Findes der takstræer i Danmark?

Findes der takstræer, Taxus baccata, i Danmark og i bekræftende fald hvor?

Med venlig hilsen
Birthe Kristensen, maj 2003

Svar

Der findes masser af vilde takstræer her i landet. Bestanden i Munkebjergskoven ved Vejle regnes for at være oprindelig. Men du vil opdage, at træet etablerer sig alle vegne, hvor der er fugtig, muldrig jord i skygge. Så sent som for 14 dage siden fandt jeg et pænt eksemplar i Marselisborg skov ved Århus, og jeg har såmænd en selvsået søjletaks i haven.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Findes der takstræer i Danmark?