Hvor længe skal grene bindes ned, før de holder formen?

Jeg har bundet grenene på mit æbletræ ned først i februar, for at forme det. Hvor lang tid skal jeg lade snorene blive på?

Venligst Frank Petersen

Med venlig hilsen
Frank Petersen, marts 2004

Svar

Pas på, at grenene ikke knækker, hvis der kommer en kraftig forårsstorm. Nedbindingen virker mens træet er i vækst og vævet vokser, altså efter løvspring. Behold nedbindingen (lodder er også udmærkede) et par måneder; du kan se om grenene bliver »i formen« når du løsner.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor længe skal grene bindes ned, før de holder formen?