Hvor meget vand bruger et birketræ i døgnet?

Jeg har et ca. 7 meter højt hængebirketræ. Mit spørgsmål lyder på, hvor meget vand det suger i døgnet?

Med venlig hilsen
Anita Madsen, maj 2003

Svar

Det ved jeg ikke, men jeg kan lave en kvalificeret beregning. Hvis jeg kan gå ud fra, at dit træ har en kroneradius på 2 m, så vil kronens projektion (det areal, den kan dryppe ned på) være = 2 × 2 × 3,14 = 12,56 kvadratmeter. Da man ved, at træers bladareal er ca. 4 gange større end kroneprojektionen, bliver bladarealet altså = 4 × 12,56 kvadratmeter = 50,24 kvadratmeter. Desuden ved man, at den maksimale fordampning pr døgn udgør 5 liter pr. kvadratmeter. Træet kan altså maksimalt fordampe 5 × 50,24 liter = 251,2 liter pr. døgn. Som du ser, kan du gå ud og måle den faktiske radius på træets krone og selv gøre beregningen efter med de rette mål.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor meget vand bruger et birketræ i døgnet?