Hvor stort bliver et træs rodnet?

I mine haveplaner indgår nyplantning af træer (søjlerøn) og jeg vil gerne passe på med afstanden til huset.

Er der nogen tommelfingerregel for, hvor stort et træs rodnet bliver – er det noget med kronens omfang?

Med venlig hilsen
Liselotte Larsen, august 2012

Svar

Her på Havenyt.dk finder du faktisk en rigtig god artikel om træers rødder, og hvad man skal tænke på med hensyn til jorden, når der plantes. Her står også noget om, hvor stort træers rodnet bliver.

Hvis det er Sorbus × thuringiaca ‘Fastigiata’, du tænker at plante, bliver den 5–8 m høj. Du har brug for højden til at beregne rodnettets udbredelse – det kan du læse i artiklen Trærødder.

En anden relevant artikel at læse om træer er: Træer vokser ikke alene.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor stort bliver et træs rodnet?