonen klipper udløbere af. De er som regel mere synlige end jordbærudløbere. Brug Hedera hibernica ‘Hestor’, der dækker bedst med sine store blade og kraftige vækst. Bruges kraftige planter kan man nøjes med 4 stk/m2, ellers 6 stk.

Det giver lidt ekstra spil og rødlige efterårsfarver i beplantningen, hvis der plantes nogle få vildvin ind, Parthenocissus inserta, alm. vildvin.

Et andet valg kan være cotoneaster, Cotoneaster dammeri, hvor sorten ‘Rami’‘ er den lave, 10–20 cm høje og forholdsvis langsomt voksende type, der egner sig bedrst til mindre bede. Sorten ’Coral Beauty‘ er mellemhøj, 40–60 cm, og vokser hurtigere; den vil være velegnet. Sorten ’Skogholm’ bliver højere, op til en meter eller mere i de lange og kraftigt voksende skud. Den vil sikkert kræve en klipning efter nogle år.

Samtlige bunddækker kan gives et pift af farvede pletter i form af små buske eller højere stauder med blomster eller frugt eller bladfarver.

Hvor stejl er skråningen? 1 på 2, dvs. 1m lodret for hver 2 m vandret, plejer at være den stejlest anbefalede hældning, men det afhænger af jordtypen, hvor godt en stejl skråning holder. I fast lerjord, der afgraves, så den faste jord står tilbage, kan man forvente bedst holdbarhed af en stejl skråning. I det tilfælde hvor der fyldes løst sand ud kan man forvente den dårligste holdbarhed på en stejl skråning. Med en løs jord som der sikkert er tale om ved nybyggeri er 1 på 2 det stejleste, man vil anbefale.

Og hvad er det for en jord, der skal plantes i? Almindelig entreprenørmuld består i bedste fald af markjord, der kan være ret udpint. Det kan skovjordbær godt gro i, og vel også græsser, men cotoneaster vil gerne have lidt bedre jord (tilfør god muldjord), og efeu skal have rigtig god og humusrig jord for at trives (god muld og en del kompost).

Der er med stor sandsynlighed en del rodukrudt i den jord skråningerne er opbygget af, og sikkert også frøukrudt. Du får altså næsten med sikkerhed et problem med at holde skråningerne fri for ukrudt, og det skal du gøre noget ved, inden der plantes. Der er desværre masser af eksempler på plantninger, der i løbet af de første år gror til i ukrudt, så det kan i høj grad betale sig at minimere det. Du kan se rundt på Havenyts sider om bekæmpelse af ukrudt. Mit bedste råd er at vente et år med at plante, til man har fået has på det meste af ukrudtet.

En anden mulighed er at udlægge en fibermåtte, der både dæmper ukrudtet og hjælper mod erosion. Det kan være Greenfix ukrudtsmåtte type 9 eller 10, fra Jens Ranfelt A/S, eller tilsvarende. Heri laves huller, hvor der plantes. Så kommer ukrudtet kun op i hullerne, og kan bedre findes og luges væk.

Endnu engang må det siges højt, at der ikke findes vedligeholdelsesfrie plantninger. Hvis planterne kan gro, så kan ukrudtet også. Men det er fornuftigt at lade de ønskede planter dække jorden; så har man sørget for så lidt lys til ukrudtet som muligt. Der går 1–3 år, inden jorden er dækket, alt efter hvor tæt man planter, og hvor god jorden er. Der er bare ingen vej uden om at luge ukrudt i etableringsfasen. Og fjern ukrudtet, straks det er synligt. Det gælder også, når beplantningen har etableret sig, da der altid vil komme noget ukrudt.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Hvordan kan vi plante en skråning til?