Kan jeg flytte en 3 m høj magnolie?

Jeg har en stor og smuk lilla magnoliebusk i haven! Den er ca. 7 år gammel (fra den blev plantet), og den er ca. 3 m høj og 3 m bred!

Nu vil vi gerne have den flyttet, da den står i et hjørne af haven. Kan man det, vil blive mega ked af det, hvis den ikke klarer det, da det er de smukkeste blomster og en virkelig flot busk! Den betyder rigtigt meget for mig! Så hvad vil I råde mig til?

Med venlig hilsen
Tina Charlotte Hansen, september 2013

Svar

I artiklen Flytning af større træer kan du læse om at flytte en busk i den størrelse. Som omtalt i artiklen, er det afgørende at få planten til at danne et kompakt rodnet, som kan bringes over i det nye plantehul i sin helhed. Derfor må flytningen forberedes allerede et år i forvejen. Her i dette efterår må der laves en rodstikning så langt ude fra træets stamme, som man forestiller sig at kunne flytte. Denne rodstikning bør gøres så grundigt, at man får hugget flest mulige af de dybtgående rødder over. Derefter lader man træet få fred indtil næste efterår. Da gør man i god tid det nye plantehul klar (rigeligt stort, rigeligt dybt), og så graver man træet fri af jorden fra rodstikningen og ind mod stammen. Når alle rødder er kappet over, flytter man træet med rodklumpen intakt over i det nye voksested. Det sidste kræver kræfter og ofte en presenning eller lignende, som man kan læsse træet over på, så man derefter kan trække det hen til det nye sted.

Men læs ovennævnte artikel og overvej så, om det ikke er bedre at plante et helt nyt træ af samme sort på det blivende sted, vente en 3–4 år og så fjerne det gamle?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg flytte en 3 m høj magnolie?