Hvad skyldes de rødlige blade på mine bøge- og egetræer?

Jeg har en del enkeltstående ca. 2 meter høje bøge- og egetræer (stilk- og vintereg) plantet sidste år (2002), samt lidt ligeså ny bøgehæk. Enkelte af planterne har sent løvspring og meget rødlige blade i forhold til deres arts- og størrelseskolleger. Hvad kan det være symptom på?

Med venlig hilsen
Ole Jensen, maj 2004

Svar

Du har sikkert fået nogle planter, der rummer indkrydsede gener fra en blodbøg. Det gælder som svar, hvis det udelukkende er bøgene, der er rødlige. Hvis det derimod er både ege og bøge, som viser disse symptomer, bliver det straks meget sværere. Dels kan der stadigvæk være tale om arveligt betingede forskelle (det er ikke ualmindeligt at se det, du har set), men dels kan der også være tale om helt lokale forskelle i mineralforsyningen. Det sidste gælder især, hvis der har været kalket i nærheden af hækken inden for det seneste år? Endelig kan man ikke udelukke klimapåvirkninger: enkelte planter kan have været for langt fremme med løvspringet, da den seneste frost ramte dem, og det kan også være årsag til misfarvningen.

Derimod kan du roligt se bort fra sygdomme eller skadedyr, så det kunne vel være en trøst?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad skyldes de rødlige blade på mine bøge- og egetræer?