Hvilken busk har her i november har de flotteste pink-farvede frøstande?

Jeg har en rigtig dejlig busk i min have. Dejlig fordi, den netop nu står med de flotteste dybt pink-farvede »frøstande«, eller hvad det nu er for vækster, som den har sat. Inde i disse frøstande har siddet en lille orange/gul frugt, som busken smider. Kan i fortælle mig, hvad det er for en busk?

Med venlig hilsen
Sunny Bünger, november 2002

Svar

Den busk du har i haven, er en benved, Euonymus europaeus, en busk, som er vildtvoksende i Danmark, hvor den vokser på de mest næringsrige jorde. I juni blomstrer den med små grøngule blomster, som tiltrækker flere forskellige insekter p.g.a. deres nektarrigdom. Om efteråret udvikles der små pakkelignende kapsler, som først er grønne og senere røde. Ved modning åbner kapslerne sig og frøene med en orangefrøkappe bliver synlige. Det er, som du skriver, en dejlig busk som har yderligere en kvalitet – den har meget fine rødlige efterårsfarver.

Når den kaldes benved skyldes det, at den har et hårdt hvidt ved.

Der er udvalgt en sort, som har flot efterårsløv, og som sætter mange frugter: Euonymus europaeus ‘Red Cascade’ Dafo.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilken busk har her i november har de flotteste pink-farvede frøstande?