Er det en staude – og hvad hedder planten?

Jeg håper dere kan hjelpe meg med navn på denne plante. Er det en staude?

Stor frodig plante med lyserøde blomster

En stor frodig plante med lyserøde blomster i begyndende udspring. Foto: Inger Wasbrekke

Med venlig hilsen
Inger Wasbrekke, oktober 2011

Svar

Planten er Cleome hassleriana, som på dansk hedder edderkoppeplante og på norsk edderkopplante. Den er etårig og er en sommerblomst, som man må så hvert forår, hvis man vil nyde synet af denne høje dekorative plante. Den forkultiveres inde i marts til april og udplantes, når risikoen for frost er ovre. Desværre vil du næppe nå at se blomsten i fuld størrelse i år, da frosten vil tage livet af den. Den bliver op til 150 cm høj og skal placeres i fuld sol.

Navnet edderkoppeplante forstår man godt, hvis man har blomsten i fuld udfoldelse. På afstand kan man tro, at der er et edderkoppespind omkring blomsten, men det er frøstande.

Der findes adskillige sorter i rødlige og lilla nuancer samt i hvid – se fotos af planten

Cleome hassleriana

Edderkopplante i en smuk rød nuance. på billedet kan man se, at planten når en anseelig højde. Oftest bruges den som enkeltstående dekorativ sommerblomst.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Er det en staude – og hvad hedder planten?