Hvad er det for et mærkværdigt træ?

Jeg overtog haven i efteråret med dette uhyggelige træ. Bladene ligner meget bladene på ligusterhækken, som den også har bredt sig ind i. Men den afslører sig om vinteren, hvor den taber bladene hurtigere end ligusteren. Den bærer præg af at være opstammet med regelmæssige småsideskud op ad stammen. Den er meget aggressiv med jordskud alle vegne.

Hvad er det mon for en?

Korkelm opstammede

De mærkværdige »træer« står næsten inde i ligusterhækken Foto: Per Feldberg

Korkelm

Nærbillede af stamme og grene. Foto: Per Feldberg

Med venlig hilsen
Per Feldberg, januar 2012

Svar

Billederne viser stammer, grene og skud af korkelm, som er en variant af småbladet elm med det botaniske navn Ulmus minor var. suberosa.

Det er sandt, at den er tilbøjelig til at sætte mange rodskud, men det sker nu mest, hvis man berøver den de naturlige grene, sådan som det tydeligvis er sket her – og gennem flere år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad er det for et mærkværdigt træ?