Er voksurt et forkert navn?

De omtaler voksurt med de sorte bær i Havenyt Uge 34. Er det et forkert navn, jeg kan ikke finde den i leksikon eller på Nettet. De bær er meget giftige og kan holde sig i jorden i mange år. Er det forkert navn?

Med venlig hilsen
Jens P. Hansen, august 2009

Svar

Cerinthe major

Voksurt, Cerinthe major, kaldes også for voksblomst. Foto: Karna Maj

Sommerblomsten stor voksurt har det botaniske navn Cerinthe major og sorten er oftest ‘Purpurescens’. Umiddelbart kan jeg ikke finde oplysninger om, at den er giftig. Dens frø er ikke bær, men botanisk set nødder.

Til venstre kan du se et billede af den særprægede sommerblomst med de blålige blomster. Planten er ofte også lidt blålig på bladene, men det varierer fra plante til plante og kan ændre sig over tid.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

  • Voksurt
    Artikler: Prydhaven > Blomster > Sommerblomster

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Er voksurt et forkert navn?