Findes der en dansk slyngplante der kan kvæle store træer?

Jeg har brug for at vide hvilken dansk klatre-/slyngplante der kan være i stand til at kvæle voksne egetræer? Det er ikke fordi jeg har et aktuelt udestående med et egetræ, men i Australien så jeg for et par år siden, slyngplanter der kunne overgro og kvæle voksne træer, og for nyligt diskuterede jeg så med en ven om der findes danske planter der kan det samme?

Med venlig hilsen
Lauge Rosendahl, februar 2003

Svar

Der findes kun en dansk lian, den vilde kaprifolie, Lonicera periclymenum. Den kryber på jorden til den møder et træ eller en busk, som den snor sig omkring, for at komme op i lyset. Kaprifolie vil næsten altid vokse op af et ungt træ, da den har problemer med at vokse rundt om et træ med stor stammetykkelse. Når en kaprifolie har snoet sig rundt om træet, vil både træ og kaprifolie fortsætte med at vokse og få tykkelsesvækst. Da sikar, som
transporterer sukker fra blade til resten af planten, ligger helt yderligt på træer og buske, vil kaprifolien stramme så meget på træet, at der bliver vanskeligheder med sukkertransporten. Efterhånden vil kaprifolie stramme til og i nogle tilfælde vil træet så dø. Men det er altså forholdsvis unge træer der kan få problemer med kaprifolie.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Findes der en dansk slyngplante der kan kvæle store træer?