Kan træet tåle at få slået søm i?

Vi har et gammelt, men meget sundt æbletræ. Vi vil gerne give børnene mulighed for at klatre i det ved at sømme nogle trin af træ fast på stammen. Vores spørgsmål er så, om træet godt kan tåle at få hamret søm i sig, eller om man kan risikere, at det går ud?

Med venlig hilsen
Helen Jagd Christensen, maj 2002

Svar

Det er ikke godt for et levende træ, når der bliver lavet hul ind gennem den beskyttende bark. Men hvis vi skal vægte børnenes behov og denne lille ulempe for træets trivsel, så må børnene have første ret, synes jeg.

Rent praktisk viser det sig, at almindelige jernsøm tåles bedst. De ruster ikke engang, men bliver bare indkapslet i veddet. Derimod er de galvaniserede (det vil sige: forzinkede) søm værre. Tungmetallet zink tåler træet tilsyneladende ikke så godt som jern.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan træet tåle at få slået søm i?