Kan træer vokse videre efter flisebelægning?

Jeg har lagt fliser rundt om tre æbletræer og en dronningebusk, og jeg kan ikke finde ud af, hvor store plantehullerne skal være. Træerne er mange år gamle så rodnettet er jo dybt nede i jorden. Derfor håber jeg, at plantehullerne ikke behøver at være så store. Er det korrekt? Træerne er ca. 3–4 meter høje og står bag vores hus. Fliserne ligger direkte i forlængelse af huset, og så står træerne i flisebelægningen – der er altså ingen jord i nærheden, hvor vand kan trænge ned.

Håber I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Anne Sofie Coles, august 2013

Svar

Desværre er der kun det at svare, at det overlever træerne ikke. Det er nemlig en misforståelse at tro, at træernes rødder vokser længere og længere ned i jorden. Det gør nogle få af dem, ganske vist, men de fleste (80–90%) ligger i de øverste 10 cm af jorden. Et lag komprimeret sand og 5 cm betonfliser vil lukke helt af for vand og adgang til luft.

Den triste besked er altså, at du har tre valg:

  1. at glemme alt om projektet
  2. at nøjes med fliser allerinderst ved huset, sådan at én eller to af planterne bliver fri for ændringer
  3. at fjerne planterne og lægge fliser, som du helst vil.

Du kan læse mere om trærødder i artiklen Trærødder

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan træer vokse videre efter flisebelægning?