Er det forsvarligt at dyrke planter i murerspande af PVC?

Til dyrkning i drivhus har jeg købt murerspande fra firmaet Millarco. De lugtede fælt, og jeg kontaktede derfor firmaet, der oplyste, at spandene var lavet af PVC-granulat, der »skulle være harmløst«. Jeg dyrker haven økologisk og er blevet noget bekymret for, om afgrøderne kan optage skadelige stoffer fra spandene.

Med venlig hilsen
K. Damgaard, maj 2007

Svar

Jeg ville ikke dyrke planter i murerspande af PVC (polyvinylchlorid), da det kan indeholde mange problematiske stoffer, bl.a. phthalater. PVC er ikke en ting, men mange ting fra hård PVC, som er ret uproblematisk og som alle vores kreditkort er fremstillet af, og til blødere kvaliteter med problematiske stoffer, bla. phthalater. Genbrugsprocessen er svær, da de forskellige typer PVC ikke må blandes, hvis der fortsat skal være styr på indholdsstofferne. Så jeg ville slet ikke dyrke i beholdere af genbrugt PVC, som ikke blev solgt som dyrkningsbeholdere. Firmaet har sikkert ret i, at det er harmløst – som murerspande, og det er jo det, de sælger det som.

Om stofferne kan frigives og optages i planterne, kan jeg ikke finde oplysninger om. Men når man vil være forsigtig, kan det være en god ide at se på Miljøstyrelsens anbefalinger af plastmaterialer i forhold til børn: Legetøj uden PVC er bedre for miljøet.

Miljøstyrelsen skriver i dette notat om Legetøj og PVC

Da phthalaterne mistænkes for at have langsigtede, skadelige virkninger på sundhed og miljø, har Miljøstyrelsen optaget dem på Listen over uønskede stoffer. PVC har også i sig selv nogle uheldige miljøegenskaber. Blandt andet egner det sig ikke til affaldsforbrænding. I Danmark forbrænder vi størstedelen af vores husholdningsaffald. Når PVC bliver brændt, giver det saltsyre, der skal renses ud af røgen med kalk. Det kommer der cirka dobbelt så meget restaffald ud af – kalk og stoffer fra røgen – som den mængde PVC, man brænder.

Phthalaterne er ikke bundet fast kemisk i PVC’en, men kan langsomt frigives ved kontakt, for eksempel til spyt, og ved afdampning til luften.

Der findes murerspande af PE (polyethylen), som er et helt andet og mindre problematisk materiale – som man kan læse i ovenstående link om PVC i legetøj. Men spørgsmålet er, om man ikke skal foretrække at bruge plantepotter i store størrelser i stedet for. De har også en bedre facon til planter end murerspande med de næsten lige sider, som det kan være svært at få planten ud af igen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Robinie.dk – SkovTrup

SkovTrup – Miljørigtigt Træ til haven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Anlæg > Er det forsvarligt at dyrke planter i murerspande af PVC?