Kan vi flytte træagtige planter i vintertiden?

Mit problem er at, min mor og jeg har lige købt et nyt hus, hvor der er en dejlig, lidt tilgroet have. problemet er at vi har nogle træet og planter i den have vi har nu, som vi gerne vil have med over i den nye have. Det vil ikke have været et lige så stort problem hvis ikke det havde været denne årstid vi går i møde. Vi kan tidligst flytte dem sidst i december og seneste sidst i febuar.

Det er ikke nogle store træer, de tre af dem satte vi i jorden sidste år/sommer. (de er alle købt i et plantecenter) Der er to andre træer/buske der har stået der lidt længere. Det drejer sig om et kirsebær træ og et blommetræ, (de to blev sat i jorden sidste forår/sommer), samt en opstammet rhododendron, som også blev sat i jorden sidste sommer. De to sidste er en Japansk Dværgahorn og en rød Acer palmatum ‘Shishigashira’

Mine spørgsmål lyder:

  1. Kan det overhovedt lade sig gøre og flytte dem nu?
  2. Hvis vi kan, må de så stå i en krukke eller lignende et par dage?
  3. Skal de stå ude eller inde i den tid?
  4. Hvad skal vi plante dem ud i, når vi sætter dem i jorden igen?
  5. Skal vi lade dem stå i krukkerne til foråret?

Jeg håber du kan svare på mine spørgsmål, det vil hjælpe utrolig meget, da ingen af os er have mennesker.

Med venlig hilsen
Amalie Kjeldsen, november 2007

Svar

Det følgende forudsætter, at arbejdet udføres i en tøvejrsperiode, hvor jorden er helt frostfri. Det bedste vil være at flytte planterne så tidligt som muligt, altså i dette tilfælde i december. De konkrete planter kræver en forskellig fremgangsmåde:

  • De to japanske løn har haft mere end to vækstperioder til at danne et nyt rodnet. Derfor bør man grave dem op med en god afstand til stammen. Hvis de er sat som klumpplanter eller pottede planter (containerplanter), bør man regne med, at de har rødderne mindst en halv gang længere ude fra stammen, end de havde i klumpen. Hvis de er sat som barrodsplanter, er rødderne ikke nået så langt ud, men de nydannede smårødder er meget sårbare, og planterne skal tages op med stor forsigtighed, så jorden ikke løsner sig fra rødderne.
  • De tre sidste, som er sat for nylig kan sandsynligvis graves op med lethed, men prøv at undgå at jorden løsner sig fra de nye rødder.

Endelig er der en række spørgsmål, som jeg tager i rækkefølge:

  1. Som det fremgår kan det sagtens lade sig gøre at flytte planterne, men altså vel at mærke under de forudsætninger, som er nævnt.
  2. Det kan godt lade sig gøre at opbevare planterne i en krukke eller balje i et par dage, men ikke ugevis, og slet ikke i frostvejr. Skulle det sætte ind med frost, førend planterne kan sættes i jorden på det blivende sted, må rødderne dækkes med et tykt lag blade, halm eller vintermåtter, mens toppen må skygges med granris eller lignende.
  3. Planterne skal under alle omstændigheder blive ude hele tiden. Ophold inden døre tærer voldsomt på deres reservenæring, som skal bruges til at danne nye rødder med.
  4. Det vigtigste i forbindelse med nyplantningen er at sørge for godt dræn under planternes rødder. Derfor skal hullet være 10–15 cm dybere end nødvendigt. Disse 10–15 cm fyldes op med groft grus, og rodklumpen stilles ovenpå gruset. Derefter fylder man på ned langs siderne med en godt løsnet jord fra haven eventuelt blandet i forholdet 1:1 med det grove grus. Til sidst trykker man jorden fast ned langs ydersiden af klumpen (ikke på klumpen og ikke ved at træde). Blomme og kirsebær bør have en portion kalk blandet i jorden eller strøet på jorden efter plantningen.
  5. Lad ikke planterne overvintre i potter, kummer eller baljer over jorden. Det vil ende med, at de dør af det.

Og til slut en personlig kommentar: havemenneske bliver men ved at være det. Jo længere man gør det, jo mere bliver man det. Så der er gode udsigter for de nybagte, – især hvis man får lidt succes med de første forsøg i kunsten. Held og lykke med haven!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi flytte træagtige planter i vintertiden?