Kan Myrtle tree vokse under danske forhold?

Under en rejse til USA stødte vi på nogle helt fantastiske træer/buske, som hedder Myrtletree. De findes i en masse varianter og farver, og de blomstrer i forholdsvis lang tid.

Derovre findes de fra de sydlige stater op til de midt og lidt nordlige stater, og derfor vil jeg høre om sådanne træer kan klare danske forhold, og om det er muligt at købe disse fantastiske træer herhjemme?

Med venlig hilsen
Thomas Sørensen, september 2010

Svar

Det er et spørgsmål, der har været svært at svare på. For det første har planten ikke et dansk navn, og efter den nyeste videnskabelige navngivning hedder planten indisk lagerstroemia. På engelsk kaldes den typisk Myrtle Tree.

Jeg har været i kontakt med forskellige fagpersoner på området, og erfaringerne med denne plante er ganske sparsomme. Hvorvidt der i det hele taget findes større træer i Danmark er uvist, men det kan ikke udelukkes, at der er nogle i private samlinger. Formentlig vil Lagerstroemia kun kunne blive store buske på 2–3 meter under danske forhold.

Crape Myrtle Farms, der er en amerikanske storproducent af myrtle trees, oplyser at den danske klimazone er for kold til at dyrke Lagerstroemia, men jeg har fundet oplysninger om at der skulle findes kultivarer af Lagerstroemia indica og dets hybrider med Lagerstroemia fauriei har en vinterhårdhedstolerance på 7–9 på USDA-skalaen. Det betyder at det østlige Danmark, under optimale forhold, kunne være et voksested for en sådan plante.

En øget middeltemperatur, grundet de klimatiske ændringer, vil alt andet lige medføre bedre vækstvilkår for Lagerstroemia i Danmark, men da voksepladsen skal være meget solrig og planten skal undgå større temperatursvingninger, så betyder det at den bør være i væksthus.

Væksthusmester på Det Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, Theo Bölsterli oplyste, at de har haft en Lagerstroemia i deres væksthus, som ikke blomstrede. Hans viden om planten er, at den ikke er vinterhårdfør, og at de skal have meget lys og varme i sommermånederne, samt at overvintring skal ske ved 10–15 grader. I vinterhalvåret skal den holdes let fugtig, om sommeren må planten ikke tørre ud, ellers falder knopperne og blomsterne af.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan Myrtle tree vokse under danske forhold?