Hvordan skal jeg udrydde et akacietræ og dets rodskud?

Vi har fældet et stort akacietræ og oplever nu et sandt boom af rodskud. Hvordan kommer vi bedst af med dem. Og hvordan undgår vi at der kommer flere?

Med venlig hilsen
Ole Nielsen, september 2016

Svar

Jeg formoder du mener almindelig robinie Robinia pseudoacacia som også kaldes uægte akacie eller falsk akacie. Det er et træ som ofte får mange rodskud. Du vil sandsynligvis ikke helt komme af med problemet, men den bedste måde at minimere på er, ved at fjerne rodskuddene i august, senest i september.

Når du fjerner i august vil træet genaktivere nogle af de ikke så aktive blade og behøver så ikke lave så mange nye rodskud.

Hvis du fjerner om vinteren vil træet derimod lave ekstra mange rodskud og undertiden også vanris.

Så fjern rodskud i august hvert år og fjern ingen om vinteren. (det samme gælder i øvrigt også hvis der er vanris på træer)

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan skal jeg udrydde et akacietræ og dets rodskud?